Däremot drabbades vi av ett annat problem. Fast med våra bänkskåp med utdragslådor. På vissa av skåpen hade jag väldiga problem med att sätta fast de nedersta skenorna för hålen de skulle skruvas fast i satt ett par mm för långt ner. I första vändan fick vi byta ut 3 skåp. I andra vändan satt fortfarande hålen för långt ner men det gick om man tog andra skruvar och vinklade ner dom i hålet.

Dessutom har vi haft problem med de måttbeställda bänkskivorna i ek. Jag upptäckte direkt att det var så "flikar" i trät på den korta bänksivan. Den var näst intill osynlig men det gick utan problem att sticka in ett papper under fliken.

Igår när jag skulle torka den långa bänkskivan upptäckte jag att även den har en flaga i trät. Trasan fastnade i och rev bort flagan som att det blev en grop i trät.

Har reklamerat båda skivorna och ska snart få besked om de byts ut.
 
IKEA:s säljare har riktigt dålig kunskap (i detta fallet Älmhult). Jag besökte varuhuset när jag skulle beställa köket, och fick då veta att jag valt fel högskåp för ugn/micro, och att jag skulle ha ett annat. Men - det skåpet jag valt först hade en IKEA-säljare två veckor innan sagt att jag skulle ha.....
Vid beställnigen på IKEA fick jag också måtten var reglarna skulle sitta i väggen för montering av högskåpet och skåpen över kyl/frys, så att jag kunde sätta igång med att riva i väggen bakom innan köket levererades.
Så nu är väggen klar och IKEA:s säljare kunde givetvis ingenting som vanligt, så jag fick fel mått för regeln till högskåpet.
Så nu är det bara att riva väggen en gång till.

Lita inte på IKEA:s säljare, dom har alldeles för dålig kunskap om det dom säljer....
 
jandan skrev:
Lita inte på IKEA:s säljare, dom har alldeles för dålig kunskap om det dom säljer....
Förstår inte riktigt vad du menar, IKEA säljer väl inte reglar till högskåpen, de skall monteras på ben alternativt med stöd av en regel i nederkant. Var du sätter den är upp till dig men 16 cm är väl standard på IKEA.
 
pope70 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar, IKEA säljer väl inte reglar till högskåpen, de skall monteras på ben alternativt med stöd av en regel i nederkant. Var du sätter den är upp till dig men 16 cm är väl standard på IKEA.
Tror inte det är regeln till skåpet han menar utan i vilken höjd väggfästet sitter på skåpet så att det sammanfaller med reglarna i väggen (kottlingshöjd).

Håller med om att kunskapen hos säljaren varierar, men det beror mest på anställningstid. Fråga någon med lite erfarenhet. Det är inte lätt att vara ny på köksavdelningen (vilket jag tror att säljaren var eftersom svaren var olika). Som ny väljer man antingen att svara på alla frågor utan tvekan trots att man inte vet, eller kör osäkra linjen och frågar kollegor hela tiden, men upplevs då som osäker. Inte lätt.
 
Hej !
1. Vi har tänkt att byta ut våra 60 bredd bänkskåp till Ikeas full utdrags lådor (tre lådor)m dämpning. Har tänkt att ta bort bef. hyllplan och behålla stommarna som är helt okej. Har någon testat? Besvärligt att montera?
2. 2 st 40 skåp bredvid varandra skall bli ett 80 skåp med lådor. Har någon nån tanke om det?

Har för övrigt tänkt att byta samtliga luckor och fronter till Lidingö men bänkskivor har vi beställt från annat håll. Stommarna är som sagt okej så det blir en slags "makeover". Tänker byta befintlig spis till en infälld häll med en inbyggnadsugn under för att få en hel bänkskiva.
 
IKEAs köksblandare BÅGVIK är rena rama skräpet trots att det är den dyraste dom har (var åtminstone det när vi bytte kök för några år sen).

I övrigt så är jag mycket nöjd med IKEAs köksinredningar. Har monterat in 4 st under de senaste åren och har inte funnit några fel som kan härröras till IKEA. Monterade in ett Epoq (från Rusta (?)) och det var betydligt sämre passform på det. Skiljde några mm här och där, hål felborrade mm.

