fialottabus

Det stämmer.
All luft som fläkten tar ut kommer in på ett eller annat sätt, därav kalldrag undertryck...
 
Hej!

Kände bara för att skriva av mig lite... Vårt Västervik var planerat att anlända vecka 12. Vi fick ett brev hem för någon vecka sedan som informerade oss om att huset kommer en vecka tidigare! Jag var nästan övertygad om att det skulle bli försenat med tanke på vad man har hört... Nåväl - det skulle väl egentligen normalt sett ha känts jättekul om det inte hade varit för att den rivningsfirma vi anlitade fortfarande inte är klara med rivningen av vårt gamla hus... De har hållt på i 4 veckor nu. Suck. Imorse hade vi dejt med grundkillarna som sade att allt är lugnt - bara de får sätta igång med sitt jobb på måndag. Jag tänker inte gå in på detaljer förrän om några veckor pga den rådande situationen. Men man kan väl säga så här: Om ni behöver riva den gamla kåken före nybygget. Försök att skaffa referenser....
 
Jaha.. Var ute och inspekterade tomten idag. Det blir att ta på sig blåstället och hjälpa till imorgon...
 
Hej hej! Här är trådstartaren. Verkligen kul att se att den här tråden lever vidare! Nytt folk kommer och de "gamla" som fått sitt hus verkar försvinna, eller är det bara jag? Är någon sugen på att se en ovanvåning som håller på och byggs så kika in på bloggen http://huset2007.blogspot.com/ Bläddra lite längre ner så ser ni övervåningen!
 
Men det är klart... det är gubben som bygger däruppe. Ni verkar ju disskutera en hel del övervåningar här i tråden märkte jag nu. Det är ju kalasbra att utbyta ideér. Har fler bloggar på husbygget så att man kan kolla?
 
Marelb,

väldigt illustrativa bilder hur ni har "attackerat" övervåningen.
Ni kommer att få ett vansinnigt fint badrum!

Jag ser att ni har brutit upp hela spånskivan i badrummet. Är det för att dra avlopp eller är det för att lägga in golvvärme?

Är det Smålandsvillans"originalvattenrör" som kommer in under väggen? Anledningen att jag frågar är att rören hos mig kommer upp så långt ut i kallvinden att det inte finns en chans att få in dem i värmen oskarvade. Jag överväger att dra helt nya rör från bottenvåningen för att få oskarvade och välisolerade rör..
 
Marelb,

Har du fler bilder från ert arbete med isolering och inredning av övervåningen?
Inspirerande!

Tänkte själv börja inreda övervåningen, men inte förrens nästa år.
Har garage och trädgård att beta av först.

Jag tycker det vore bra med en ny tråd får oss vindsinredare, där vi kan diskutera
isoleringstjocklek, tekniska detaljer och planritningar, specifikt för smålandsvillor
Tycker den här tråden börjar spreta åt så många håll nu.

Någon övervåningsinredare som orkar ta initiativet?
Marelb?
 
Jag har själv gått och tänkt det samma. En tråd för vindsbyggare under socialt & projekt. Den startar strax ...
 
Marelb skrev:
Men det är klart... det är gubben som bygger däruppe. Ni verkar ju disskutera en hel del övervåningar här i tråden märkte jag nu. Det är ju kalasbra att utbyta ideér. Har fler bloggar på husbygget så att man kan kolla?
Hej

Vad ska ni ha för värme där uppe, vattenburen eller el?
 
Hej!

Tiden går, och när man bygger hus hinner man knappt ta kort, än mindre lägga ut dem, men nu tänkte jag i alla fall lägga upp några bilder på vårt badrum på nedervåningen i vår villa Nybro. Vi är väldigt nöjda och det blev både praktiskt, vackert och lite speciellt.

Är det någon som har fått upp innerväggar på övervåningen? Det vore kul att se vilka lösningar ni har kommit på. Vi håller som bäst på att sätta gips på våra mellanväggar där uppe, och elektrikerna kommer snart och sätter el. Tyvärr har vi tappat bort laddaren till kameran, så vi kan inte ta kort just nu.

