Tycker ni att det är coolt att sänka ner badkaret i golvet?
Man kan bygga upp en plattå som är ca 2x2m och ca 20cm hög som man sedan sänker ned hörnbadkaret i.

Jag funderar lite på hur det känns att sitta i badet när man sitter så lågt. Kommer det att kännas konstigt?

Det är givetvis enklast att ställa karet ovanpå golvet, men eftersom jag bygger ut huset själv så kan jag lätt göra lite egna lösningar.
 
Om man har möjlighet att sänka ner badkar eller badbassänger så tycker jag absolut att man skall göra det.

Mycket läckrare är min åsikt !
 
Om jag hade möjlighet skulle jag helt klart välja att sänka ned badkaret. :)
 
Jag med ;D
 
... lätt att halka i, svårt att kravla ut, man ligger där nere och kollar allt i golvnivå ;). Om du bygger den in så tänk också på att isolera den så att vatten håller värmen länge :)
gaia
 
... på tal om kravling ... tycks många (utom gaia) inte inse att vi alla en dag återgår till kravlingsstadiet på ett eller annat vis ... ;)

Nä, jag vill inte riskera att en dag behöva hjälp med bandselar, lyftanordning etc för att komma ur golvkaret  ;D ;D ;D
 
yonna skrev:
... på tal om kravling ...
;D ;D ... har man passerat 50 så vill man ha det framför allt  bekvämt och säkert att vistas på våt golv.
Även som ung skulle jag tycka det är jobbigt att bada små barn eller rengöra badet liggandes på knäna  :-/ vid den låga badkarskanten.
gaia
 
Hemmakatten
Visst, ska man tänka på vad man klarar när man är 80 år så är det väl lika bra att gå på studiebesök till sjukhemmet direkt.....

Tror att man bör bygga för vad man vill NU. Att vi alla blir gamla är ingen nyhet, och vad som helst kan hända genom en olycka imorgon. MEN, det förtar inte glädjen över att bygga något man längtat efter eller velat ha. Oavsett om man bli gammal om några år!!

Ett nedsänkbart badkar kan inte vara så besvärligt! Sätt upp ett handtag på väggen som stöd och hjälp när man kliver upp. Ställ dig I badkaret när det skall tvättas.

Den som har ett nedsänkt badkar har förmodligen även en duschhörna som kan användas om/när det blir för jobbigt med badandet.

Vi kommer att ha ett nedsänkt badkar innanför fönstret från golv till tak - med utsikt över sjön. Underbart, självklart!! Den dag det inte funkar pga handikapp eller ålder får vi göra andra lösningar.
 
dymlingen skrev:
Tycker ni att det är coolt att sänka ner badkaret i golvet?
Är det snyggt med en röd bil?

Det JAG tycker är coolt är folk som tänker ut och gör saker som de själva trivs med och som är lite avvikande från standard och normer. Patetiskt blir det när det inte funkar, runt hus -> coolt, runt hus med ruttna fönster -> patetiskt.

Andra tycker det är coolt när någon gör något som de själva skulle vilja ha eller något som stämmer med ett mode vilket är vanligt hos ungdommar som alla vill vara upproriska på exakt samma sätt.

Var självisk och bygg badrummet som du själv drömmer om att ha det och tillsammans med en käresta om du har någon. Vänd sedan skissen upp och ned, in och ut, fundera och fråga så det blir bra och inte trasigt.

Jag vägrar berätta om jag skulle vilja ha ett nedsänkt badkar eller om det är det coolaste sättet att montera badkar...
 
Ja, du har nog rätt Magnus. Man ska nog göra det som känns rätt och inte bry sig så mycket om vad andra tycker.
Anledningen till att jag nu håller på att bygga ut ett badrum beror på just ett sådant beslut där vi struntade i förnuftet och byggde ett häftigt allrum av hela övervåningen istället för sovrum och badrum som det var tänkt från början.
 
Jag gillar jureits lösning! :D

Dock kan det ju vara ett problem med att t.ex. bara tvätta håret (utan att hoppa i karet) men det är det ju å andra sidan idag med ett vanligt badkar också.
Är helt allergisk mot duschkabiner just p.g.a. att de oftast är så trånga att man inte kan stå utanför kabinen och tvätta bara håret utan att slå i armbågarna med påföljande änkestötar i de samma. >:(
I en duschhörna blir man ju blöt på byxorna, nedsänkt badkar måste bli väldigt skvättigt - så hur gör ni långhåriga när ni bara vill tvätta håret?
 
I en duschkabin kan du väl bara sticka in huvvet och klämma åt med dörren. ;D
 
Hemmakatten
Ploppan skrev:
så hur gör ni långhåriga när ni bara vill tvätta håret?
Vi har en handdusch med slang som sitter vid handfatet. Mycket praktiskt.
 
Hemmakatten skrev:
Vi har en handdusch med slang som sitter vid handfatet. Mycket praktiskt.
Hamnar inte allt vatten och lödder utanför handfatet då när man har långt hår?
 
Hemmakatten
Inte alls. Det är bara fråga om teknik.:) På den tiden jag hade långt hår så spolade jag ur schampoot från huvudet, tog sedan ett tag runt håret, lyfte upp det och sköljde ur resten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.