/V
 
Vi är nöjda med vårt IKEA-kök, insatt 2005, förutom BÄNKSKIVORNA!!!

Vi beställde sammanlagt tre bänkskivor av stenmönstrat silver.
Emsen, med två hoar, skulle underlimmas i en av skivorna.
Fick dock reda på att man bytt leverantör vid vår beställning.
Skivorna tillverkades i Tjeckien istället för Danmark...

Nåväl, för cirka halvåret sedan upptäckte vi att laminatet börjat släppa
vid diskbänkens ena sida. Dessutom var det fula hörnflikar på två av
bänkskivorna.

Har nu gjort sista skrivelsen i reklamationen gentemot IKEA, som
verkar mycket tillmötesgående i ärendet.
Skönt det iaf när skivorna höll så dålig kvalitet...

Rådet blir:

Skaffa gärna ett IKEA-kök.
Stommar, luckor och tillbehör är kanon!
Bänkskivorna kan ni dock beställa på annat håll.
 
En kompis till mig som satte in ett IKEA-kök för sisådär 5 år sedan fick rådet av kökskillen på IKEA att inte köpa bänkskivorna av dem!
 
jandan skrev:
IKEA:s säljare har riktigt dålig kunskap (i detta fallet Älmhult). Jag besökte varuhuset när jag skulle beställa köket, och fick då veta att jag valt fel högskåp för ugn/micro, och att jag skulle ha ett annat. Men - det skåpet jag valt först hade en IKEA-säljare två veckor innan sagt att jag skulle ha.....
Vid beställnigen på IKEA fick jag också måtten var reglarna skulle sitta i väggen för montering av högskåpet och skåpen över kyl/frys, så att jag kunde sätta igång med att riva i väggen bakom innan köket levererades.
Så nu är väggen klar och IKEA:s säljare kunde givetvis ingenting som vanligt, så jag fick fel mått för regeln till högskåpet.
Så nu är det bara att riva väggen en gång till.

Lita inte på IKEA:s säljare, dom har alldeles för dålig kunskap om det dom säljer....
100% enig. IKEA´s säljare är oerhört dåliga. De skulle rita ett kök åt mig och det blev inte mindre än 6 passbitar! Sen åkte jeg hem och satt med IKEA´s oerhört slöa köksprogram och ritade mitt eget; 0 passbitar och bättre planlösning.

Dessutom ställde jag som krav att köksluckorna inte fick vara laminat, då rekommenderade de ädel(vit). Denna är gjort i laminat vilket jag först upptäckte när jag skulle montera handtag. Ringde kundtjänst och klagade och fick till slut välja mellan att lämna retur luckorna/köket eller få 10 års 100% garanti på luckorna. Jag valde då att behålla luckorna, köket var ju färdigt.

Det ska sägas att laminaten på ädel är gjort rätt snygg, så det syns inte direkt.
Jag fick dessutom diskutera lite med kundtjänst först, de påstod nämligen också att Ädel luckor var lackade..............

Sen skulle jag välja handtag och vi har ett skåp med 40 cm breda lådor. Jag frågade om TYDA 320mm gick bra att montera på dessa. Ja visst! Men när jag fick hem köket såg jag ju att det inte går.
Åkte till Ikea igen(älmhult) och klagade. Såg dessutom några andra kunder som hade pratat med just den säljare. Då gick jag fram och sa att den säljare ni just har pratat med är komplett idiot. Då visade de hans ritning och självklart var den som ritat av ett litet barn.

Sen stod jag där en kvart och ritade ett nytt kök åt dem, bara för att bevisa att säljaren var hjärndöd. De tackade och bugade, för det nya kök såg mycket bättre ut!

Om nån tänkar köpa kök på IKEA: Lär er rita i köksprogrammet! Det är inte så svårt och man kan sitta hemma i lugn och ro. Sen kan man åka till IKEA och se om de kan hitta nåt fel.(troligen inte) Det är också lättare att kontrollmäta efter man har ritat köket färdigt.
 
Hade IKEAs Tidaholmkök i min bostadsrätt och var jättenöjd med det, när det ÄNTLIGEN kom på plats, that is..Stommarna var kanon, passningen perfekt och inget fattades.

