Skulle behöva lite tips om bra kanter till trädgårdsland.

Ska göra 2 fristående land och ett utmed en rätt så stor gavel, så det blir ganska många meter som ska göras.

Slipers & telefonstolpar och liknande hade varit snyggt, men lär ju vara giftigt, så det vågar man ju inte ha.

Har också funderat på murblock, men det blir så dyrt, de kostar 40-50:- st.

På utsidan av landen kommer det att läggas grus, så stenkant av något slag hade passat också.

Någon som har några roliga/billiga/genomförbara ideér på detta?
 
en gjuten och och målad betongkant är ju en variant. Kanske inte den snyggaste men den är billig... Vill man snygga till den så kanske klinkers för utomhusbruk på toppen
 
Det skadar inte att tänka igenom materialvalet, och hålla samlat grepp om hela trädgården. Annars blir det lätt plottrigt.

Natursten och betong har många fördelar jämfört med trä. Bortsett från det rent estetiska lagrar sten värme. Större stenytor reflekterar instrålningsvärme, så att dina borders i fullsol hamnar i snäppet mera gynnsam växtzon.

http://www.jupiterimages.com/popup2.aspx?navigationSubType=itemdetails&itemID=23360222
Läggningen på bilden passar också i kombination sten som ram plus grus på gångytan.

Mitt tips är att du skaffar betongplattor, typ 35x35 eller kanske ännu större. Begagnade släta grå plattor är hyfsat billiga på andrahandsmarknaden. Lägg dem med flatsidan upp, och försänk dem till samma nivå som grusgången. Grunda med genomsläppligt grövre material plus stenmjöl, som under alla andra utomhusytor. Variera gärna ett par, tre olika storlekar, 35x35 plus 40x40 plus 50x50, och utnyttja gärna halvstenar. Ska du ha radier och lite mjukare stuk på kanten bör du undvika de tjockaste plattorna. De är svåra att få jämna med stenklipp.

Huggen kantsten av granit är lite otymplig att jobba med, och den kostar lite mer, men är ändå en ganska överkomlig lyx. Men natursten är en given vinnare i det långa loppet. Att lägga kant i kurva är enklare med mindre format, exempelvis storgatsten.

En variant av natursten är vanliga oregelbundna stenbumlingar, exempelvis så här -

http://www.bbg.org/gar2/topics/design/handbooks/herbgarden/images/herbgarden_74.jpg
Som i det andra bildexemplet kan du mycket väl ersätta stenläggningen utanför rabatten med grus.
 
Jag gillar när det är enkelt att hålla gräsmattan på sinsida och växterna på sin utan att de invaderar varandras utrymme. Det blir mer lättskött då. Själv skall jag i nästa trädgård skaffa någon form av kantjärn
http://roomservice.blogg.se/1187131368_bosses_kantjrn_till_t.html
Smart då de kan böjas efter rabattens form.

eller kanske L-kantsten som man kan köra gräsklipparen på
http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=106&mumID=17

Drömmen är begagnad rundad granit kansten men det lär jag inte hitta till rimligt pris.
 
I det här fallet har Sickboy gett oss grundpremissen att han tänker lägga grus runt om sina rabatter. Därmed är blir det föga intressant att närma sig rabatten med gräsklippare...
 
Jag har byggt ramar av vanliga impregnerade brädor. Sedan blir det markduk och singel i gångarna, brädorna grånar efter nåt år och matchar singeln bra tycker jag. Dessutom om mördarsniglarna kommer kan jag fästa elstängsel mot brädorna.
 
Impregnerat virke är lika illa som att använda sig av telefonstolpar eller slipers, det finns gifter i det också. Det var ju tal om att ha en gräns mellan grusgång och trädgårdsland, inte vilken rabatt som helst.

Jag tror på att använda sig av vanligt virke och att sedan behandla det med något mer naturligt som olja eller tjära innan man sätter det på plats. Om man nu vill använda trä. Natursten i lagoma storlekar kan man också använda. Det är ju gratis om man har tillgång till något bra ställe att plocka på.
 
Om man vill ha trä så är ekslipers rätt så snygga. Och giftfria...

-h
 
Robert_Maria skrev:
Impregnerat virke är lika illa som att använda sig av telefonstolpar eller slipers, det finns gifter i det också. Det var ju tal om att ha en gräns mellan grusgång och trädgårdsland, inte vilken rabatt som helst.

Jag tror på att använda sig av vanligt virke och att sedan behandla det med något mer naturligt som olja eller tjära innan man sätter det på plats. Om man nu vill använda trä. Natursten i lagoma storlekar kan man också använda. Det är ju gratis om man har tillgång till något bra ställe att plocka på.
Fast går det verkligen att få vanligt virke tillräckligt motståndskraftigt genom att olja? Vanlig färg borde väl funka bättre, förutsatt att man skyddar med plast på insidan så att den inte är konstant fuktig?
 
Förr i tiden när man byggde gärdsgård, brände man störändarna innan de sätts ner i marken. Förkolnat trä bryts inte ned så lätt. Om man bara bränner "ramarna" på undersidan så syns det kanske inte.
 
Vi ska hs plåt mellan rabatt och gräsmatta... kanske inte superbilligt men garanterat raka kanter!
johanna
 
Finns billiga kanter på rulle i grön plast, funkar säkert i ett år eller två tills man tröttnat på att rensa allt ogräs i landet och ändå skall ta bort det.......
 
Jag håller på och använder mig av sibiriskt lärkträd som ska vara tåligt mot fukt och jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.