Ha det!
 
  • Kopia av November 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av November 014.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av November 099.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt att jag är lite seg med svaren... Ska försöka svara här och sen leta reda på den nya tråden. Om det nu var så att Fialotta startade en ny? Kan ni kanske ge mig länken?

Jo, vi bröt ju upp spånskivegolvet eftersom rörmokaren var tvungen att dra rören.

Om det är Smv orginalvattenrör som kommer in, tror inte det. Antar att rörmokaren skarvade.

Angående värme, vi kör vattenburet. Känns dumt att byta system när man redan har vatten där nere. Men golvvärmen i badrummet kör vi på el. Man kan ju vilja ha varm även på sommaren då det andra kanske är avstängt.

Fler bilder kommer undan för undan. Det är väl dax att uppdatera en del men just nu händer inte så mycket. Väntar på rörmokaren, igen...

Nu kan jag avslöja att på Smålandsvillans hemsida kommer under våren en del bloggar läggas upp, från familjer som bygger Smv. VI SKA VARA MED!!! :)
 
Vi har beställt ett villa lammhult och jag är jättenöjd. Huset var först planerat till v.20 men de flyttade fram det till v. 17 vilket jag blev överlycklig för. Idag kommer grunden. Vår grundentreprenör har gjort ett jättebra jobb. Den 25 april kommer huset. Ska bli jättekul. Det är ju det här man har väntat på i flera månader.

Vi ska anlita entreprenören som bygger undervåninger till övervåningen också. Det kommer att ta 3-6 veckor beroende på hur många snickare dem får in. Det kommer att bli jättebra. Det enda som inte blir klart är badrummet på övervåningen, det får vi spara ihop till.
 
Jessica78 skrev:
Vi har beställt ett villa lammhult och jag är jättenöjd. Huset var först planerat till v.20 men de flyttade fram det till v. 17 vilket jag blev överlycklig för. Idag kommer grunden. Vår grundentreprenör har gjort ett jättebra jobb. Den 25 april kommer huset. Ska bli jättekul. Det är ju det här man har väntat på i flera månader.

Vi ska anlita entreprenören som bygger undervåninger till övervåningen också. Det kommer att ta 3-6 veckor beroende på hur många snickare dem får in. Det kommer att bli jättebra. Det enda som inte blir klart är badrummet på övervåningen, det får vi spara ihop till.
Åh vad kul!!! :) Och underbart att få huset tidigarelagt!

Hur fick ni reda på vem entreprenören för undervåningen är? Hur mycket isolering kommer ni sätta? Och får man fråga vad ni fick betala? Kommer ni göra något själva alls på övervåningen, typ golvläggning osv?
 
snysop skrev:
Åh vad kul!!! :) Och underbart att få huset tidigarelagt!

Hur fick ni reda på vem entreprenören för undervåningen är? Hur mycket isolering kommer ni sätta? Och får man fråga vad ni fick betala? Kommer ni göra något själva alls på övervåningen, typ golvläggning osv?
Jag frågade min säljare om inte dem kunde börja med övervåningen medans dem höll på där nere och då sa han att det var samma och så fick jag namn och nummer för att prata med dem. Jag vet inte hur mycket isolering det blir men det blir säkert tillräckligt. Vi kommer att göra badrummet själv när det finns pengar till det.

De ska sätta upp alla väggar, isolering osv. dra all el, måla, tapetsera och lägga golv. De förbereder för badrum med golvvärme och drar alla rör.

Vi får betala 350 000. Vi kommer att ha 3 sovrum, 1 kontor, 2 klädkammare, allrum och badrum när det blir klart.
 
Hej alla! Vi ska också bygga smålandsvillan (Värnamo) och nu har vi äntligen kommit igång med grunden. http://fugelsta.blogspot.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.