Vi började med ett Hallarum i mörk fan'er, men av olika anledningar så gjorde vi inte helt klart, utan väntade ett halvår med att bygga klart (jag bröt benet i småflis) När jag då, sent omsider skulle beställa luckorna på IKEA fick jag till svar att de inte fanns.kvar i sortimentet.. Såklart blev jag minst sagt upprörd, de fanns med i nya kökskatalogen, de fanns i ritprogrammet, men på kundservice sa de att de inte fanns, eftersom de haft leverantörsproblem och därför hade tagit bort luckan ur sortimentet med omedelbar verkan. Där stod jag med mitt halva kök. Ledsen och besviken var jag. Och självklart krävde jag att IKEA skullelösa problemet eftersom de ju har sin kompletteringsgaranti.

Nåväl.. Efter att ha fått tag på rätt person på reklamationsavdelningen och efter att den personen haft ett möte med sin chef fick jag följende erbjudande.."Du åker till närmaste varuhus och tittar på nya luckor. När du bestämt dig, anger du detta ordernummer, IKEA skickar nya luckor, samt en snickare som monterar alltihop åt dig..Och självklart får du välja helt fritt ur vårt sortiment, oavsett pris" Så då blev det Tidaholm istället och jag var jättenöjd.

DET kallar jag kundservice!

Och mitt nästa kök blir IKEAs Lidingö eller Duvbo.. har inte riktigt bestämt mig ännu..
 
  • Gilla
Pecka Langer
  • Laddar…
procyon skrev:
Värt att notera är att IKEAs väggskåp för inbyggnadsmicro inte följer nischmått och således passar inte standardmodeller av inbyggnadsmicro för inbyggnad. IKEA säljer som ni redan vet Whirlpools modifierade sortiment, de inbyggnadsmicrona är anpassade för IKEAS egna skåp. Inte ens Whirlpools officiella modeller passar. Jag har köpt en Siemens inbyggnadsmicro och måste således kapa luckan ca 30 mm i nederkant för att den ska passa. Alternativs kan jag köpa en lucka för inbyggnadsskåp med måttet 60x70 och lägga en passbit på ca 180 mm. Vidare måste man även modifiera skåpet för ventilation eftersom det inte är öppet baktill. IKEAs egna micro har ventilation framtill.
Så tänk på detta om ni vill ha inbyggnadsmicro, köp "IKEA by Whirlpool" eller modifiera skåpet. Trist men sant :(
Gäller detta fortfarande på IKEAs kök?

//Patrik
 
Snailman
Patrik_Hed skrev:
Gäller detta fortfarande på IKEAs kök?

//Patrik
undrar samma sak, tydligen har de två olika höjder på Micros har jag konstaterat...
 
nizzehult
Metod är betydligt djupare än Faktum och det ska även gå att få in andra mikros där än IKEA:s egna, dock inte de som är riktigt djupa. Men det är inget jag kan skriva under på. Metods överskåp är är 37 cm djupa.
Vi valde IKEA's Framtid och satte den i ett högskåp. Dessa har ventilation i bakkant. Man fick även köpa till en slags passbit i samma färg som mikron (rostfri, fast det är lack) som sattes mellan mikron och ugnen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Är du nöjd med Ikeas kök? Vi ska köpa nytt och det kommer bli från Ikea, är det något som är mindre bra eller som man ska tänka på innan köpet? En sak jag ville ha men som jag inte har sett hos Ikea är upphöjning till diskmaskinen. Det skulle jag vilja ha så man inte behöver bocka sig när man fyller på och tömmer disk.
 
kongolasse skrev:
En sak jag ville ha men som jag inte har sett hos Ikea är upphöjning till diskmaskinen. Det skulle jag vilja ha så man inte behöver bocka sig när man fyller på och tömmer disk.
Nej, det finns ingen färdig lösning för det.
Det man rent teoretiskt kan göra är att köpa ett skåp med en 20 cm hög låda (eller 3x10 osv...), såga av överdelen på skåpet och montera lådan längst ned. Men jag vet också att Ikeas stommar inte är homogena, så det är inte säkert att de håller lika bra om de sågas av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.