Vi har planer på att lägga in ett Nivellgolv i en källare på 40 kvm.
Har förstått att det är rätt dyrt!?
Några tips ideér? Alternativ?

JH
 
Använd källaren med förnuft. Inred så att fukt kan passera genom väggar och golv. Undvik organiska material så långt det går.

I vår källare håller vi på att lägga klinker i ett rum, i ett annat lade vi in en konstgräsmatta (gråblå), sedan är det en hell del oömma utrymmen för verkstad o.dyl.
 
B
Vad är det för konstgräsmatta du lagt?
 
Jag köpte på Bauhaus, men jag har sett liknande på flera ställen (t.ex. Mattjätten mfl liknande ställen). Den ser ut som en nålfiltsmatta, men är glesare och har gumminabbar på baksidan. Det behövs inte mer för att det ska kännas varmt på golven ;-) 89 kr kvm!
 
B
ylven skrev:
Den ser ut som en nålfiltsmatta, men är glesare och har gumminabbar på baksidan.!
Ska själv ta ut en gammal gammal heltäckningsmatta ur gillestugan, det är ju inte att rekommendera heltäckningsmatta som regel. Är denna mattan du beskriver OK vad gäller täthet då den ligger mot ett källargolv?
 
Om du sätter munnen mot den och blåser så känner du på andra sidan att det går rakt igenom. Därmed känns det ju som om fukten skulle kunna avdunsta lätt.

Fördel: Billigt, inget stort ingrepp att lägga dit, tämligen varmt och skönt att gå på

Nackdel: Saknar långtidstest
 
B
ylven skrev:
Om du sätter munnen mot den och blåser så känner du på andra sidan att det går rakt igenom. Därmed känns det ju som om fukten skulle kunna avdunsta lätt.

Fördel: Billigt, inget stort ingrepp att lägga dit, tämligen varmt och skönt att gå på

Nackdel: Saknar långtidstest
Ja det verkar ju bra, kan ju i alla fall inte vara sämre än mattan vi har idag. Den har en tjock gummerad baksida. man känner på flera ställen att den börjar falla isär på gummisidan. Tack för tipset, jag ska åka och kolla. :)
 
Jag har både använt Nivell (rätt dyrt för det är mycket specialgrejjer). Men trots det ganska ok om man gör jobbet själv och vill kunna lägga trägolv eller liknande i källaren. Har även kört med ventilerat golv á la Nivell, men med egna reglar+vinkeljärn från Biltema för att få upp dem från betongen. Funkerar lika bra men till ett mycket bättre pris...

Bergoplattor funkar annars också bra i källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.