Målar pärlspontpanel i köket med gysinges gröngrå linoljefärg.
Har haft på schelack & förtunnat färgen med balsamterpentin & målat tunnt en gång. Därefter har jag målat outspätt två gånger. Problemet är att färgen rinner....
Efter första gången tog jag bort rinnet, väntade tills det torkat & slipade.
Målade en gång till & det rann igen. Har tagit bort rinnet & nu har det torkat. Ska slipa & måla i morgon...

Är det så det ska vara? Eller gör jag fel?

Ni kan ju ana att mina nära & kära (som från början var skeptiska mot linoljefärg) tycker att jag är tokig. Det tar ju otroligt med TID! Vi ska flytta in om två månader & tills dess skulle jag velat måla två golv med linoljefärg men nu vet jag inte om jag vågar.
 
Låter som om du har i för mycket terpentin och har för mycket färg på penseln. Jag har målat dörrfoder med gysinge 3% grön umbra och fick samma fenomen när jag målade med för mycket färg. Det ser ok ut medan man målar men när man sedan kommer tillbaka har det runnit... Måla tunnare är mitt enda råd...
 
Hejsan!

Jag har målat med Gysinges linoljefärg, på tidigare obehandlad panel, och jag känner inte igen problemet. Rinner färgen direkt, eller är det mer så att den rynkar sig efter ett tag? Verkar som du lägger på för tjockt med färg, linoljefärg ska målas tunt och arbetas in med hårt penseltryck. Det tar TID, mina nära och kära skakar också på sina huvuden!

(Jag ska också måla golv och fasar redan, men jag gillar arbeta med linoljefärg och älskar resultatet, så det är bara att bita ihop...)
 
Jag har målat så tunnt jag kunnat...måste kanske fixa en styvare pensel?

Det rinner efter ett tag...
 
Penseln är viktig! Det ska vara en som klarar ett hårt penseltryck, en riktig linoljeanstrykare, mao. Andra penslar brukar vara för veka. Pärlspont och liknande träytor kräver lite extra slit med penseln, det är lätt att färgen blir för tjock i spåren om man inte arbetar ut den ordentligt.
 
hur funkar det med....hm...vad hette det...xerotin? (minns ej & orkar nte leta efter gysingekatalogen)...det man kunde ha i så att det torkade snabbare? Funderar på att köpa...
 
En annan viktig sak är temperaturen, har du det för kallt så spelar det (nästan) ingen roll hur tunt man målar...
 
Målar inomhus i ca 18-20 grader skulle jag tro...
 
Har använt linoljefärg många år, aldrig haft problem med att det rinner. Penseln är viktig: köp en bra och gärna dyr pensel, eller egentligen 2 penslar, en rund som du använder först, sen en du "slätar" med. Det duger inte med Öb penslar! Sen är frågan vad du spätt ut med, vilket märke? Och kanske för mycket? Och som många andra skrivit, kanske för mycket färg, brukar lätt bli så eftersom linoljefärg täcker så dåligt första svängen? Bättre pensel (äkta hår, inte syntet, kanske mindre utspätt och framförallt: mindre färg (det ska ju målas 3 ggr!). Och rör om (helst vispa färgen) ordentligt, lycka till! Blir säkert skitbra till slut!!!!!!
 
Jag har aldrig använt xerotin, tycker att en massa tillsatser motverkar fördelarna med att måla med linoljefärg. I rumstemperatur är färgen övermålningsbar efter två dygn. Med xerotin ska tydligen den tiden halveras, men då får du i gengäld en mindre hållbar färg. Jag tycker inte att två dygn är så farligt, men det är viktigt att komma ihåg att det tar längre tid än så innan färgen oxiderat helt. Vänta med att hänga upp föremål på den nymålade väggen eller ställa möbler på det nymålade golvet så länge färgen är mjuk (tryck nageln mot ytan för att kolla). Det kan ta några veckor innan färgen blivit hård, men då har du en riktigt bra och tålig yta. Linoljefärg är inget för den stressade!
 
