Jag läste om en ny sorts gasbrasor från USA, på bilderna såg dom jättefina ut och enligt uppgift var dom väldigt effektiva, upp till 12 kw. Ingen skorsten skulle behövas och dom ska funka med både gasol och naturgas. Någon som vet mer? Vårt hus har ingen skorsten och om detta inte blir jättemycket dyrare än el (som nu är vår huvudsakliga uppvärmning) så skulle jag gärna ha en sån som komplement och för att det är mysigt med eld. Firman hette Smokymountain tror jag.
 
Jo, lite dyrare än el blir det -per kw-timme. (med gasol, naturgas-stadsgas har jag ingen uppfattning om) Men med tanke på att värmen från en sån här kamin fläktas runt i huset och därför värmer upp väldigt snabbt, är frågan om totalkostnaden verkligen ökar? De familjer i USA som använder den här sortens kaminer ställer basvärmen i huset 8-10 grader lägre under dagtid då ingen är hemma, och sätter igång brasan med fjärrkontroll när dom kommer hem på eftermiddagen. Efter 5 minuter är det varmt. Firman heter Smokey Mountain och har alldeles nyss börjat importera dom här brasorna, tror inte att dom finns i handeln ännu men kolla på www.smokeymountain.se
Själv har jag beställt en hem och en till stugan.
 
När jag var hos några släktingar i staterna så hade de någon form av gasuppvärmning i sommarstugan, det var dock ingen mysig "brasa" man såg men det blev varmt förbannat fort iaf :)

Enda risken är väl om det blir läckage men det bör det väl inte bli, bara man placerar tuben ute så :) Har själv kört gasolhäll sen 98 och det är otroligt härligt att laga mat på också :) Men med 12 kw borde man kunna tillaga något på den :D
 
Jag satsar på två lite mindre, 7kw med inbyggd fläkt. Tror att en brasa som pumpar ut 12kw blir alldeles för mycket för mitt lilla hus...
 
..och det blir den som heter Ponderosa och har inbyggd fläkt. Jag ringde och frågade (tack för tipset om sidan) och den ska kosta ungefär 12-13000 trodde han.
 
Ingen av er som har beställt dessa som kan berätta lite hur det har fungerat.
Jag har själv en gasbrasa i form av en tavla. Denna ger ca 2,3kW och det ligger i mina ögon på gränsen vad man kan klara utan skorsten eller fläktar av olika slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.