Ett sällsynt tillfälle har uppstått, där ett fullt utrustat fritidshus kan bli ditt gratis. Huset ges bort, men med ett viktigt villkor: köparen står för alla kostnader i samband med att flytta huset till sin egen tomt.

Fritidshuset med garage ligger i Sör Imnäs, Ramsele, i Sollefteå kommun. Huset, som byggdes 1984, är på ca 70 kvadratmeter. Här får du två rymliga sovrum, ett badrum och ett stort vardagsrum med öppet kök. Byggnaden står på en torpargrund och är lätt att nå med transportfordon.

För dem med hållbarhet i åtanke är detta ett utmärkt sätt att ta hand om resurser som redan finns. Istället för att bygga nytt kan man ge nytt liv till en välbevarad stuga, vilket är ett viktigt bidrag till miljön. Att återanvända befintliga byggnader är både ekonomiskt och miljövänligt. Mottagaren av gåvan behöver inte betala skatt på gåvans värde.

Intresserad? Ta gärna kontakt med mig.
Helena
 
  • Fritidshus i trä med en veranda, omgiven av gräs och tallar, under en klarblå himmel i Sör Imnäs, Ramsele.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fritidshus med garage på landsbygden, omgiven av träd, under klarblå himmel. Parkerat fordon vid sidan och sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi och 6 till
  • Laddar…
Det där kommer att gå vägen. Jag har gett bort ett betydligt sämre fritidshus i marginellt bättre läge.

Om du inte redan gjort det så lägg ut en bortskänkesannons på blocket. Då blir folk som tokiga.

Edit: läge avser alltså läge i avseende på avhämtning
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
"Ger" inte alla bort sina hus i inre Norrland?
 
Jag hade varit petig med vem som fick det, sett till att det fanns ekonomi för flytten och ett avtal med vite om det inte flyttades innan X/X Men det har du säkert redan tänkt på.
 
  • Gilla
Helena Mechlenborg och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Henke1993 Henke1993 skrev:
Hur svårt och dyrt är det att flytta ett hus?

Kolla detta hus vilken dröm för oss som gillar sekelskift

[länk]
Väldigt många frågor...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Första frågan är hur mycket det väger och dess mått?

Därefter, hur går det med bred last på väg? finns det vattenväg? har man råd med lasthelikopter?

Kan man såga upp huset i delar?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Jag hade varit petig med vem som fick det, sett till att det fanns ekonomi för flytten och ett avtal med vite om det inte flyttades innan X/X Men det har du säkert redan tänkt på.
Håller helt med ! Skänkte själv ett hus för många år sedan och det slutade med katastrof. Allt såg jättebra ut fram tills datumet då flytten skulle ske och ingen kom. Undanflykterna var många, men vårt största fel var att inte ha en "kraftig bötes klausul" om inte tidsplanen hölls. Jurist fick kopplas in och det slutade med att vi rev det istället så det nya bygget kunde påbörjas (inom dess tidsplan).
 
  • Gilla
Helena Mechlenborg och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Henke1993 Henke1993 skrev:
"Ger" inte alla bort sina hus i inre Norrland?
Nja inte alla.

Jag svarade en gång på en som ville sälja hus. När vi kommer fram så börjar personen tveka och vill plötsligt behålla marken. Jag sade att jag är inte intresserad av att börja flytta huset att det är området som är det mest intressanta.

Huset var fint det var inte det.

Men det kanske är vanligt i inre Norrland husflytt? Även Kiruna har man ju flyttat.
 
kisumisu
Henke1993 Henke1993 skrev:
Hur svårt och dyrt är det att flytta ett hus?

Kolla detta hus vilken dröm för oss som gillar sekelskift

[länk]
Riktigt fint hus, undra varför man vill flytta den för verkar vara i 08 området?
Ska det byggas nåt stort höghus eller liknande där?

Eller nån rik person som envist vill ha tomten och bygger där nåt modernt fult glaspalats i stil ala 2000-tal?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Första frågan är hur mycket det väger och dess mått?

Därefter, hur går det med bred last på väg? finns det vattenväg? har man råd med lasthelikopter?

Kan man såga upp huset i delar?
Hej,

Skicka DM om du är intresserad.

Vi tar fram ritningar. Till info, huset är vinterisolerat.
Alla detaljer kring bortforslande av huset, är det gåvomottagarens ansvar att undersöka.
Det blir skrivet en avtale så fort vi har funnit den rätta mottagaren av huset.
MVH Helena Mechlenborg
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.