Hej alla,

Min carport börjar slutligen ta form i huvudet. Jag har kommit fram till att en carport med gjuten platta 6x9m och tre väggar är modellen. (takstolarna på längden). Man kan då göra garage av det hela (om behov uppstår) genom att sätta portar och gångdörr på den sida som nu blir helt öppen (9m).

Tänkte sätta liggande enkelfalsad panel på både in och utsida. Frågan är nu vad jag skall ha "inne i väggen". T.ex:

Ytterpanel
läkt/list
vindpapp
Regel (vägg)
Plast
"Innerpanel"

Man skulle då kunna fylla väggen med isolering om man vill göra varmgarage i ett senare skede. Initialt är väggen tom.

Vad sägs om denna lösning???
 
Du bör bygga väggen enligt följande utifrån och in (åtminstånne enligt vad jag har fått lära mig)
panel. Spikläkt/list. vindduk/vindpapp, duken är bättre iom att den andas åt ett hål och är helt tät åt andra. Reglar. "innerpanel". Plast ska du inte ha i ett icke uppvärmt utrymme utan den sätter du dit samtigt med isoleringen
 
Jahopp då var det dax att fundera på carporten igen...

I "carportläget" borde ju inte plasten vara något problem då det är öppet och luft cirkulerar fritt. Sätter jag portar på och inte isolerar väggarna "kallgarage" blir det dock ev problem med kondens som du skriver. Fördelen med att ha plast nu direkt är ju att jag inte behöver göra om innerväggarna vid en ev. isolering i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.