P
K Kardan79 skrev:
Jag är lite nyfiken, då jag aldrig hört någon ge uttryck för samma åsikter som dina - hur omfattande erfarenheter bygger du din slutsats på, dvs. att i gamla trähus måste hålkälslist i trä spikas i mitten (i en enda yta, för annars spricker listen), men helst ska man använda list i cellplast, som limmas på plats?

Min gamla träkåk beter sig lite som ett dragspel, men några spruckna lister har jag inte sett skymten av.
Det låter ju bra för dig.
Jag har renoverat några hus, egna och åt bekanta, där har vi spikat i mitten om det varit trälister, men jag föredrar cellplast/frigolit som är snabbast och enklast att få upp enligt min erfarenhet.
 
P
K Kardan79 skrev:
Ett alternativ är att använda dyckert och skjuta/spika där man vet att det finns något att skjuta/spika i.
Din bild ser ut att visa en list (röd) som är monterad över en annan list (grön) ???

Röd list monterad över grön list mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D datja skrev:
Jag hade en gång i tiden samma skräck som du inför hålkälslisten. Men vi hade så fula frigolitlister att jag en dag tvangs ta tjuren vid hornen. Lösningen är att förkroppa hålskälslisten. Det går faktiskt riktigt bra. Jag använde fogsvans och enkel gerlåda även om proffs använder t ex japansåg. Självklart måste man sminka lite med mjukfog. När man förkroppar blir det heller inget spill eftersom man kan pyssla med en ganska kort bit inne i hörnet.

Jag hade stor glädje av den här karlns instruktionsfilm:

[media]
Tack för bra film, det såg riktigt begripligt ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.