Hej!

Är ute efter tips på häck i skogsmiljö. På bilden står man på toppen av vår obebyggda tomt och blickar ner mot vägen. Mao så ser man vägen där häcken skall gå längs med. Iom att det är en skogstomt och en Smålandsvilla Nybro så vill vi inte smäcka upp något hypermodernt staket utan vill bibehålla skogskänslan både i trädgård och häck. Det går en djurstig på tomten så det är nog självklart att vi kommer få besök av älgar, harar, rådjur och annat som gillar att äta i trädgårdarna. Däför är ett av kraven att det skall vara en icke-ätvänlig häck.

Eftersom vi har småbarn så tänkte vi även sätta ett staket/nät typ Gunnebo runt stora delar av tomten. Vill att denna skall smälta in i häcken och inte synas.

Klimatzon: Tomten ligger i norra Halland.

Någon som har tips? Den behöver inte bli så jättehög och den måste inte vara vintergrön även om det självklart är ett plus. Den får gärna blomma men inte ha giftiga bär.

Vill inte ha något som barrar då vi redan har några smågranar på andrasidan vägen. Vill ha något med löv.

Edit: Vill inte heller ha något som blir för brett eller högt. Alltså max 2m högt/brett.
Edit: Gul Ölandstok går bort helt. Har det på nuvarande tomt och jisses vad getingar den drar till sig. Jorden är fd skogsjord. Inte lerig utan nog ganska bra.
 
  • tomtuppe_1186511232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har tips på häck som passar i skogen?
 
Varför inte ta en titt i gamla trådar?
 
Det har jag gjort, men det står inte så mycket om skogsmiljö i dem... Tänkte om det kanske finns någon häck som passar extra bra i skogen (med alla dess djur) men som kanske inte så vanlig i vanliga villa-områden.
 
med tanke på skogen och dess djur så kanske hagtornshäck kan vara nåt. Skogsmiljö vet jag inte riktigt vad som passar egentligen, men varför inte ta nåt ni tycker om. Häggmispel har jag fått tips om, men gillar syrenhäck, så det har vi.
Ang. höjden, så avgör du själv vilken nivå du vill klippa den på.
 
Äppelrosor (Rosa rubiginosa) kanske? De blommar, har taggar som inte gör den så ät-vänlig och kan kännas passande naturtomt.
Rododendron kan trivas i barrskogsmiljö, de är vintergröna också, men hur de står emot rådjuren vet jag inte.
 
Äppelrosor & hagtorn är nytt för mig! Tack för tipsen, skall googla på dessa. :)
 
Gärdsgård är inte att tänka på? Smälter in fint och hindrar ungarna från att... springa till skogs?
 
Jag googlade lite också och hittade Oxel som möjligt alternativ, växer visst gärna i skog och på bergig mark och kan hållas som häck. Bären ätliga men inte så goda, fåglar gillar dem däremot. Den blir dock hög om man inte klipper den. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/sorbu/sorbint.html

Oxbär kan man också ha klippt eller oklippt, bären är inte giftiga och den är trevlig att hålla på med - inga taggar, luktar gott när man klipper och får små oansenliga men söta vit-rosa blommor. Nackdelen kan vara att vilda djur gillar att tugga på den. Vi matade våra tamkaniner med klippet och de älskade det. Har den bara fått växa till sig blir det nog mest som "naturlig beskärning", de grövre grenarna gnager man inte av i första taget, men som ung kanske den får lite mycket stryk... någon som vet hur den funkar med rådjur?

Nackdelen med Hagtorn är tornarna som är mycket hårda och irriterar huden även om man inte sticker sig direkt. De går inte att kompostera pga tornarnas hårdhet (tar 3 år att bryta ner) och är därmed en risk för trampande barnfötter och ev husdjur.
Även rosen har taggar så det kan ju finnas stick-risk på den med, men den blir inte lika hög och måste inte beskäras, så man slipper hantera taggarna så mycket.
 
