Hej,
Har en inbyggd bastu i vårt hus som håller på att bli färdigt.
Standard dörren är 185 cm hög, känns inte detta lite lågt?
Hur har ni andra gjort?
 
Hej,
man brukar lämna öppet under dörren 10-15 cm för att få in luft till bastun...man höjer den från golvnivån lite.
 
Hmm...
det nämnde inte snickarna....
Men det ser väl lite dumt ut?
 
Miknii skrev:
Hej,
man brukar lämna öppet under dörren 10-15 cm för att få in luft till bastun...man höjer den från golvnivån lite.
10-15 cm var väl kanske att ta i men 3-5 cm är väl lite mera realistiskt att lämna som glipa.
 
Tack för tipsen. Undersöker på byggplatsen i morgon ;D
 
Jag har 70*190 dörröppning. Perfekt, för då sticker inte värmen ut + att jag har tagit ner taket i bastun till höjd 210. En högre dörr hade bara strulat till det.

Du behöver inte ta ventilation via dörrkarmen. Det går bra att göra separat tilluftsvent. gärna under aggregatet. För egen del gjorde jag hål i dörren och monterade på båtventiler i rf stålplåt.
 
10-15 cm under dörren är också bra ur fuktsynpunkt, dörren och dörrkarmen håller sig fräscha längre. Jag är så van vid det att dörrar utan rejäl luftspalt under ser bara konstiga och felplacerade ut.

Bra att sänka taket. Lavarna kan placeras lägre, mindre att klättra. Mindre volym att värma upp.
 
185 cm är bra om man har 190 eller runt omkring i takhöjd.
man vill ju inte släppa ut värmen när man öppnar dörren.
 
Hmm... det här med till-luft är ju en puck, men det borde ju byggarna ha koll på.
Bastun är inkaklad och endast en dörr synd, men det kanske dom fixar sen.... Däremot finns det ju luft utsug till frånluftvärmeväxlaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.