an_carlsson skrev:
Någon som vet vad gräsmattejord (matjord blandad med sant och torv) kostar sitter i planering för gräsmatta och har ca 1400kvm att anlägga så det blir nog rätt stora utgifter om man nu skall ha ett 2dm lager som rekomenderas ovan
Lysegården utanför Kungälv tar 160:- + moms / ton , ca 1,2 ton per kubik så ca 67 200:- ink moms för 2 dm lager på 1400 m2?
Frakt tillkommer, en tusenlapp per lass. 33 vändor med singellastbil som tar 10 ton?
=100 000???? Rätta mig gärna om jag räknat fel för det här är mycket pengar!

Edit: frakten är ju såklart beroende av storlek på lastbil, släp, avstånd, kan bli mindre men antagligen mer!
 
´Visst har du räknat rätt ang åtgången på 20 cm, 1400 kvm och 67200 plus fraktkostnad
 
Känns som det är dags att spara pengar då eller ev, ringa o fjäska lite för de snälla damerna på swedbank

Nåt som dock känns lite lustigt ang åtgången av matjord är att min granne har exakt samma tomtyta men gjorde endast av med 60kubik matjord och deras grämatta gjordes förra våren och är grön i år.
 
Tomtyta skriver du, menar du då att grannens tomt är lika stor eller att grannen har lika stor yta kvar för gräsmatta som du?

Om det är så att din tomt är 1400kvadrat så ska du dra ifrån för hus, carport/garage (om du har något av dessa) och uppfart. Det bästa är att gå ut på tomten och mäta.

Själva kunde vi konstatera att trots att vi har en tomt på över 1200 kvadrat så blir det inte mer än 650 kvadrat gräsmatta. Alltså bara 650 kvadrat som ska ha ett lager matjord.
 
våran tomtyta den samma 1700kvm totalt, minus ca 100kvm byggyta för hus sen ca 50kvm garage och 50 kvm garageuppfart, 1400kvm kan va högt räknat men det visar sig.
 
E EoJ skrev:
Lysegården utanför Kungälv tar 160:- + moms / ton , ca 1,2 ton per kubik så ca 67 200:- ink moms för 2 dm lager på 1400 m2?
Frakt tillkommer, en tusenlapp per lass. 33 vändor med singellastbil som tar 10 ton?
=100 000???? Rätta mig gärna om jag räknat fel för det här är mycket pengar!

Edit: frakten är ju såklart beroende av storlek på lastbil, släp, avstånd, kan bli mindre men antagligen mer!
Hur gick det ? Är detta vad det kostar eller körde du på någon snålvariant och kan du i så fall utvärdera den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.