Jag tackar för alla svar och tips jag fått. Nu ska jag ta mig en ordentlig funderare på om jag ska gå vidare eller inte.
 
Visst kan det fungera att bjuda grannen på bullar och kaffe, men oftast är rädsla klart bättre drivkraft än vänligheten. Många gånger här i livet gör man val inte därför att man tycker det är bra utan för att alternativen är klart sämre. T.ex när folk får ultimatum "betala, eller så skjuter vi sönder knäna på dig" eller så säger polisen "Vi klockade dig på 150, men erkänner du så skriver vi 139". Exempel finns många...

Vad är värre för din grannen än att du flyttar in ?? Tja, om kommunen bygger ett centrum för att vårda alkoholister eller knarkare eller unga kriminella, eller, jag antar att grannen är fördomsfull, att det flyttar dit en sydländsk invandrarfamilj med 8 barn ?? Medan kommunen kan man kolla med vad de har för sig, så kan du ju alltid arrangera en "visning" för "invandrarfamiljen" !!!

Har du några bekanta med sydländsk invandrarbakgrund, så är det bara att arrangera en grupp med ett par föräldrar samt samla en barnaskara, kanske 6-8 stycken, så många att de kan komma i en folkabuss eller någon annan buss (skall det vara trovärdigt så måste de få plats i en och samma bil). Sen ber du en god vän med skådespelartalanger att agera mäklare. Sen måste du välja lämplig tid då grannen är hemma, och gärna alla andra grannar runtomkring också så att det blir press på honom.

Sen kommer Ni till platsen i samlad tropp, ni vuxna går runt tomten med ritningar, mm, pekar ut platsen var huset skall stå, medan ungarna för oväsen av inte denna värld, tänk vilka fördomar grannen kan tänkas ha, och se till att de alla bekräftas. En stor, ful hund som skäller är inte så fel att ha med heller. Muta ungarna med godis och korvgrillning efteråt !!!

Låt kanske bollen eller frisbeen hamna hos grannen och låt invandrarpappan (eller "mäklaren" om denna har goda skådespelartalanger) gå över till gubben och på mycket dålig svenska be om den och samtidigt berätta att familjern blir alltid vräckt från hyreslägenheter och nu har kommunen (inte din egen) lovat att bygga ett hus åt dem, och att de har just valt denna tomt och beräknas skriva kontrakt om någon vecka. "Mäklaren" kan intyga att kommunen tror att de kan börja bygga inom 3 månader...

Förhoppningsvis så ringer grannen dig samma dag och tar tillbaka alla hot, se till att få ett kontrakt på papper, du avstår en mycket fördelaktig försäljning medan han och övriga grannar avstår rätten att överklaga.

Om det inte hjälper så har ni i alla fall haft kul och grannen får ett minne för livet.

Om du avslöjar något för grannen när huset är färdigtbyggt får du bestämma själv, beroende hur grannsämjen utvecklas....
 
Säg till grannen, att om han överklagar ett beslut och förlorar så kommer han, ensamt, att få stå för alla rättegångskostnader !! Säg också att du gärna tar det till allmän domstol, så att det blir rättvist för alla parter. Hans enskilda "åsikt" om att få en granne kan han tyvärr inte själv råda över.
Fråga honom om han är villig att ta risken, när kommunen är positiv till att ni ska få bygga.
Hans chanser att få rätt är minimala. Dom är obefintliga!
 
Låt han överklaga hos länstyrelsen. Det kommer stå honom dyrt !
 
Att överklaga hos länstyrelsen och i förvaltningsdomstolar är gratis, och man får ingen täckning för ev. jurist eller expertkostnader man har för att driva sitt mål.
 
Om grannen får avslag på sin överklagan kan man stämma honom på kostander som har ökat på grund av hans överklagan !
Det finns massa fina tillvägagångssätt att avråda grannen till att överklaga.
 
En sådan stämmning lär bli dyr för den som stämmer. Inte en chans att vinna.
 
"lär bli dyr".
Om man råkar ha egen erfarenhet av det då?
OM en granne ringde länstyrelsen, lämnade in överklagan och länstyrelsen stopppade bygget pga av överklagan. Tror du inte man har "god" chans att få ersättning av den som lämnade överklagan och förlorade målet...
Jo, det har man.
Som byggherre har man ingen ersättningsskyldighet mot hantverkarna, eftersom man inte gjort något. Däremot den som överklagar beslutet om bygglov och förlorar. HAN har en hel del huvudbry.
 
Du kan aldrig bli ersättningsskyldig för konsekvenser i stil med att du försenar ett bygge genom att överklaga ett myndighetsbeslut. Din överklagan är en affär mellan dig och den myndighet vars beslut du överklagar. Den ursprunglige sökanden har inget med ditt överklagande att göra. Att den ursprunglige sökanden förlorar pengar på ditt överklagande kan aldrig bli ditt problem.
 
Köp tomten, bygg ditt hus och skit i grannen. Det finns säkert andra grannar i området som är trevligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.