Hejsan.

Jag står i valet o kvalet hur jag skall göra.

Det är som så att jag har fått erbjudande om att installera FJV till en kostnad av 41K plus en avgift på 72,7 öre/kWh.
Fast nätavgift på 205kr/mån.

Det jag funderar över är skall jag välja FJV lr skall jag satsa på att borra en egen energibrunn med tillhörande pump?:confused:

Priset på att borra är 122k, då ingår Evi Heat Combi 5kW, med 200 L inbyggd rostfri varmvattenberedare, 130m borrhål, 6m foderrör. Standardmontage av värmepump. Ingrävning från borrhål och håltagning i vägg.

Idag värmer jag huset med pellets i en gammal kombipanna från -71, som börjar att ha gjort sitt.
Total pellets förbrukning för ett år är 6 ton eller ca. 20160 kWh (vid 70% verkningsgrad), plus 8000 kWh i hushållsel:mad:

Huset det gäller är en 1 1/2 plans villa med inredd källare. byggår 1954. Total yta att värma är ca. 220m2.

Vad är mest ekonomiskt för mig att välja.:confused:

/Jörgen
 
ingen som känner för att kunna ge mig ett svar?
 
Hade jag varit i dina kläder hade jag valt fjärrvärme (men jag är ju partisk då jag jobber med fjv produktion). Det är helt klart mindre som kan krånga med fjärrvärme än med en i jämförelse mer komplicerad värmepump.
 
Jag är också partisk och jobbar med fjärrvärme. Däremot har jag varit hemma hos en person som äger ett företag som säljer och installerar värmepumpar. Jag var där för att serva hans fjärrvärmecentral...
 
Vi har senaste 10 åren vad jag vet bara tappat en fjärrvärmekund, han säljer värmepumpar(eget företag). :)
 
Du kan gå till en oberoende VVS-konsult och låta denne kalkylera på vilket som är mest lönsamt. Här får du nog mest antaganden och gissningar. Man måste räkna på vad som gäller för just din familj, ditt hus och området där du bor.
 
Hejsan,

Rent spontant skulle jag säga bergvärme men är dock ingen expert i detta ämne. Hur har dom räknat i din offert, vad gör du för besparingar enligt dom? Kommer kostnaden stanna på 122 000?

Med bergvärme hamnar du kanske på 0,30 kr kW (investeringskostnad ej medräknad) mot 0,72 kr på fjärrvärmen, ganska stor skillnad.

Sitter i liknande situation och valde bergvärme fast fick då reda på att det var 40 meter ner til berget och då blev det ytterligare 30-40k, så nu funderar jag på L/V eller om det går fjärrvärme (lite oklart om hur..lång historia)


/ Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.