Som jag förstår det så målade du först en gång med utspädd färg och det rann...då slipade du och målade igen men med outspädd färg? Stämmer det att du då egentligen bara har slutstrykningen kvar? Vi har haft problem ett par gånger med att färgen runnit på pärlspontpanel i pärlorna så att säga. Det berodde på att vi slarvade lite med att dra ut färgen och bara målade med outspädd färg (pga att vi hade en liten bebis hemma ville vi inte använda balsamterpentin) Det funkar normalt utmärkt att måla med färgen även outspädd men slarvar man då och målar för tjockt blir det rinningar.

Jag tror att i ditt fall beror det på fel pensel. Man behöver inte använda 2 penslar det duger bra med en men det är viktigt att den är bra. Man kan lika gärna använda en flat lackpensel redan till utstrykningen istället för en rund anstrykare. Vi har målat massor och det känns bara som att krångla till det att ha två penslar och skifta mellan. Sen ska man ju spä med 15-20% balsamterpentin första strykningen och cirka 5-10% i andra för att först sista gången måla outspätt. Men detta går som sagt oxå att frångå eftersom vi fått utmärkta resultat utan att förtunna färgen med annat än linolja...förutom slarvet då!!

Angående xerotin så har vi provat det oxå. Det förkortar verkligen torktiden men det luktar starkt och skulle troligen inte hjälpa dig. Rinningarna skulle uppkommit ändå. Att det förkortar livslängden på färgen är väl visserligen sant men med tanke på hur länge linoljefärg sitter i vanliga fall så känns det som försummbart...man brukar ju trots allt måla om då och då och håller färgen en generation ändå så kanske det inte gör något.
 
Sophie skrev:
Sen ska man ju spä med 15-20% balsamterpentin första strykningen och cirka 5-10% i andra för att först sista gången måla outspätt. Men detta går som sagt oxå att frångå eftersom vi fått utmärkta resultat utan att förtunna färgen med annat än linolja...förutom slarvet då!!
Njae, det där med balsamterpentin i färgen är egentligen ingen självklarhet. 15-20%, 5-10%, 0% balsamterpentin är ett relativt nytt påfund. Fram till 1800-talets slut användes inte terpentin i vanlig linoljefärg. Man kan måla oförtunnat i alla strykningar, det viktiga är att måla lika fett alternativt fett på magert, alltså inte förtunna mer än i föregående strykning. För den egna hälsans skull bör man undvika terpentin, en liten skvätt i första strykningen kanske, men det är inte nödvändigt.
 
Karakorum skrev:
För den egna hälsans skull bör man undvika terpentin, en liten skvätt i första strykningen kanske, men det är inte nödvändigt.
Om man inte målar riktigt gamla stickiga och dåliga golv... Då tränger den inte ner om den inte är förtunnad. :S
 
Jag har använt en lackpensel och strukit så tunnt som möjligt (jobbigt för händerna...). Men kanske den var för vek? Ska försöka hitta en styvare/hårdare pensel. Kommer nog att pröva måla golvet direkt med outspädd färg...men går det att måla om efter bara två dagar på ett golv? Jag menar rent praktiskt så måste man ju gå på golvet när man målar nästa lager...
 
Jag använder Ottossons färg och har inte haft problem med rinningar. Jag späder den den oftast inte alls utan målar tunnt tunnt drar ut färgen ordentligt. Men detta är en smaksak hur man vill grunda.

Sedan det viktigaste; använd inte penslar med plast borst utan med organiska borst tex svinborst till all linoljefärg. Som alltid använd plastpenslar till plast färg och organiska penslar till linoljefärg (organisk). Lika med lika!

En svinborst pensel blir bara bättre och bättre och håller färgen starkare ju mer man använder den. Tvätta i såpa och sedan skölj ur med vatten.

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.