Kasch skrev:
Gärdsgård är inte att tänka på? Smälter in fint och hindrar ungarna från att... springa till skogs?
Gärdsgåd, vilken sort? Menar du en sådan med liggande pinnar? Har ingen bra pejl på gärdsgårdar.... Har en i sten längst upp på tomten som vi skall bevara/restaurera...
 
Oxeln låter ju bra och att bären inte är giftiga är ju ett krav.
Hagtorn går bort, det låter inte bra alls med tornarna...

Jag skall leta bilder och se hur det blir om man blandar växter i häcken. Jag är iofs mest för att inte blanda, men lite fina inspirationsbilder finns säkert. :)

Just nu leder äppelrosen lite.... :)
 
En hagtornshäck har taggar inne i häcken och det är ytskiktet man klipper dvs man bör inte få massor med klipptaggar. Fordrar dock skötsel årligen. Kanske ingen dum idé såvida ni kommer att bo i en miljö som har rådjur eller annat vilt som någon så vettigt nämnt.

Alltså - kolla först vilka djur som frekventerar markerna innan ni väljer häck.
 
Där skulle nog jag valt att sätta en blandhäck... Tre - fem olika sorters buskar som avlöser varandra i blomningen...

Till exempel:


Forsythia

forsythia.jpg



Bukettspirea - Spiraea x vanhouttei


spiraea_vanhouttei2.jpg


Violett syrén - Syringa vulgaris

image


Smultronschersmin eller doftschersmin - Av arten Philadelphus


Paradisbuske


Stirra dig inte blind på olika häckplantor... Du kan lika gärna köpa buskar och på så sätt få en varierad friväxande häck... såväl blad - som blommässigt...
 
Jag har förstått det som att det framförallt är två funktioner ni vill åt, slippa se vägen och dölja ett staket.

I den skogsmiljön hade jag inte satsat på vad jag tänker på när jag hör ordet "häck", dvs en lång rak rad med likadana buskar, mer eller mindre fritt växande. Istället hade lite som Spiderman är inne på blandat lite olika växter, men också blanda placeringen av dem. Att vissa följer tomtgränsen, medans andra är placerade en bit in, då får du ingen rak linje. Med lite finess så kan du faktiskt få en illusion där det inte syns att där finns en gräns mellan din tomt och skogen.

Hade jag bara haft lite minne hade jag också kunnat referera till en bild där det åskådligörs väldigt tydligt, vet att jag såg en förra veckan. Det är mycket möjligt att det var i tidningen "AlltomTrädgård" som jag fick förra veckan. Jag ska kolla. Men där hade de anlagt en liten damm och sen växter runt den så att det proportionsmässigt såg ut som att det var växter hela vägen bort till skogen när det i själva verket var bara en liten bit tomt kvar innan det kom en väg och sen en 50 meter lång äng. skitsnyggt gjort helt enkelt. Det borde inte vara helt omöjligt att göra en motsvarande illusion på din tomt, bara du får en tillräcklig höjd på buskarna och träden så de döljer vägen från där huset är.
 
Njae, vi är inte ute efter att dölja vägen. Snarare dölja ev. gunnebostängsel. vägen är i stort sett otrafikerad. Det är lite hästar som går förbi och det ligger bara 2 hus efter vårat.

Att sätta buskar osv tar nog för mycket plats då t.ex syrén osv blir ganska stora. Jag kan inte riktigt se framför mig hur det ser ut med bland-busk-häck som står lite oregelbundet... hittar ni någon bild på detta så hojta! :)

Annars gillar jag idén med att de blommar i olika perioder.

Om man väljer lägre buskar som man blandar - hur gör man för att det inte skall se konstigt eller för planerat ut? Forsythian blir ju väldigt ful under vintern med sina spretiga grenar samtidigt som någon annan buske har kvar sina blad. Kan inte det se tokigt ut när det är "huller om buller" i häcken och vissa buskar ser döda ut jämfört med de som har sina blad kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.