Jag vet inte om det kommer på rätt plats detta inlägg  :-[ men  jag har en fråga ang. byggsamrådet. Vi har ju fått vårat bygglov nu (gick på 1 vecka) idag fick jag brev från kommunen ang. byggsamråd, dom vill ha det inom någon vecka. Är det någon som har lite info. om det, hur det går till och hur har ni gjort med kvalitetsansvarige från Ä-hus han har ju lite lång resa, boende m.m.  
 
I mitt fall kallade kommunen mig och min kvalitetsansvarige från Ä-hus till byggsamråd och min kvalitetsansvarige gav då kommunen förslag på ett antal olika tider som passade honom eftersom han bodde 70 mil uppåt i landet. I mitt fall så hade vi inte byggsamrådet förrän 6 veckor före huset levererades. Själva byggsamrådet var inte särskilt märkvärdigt utan det var mest kvalitetsansvarige som gick igenom ritningar avseende konstruktion, ventilation etc med killen från kommunen. Man behöver alltså inte vara påläst själv på något sätt inför byggsamrådet. Ett tips är att slå din kvalitetsansvarige från Ä-hus en signal och tala om att kommunen vill ha byggsamråd och låt han återkomma till dig med en tid när han har bokat en tid med kommunen...
 
Tack då vet vi lite till. Jag tycker att det är lite tidigt med byggsamråd nu för det är ju inte dags förren i slutet på nästa år. :)
 
Våran kvalitetsansvarige bokade själv en tid med kommunen, men glömde att meddela oss  :-/
Kommunen ringde oss efter några dagar och frågade varför vi inte dök upp på byggsamrådet........han gav oss en ny tid.
Vi fick sitta där själva hos kommunen utan KA, och svara på dumma konstruktions frågor :-[  
Fick aldrig en ursäkt av KA....................    
 
Om du har möjlighet så är det alltid bra att ha en KA som inte är kopplad till husleverantören. Om det blir något strul, och det blir det i en liten del av alla hsubyggen oavsett vilken leverantör man valt så finns det alltid en risk att en KA som är beroende av en leverantör inte nödvändigtvis är helt opartisk.

Fördelen med en leverantörsanknuten KA är å andra sidan att han dels vet vad som kan gå snett med en given hustyp, och har väloljade kanaler till leverantören för åtgärder.

Om ni har en leverantörsanknuten KA så försök att se till att besiktningsmannen är lokal och väljs av er, den punkten är nog viktigare än KA. En besiktningsman kan ni behöva få ut snabbt att titta. En vanlig grej är ju att det kan komma regn på byggnadsdelar under monteringen, då kan ni behöva få ut någon med mycket kort varsel för att undersöka om det behövs några åtgärder utöver de som entrepenören föreslår. Använd tiden till att hitta en god lokal kraft som har goda referenser, en besiktningsman skall vara nitisk, men inte så gnällig att han skapar onödriga konflikter med leverantören.
 
Jag stressade kommunen så mycket med bygglovet så dom sa att vi skiter i byggsamråd......bra tyckte jag! :)
 
Hur lång tid före husleverans har ni som byggt älvsbyhus haft byggsamråd? Dom ska börja med våran grund v5 och huset kommer v13.. Har inte fått nå besked när det kan bli.. Alla papper i övrigt är klara med tomt och bygglov..

Mvh Björn
 
Vi hade vårat bygsammråd i sommras och huset kom förra veckan.

/ Dick och Christina
 
Tack för alla svar.  Vi har ju en väldigt bra säljare som svarar på frågor väldigt fort när de dyker upp. Men det är skönt med ett sådant här forum där man får bra svar samt tips och råd från er som varit och är i samma läge som en annan.  :)
 
Hej!
Hade samma funderation som du (bygger med Ä-hus oxå). Ringde Kvaliteansvarige som meddélade att han kontaktar oss 6-7 veckor innan vi drar igång så ta det bara lugnt. Ä-hus fixar ALLT! :D
 
Hej o tack för svaret. På våran kallelse/information från kommunen så skrev de att byggsamråd skall hållas snarast möjligt efter inlämnat bygglov. Själv tycker jag att det är väl tidigt då prel inflyttning är v3 2007.
sask skrev:
Hej!
Hade samma funderation som du (bygger med Ä-hus oxå). Ringde Kvaliteansvarige som meddélade att han kontaktar oss 6-7 veckor innan vi drar igång så ta det bara lugnt. Ä-hus fixar ALLT! :D
 
Lejo skrev:
Hej o tack för svaret. På våran kallelse/information från kommunen så skrev de att byggsamråd skall hållas snarast möjligt efter inlämnat bygglov. Själv tycker jag att det är väl tidigt då prel inflyttning är v3 2007.
Vad är det för kallelse/information ni fått från kommunen innan bygglovet var klart?
Vi väntar på vårat bygglov sen lite över en månad.. och vi har inte hört ett ljud från våran kommun (förutom det vi tjatat på bygglovschefen om :) ).. inte ett ljud överhuvudtaget sen innan vi köpte tomten.
 
Vi har ju redan fått bygglovet godkänt(gick på 1 vecka), sen fick vi en information/kallelse att byggsamråd skall hållas snarast möjligt. efter att bygglovet är inlämnat, så är det här. Tåkigt för er att det tar sån tid där ni bor.
Benny_o_Lina skrev:
[quote author=Lejo link=1133473033/0#10 date=1133550192]Hej o tack för svaret. På våran kallelse/information från kommunen så skrev de att byggsamråd skall hållas snarast möjligt efter inlämnat bygglov. Själv tycker jag att det är väl tidigt då prel inflyttning är v3 2007.
Vad är det för kallelse/information ni fått från kommunen innan bygglovet var klart?
Vi väntar på vårat bygglov sen lite över en månad.. och vi har inte hört ett ljud från våran kommun (förutom det vi tjatat på bygglovschefen om :) ).. inte ett ljud överhuvudtaget sen innan vi köpte tomten.[/quote]
 
Aha sorry, jag missuppfatta det att ni redan fått det beviljat... Jaja, men då är jag med.. hehe.. som sagt, ibland funkar de inte som det ska i huet :D ..haha..

Ja hos oss tar det tid.. men det beror nog på att hela landskrona kommun har 1 enda gubbe som har hand om allt som lämnas in här.. För en månad sen hade vi ju runt 50 ärende som skulle behandlas innan de va vår tur... fick dock ett mail idag om att vårt ärende var med på byggnadsnämndens arbetsutskott i förra veckan.. så det kommer förhoppningsvis i slutet av nästa vecka nångång...
 
Meningen med att hålla ett byggsamråd är att kommunen vill se hur du som byggherre tänker se till att ditt hus inte blir ett fuskbygge.
Till din hjälp har du en kvalitetsansvarig som upprättar en kvalitetsplan som ni går igenom med byggnadsinspektören.
VIKTIGT! Den kvalitetsansvarige är DITT ombud som skall tillgodose att ditt hus blir byggt på ett säkert och lagenligt sätt.

Acceptera ALDRIG husleverantörens kvalitetsansvarige!!!!!!!!!
Du måste i vilket fall som helst betala en kvalitetsansvarig. Eftersom taxan är ungefär densamma för alla så kan du ju lika bra ta en person som hellre går dina ärenden och håller dig bakom ryggen istället för husfabrikanten eller entreprenören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.