Hej!
Har en fundering men hittar typ ingen info/bilder på det!

Jag bor i hyreslägenhet & vill måla om köksluckorna- vilket jag fått godkänt till…jag vill måla i Alcro- kulör Anis…MEN det är vita stommar- hur mkt av stommar/täckbitar ska man måla? Kommer lämna in luckorna & ev några täckbitar.

Det är 2 garderober i köket & stora vita ”förrådsluckor” över överskåpen & dom tänker jag lämna vita tills jag ser hur det blir!

Har någon av er bilder på gur ni gjort OM ni sparat stommarna vita…även om ni bytt luckor till mörkare färg? Hade ni gjort annorlunda i efterhand…eller ändrat på vägen?

Mvh Linda 😊
 
L Linda Ö skrev:
hur mkt av stommar/täckbitar ska man måla?
Inget skulle jag säga. Det är fullt normalt med vita stommar och luckor i annat material eller färg. Om jag nu inte missförstår dig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inget skulle jag säga. Det är fullt normalt med vita stommar och luckor i annat material eller färg. Om jag nu inte missförstår dig.
Tack, ja- men jag hittar typ bara foton på målat…🙃
 
Stommar, hyllplan och lådstommar brukar vara vita oavsett färg på luckorna. Eventuella täckskivor, passbitar och takanslutning målas i samma färg som luckorna om de sitter i nivå med luckorna. Om de sitter i nivå med stommarna kan man lämna dem vita om man vill.

Man ser sällan stommarna i bild eftersom kök oftast fotas med luckorna stängda. Kolla om tex Ikea har några bilder med öppen lucka.

Sen finns det undantag från vita stommar, men de behöver ändå inte vara samma färg som luckorna. Vi valde Ikeas svarta stommar till gröna luckor när vi gjorde om köket förra året. Lådorna fanns inte i svart, så de är vita inuti. Det är inget man tänker på. Folk reagerar mer på de svarta stommarna än på de vita lådorna 🙂


Kök med gröna skåpluckor, orange bakgrund och träbänk. Inbyggd ugn och diskho syns. Golvet är av ljust trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna köksluckor med glasinsats, synliga hyllor och köksredskap, en arbetsbänk i trä och en vattenkokare på en orange vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet skåp med svarta stommar, fyllt med muggar, tallrikar och glas på hyllor mot en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna gröna kökslådor med vita stommar, fyllda med rostfria kastruller och en stekpanna, del av köksinredning med trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Linda Ö och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Stommar, hyllplan och lådstommar brukar vara vita oavsett färg på luckorna. Eventuella täckskivor, passbitar och takanslutning målas i samma färg som luckorna om de sitter i nivå med luckorna. Om de sitter i nivå med stommarna kan man lämna dem vita om man vill.

Man ser sällan stommarna i bild eftersom kök oftast fotas med luckorna stängda. Kolla om tex Ikea har några bilder med öppen lucka.

Sen finns det undantag från vita stommar, men de behöver ändå inte vara samma färg som luckorna. Vi valde Ikeas svarta stommar till gröna luckor när vi gjorde om köket förra året. Lådorna fanns inte i svart, så de är vita inuti. Det är inget man tänker på. Folk reagerar mer på de svarta stommarna än på de vita lådorna 🙂


[bild][bild][bild][bild]
Snyggt, ja- jag tänker lite likadant…i det stora hela kommer man inte tänka på det! 😊
Börjar nog med att lämna allt vitt förutom täckbitarna bredvid luckorna- så som jag tänkt…men ibland velar man…bra med andras input…& det går ju i värsta fall att måla SEN…😉
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
När vi gjorde i ordning vårt kök, nya luckor och lådfronter. Så målade vi stommarna på framsidan så det inte skulle "lysa" vitt mellan luckor och fronter. Överskåpen fick en färgnyans som skulle efterlikna bok då de nya luckorna var helt i bok och underskåpen fick samma gråa nyans på frontdelen som lådfronterna. Kan posta bilder när jag kommer hem om intresse finns.
 
R roli skrev:
När vi gjorde i ordning vårt kök, nya luckor och lådfronter. Så målade vi stommarna på framsidan så det inte skulle "lysa" vitt mellan luckor och fronter. Överskåpen fick en färgnyans som skulle efterlikna bok då de nya luckorna var helt i bok och underskåpen fick samma gråa nyans på frontdelen som lådfronterna. Kan posta bilder när jag kommer hem om intresse finns.
Mer än gärna! Tack! 😊

Mitt kök är väldigt vitt & tråkigt- få täckbitar men ändå lite större partier…så jag velar liksom eftersom jag då helst vill få med allt till målaren…socklarnakan jag göra själv & själva luckorna är väldigt tätt så det blir inget problem…det är mer stomkanter….gaaah…🙃🥸
 
Är högt i tak hos mig- har ”förrådsskåp” över överskåpen…dom tänker jag mig vita…& sen har jag markerat 3-4 ställen där det täckbitar- men är ju även socklar & en ”stomme” över kylen i en vinkel mot skåpen som isf är vit om jag inte målar stommarna på utsidan…resten är inget problem- ska inte måla inne i stommarna utan det är synliga sidor jag undrar mest över…😎😬

Blir kulören ANIS från Alcro tänkte jag..
 
  • Färgprov i mörkgrå nyans "870 Anis" från Alcro, rekommenderad för köksmålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vita skåp och markerade områden för täckbitar; synliga sidor planeras målas, och färgen Anis från Alcro övervägs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vita överskåp och förrådsskåp, öppen kyl, diskmaskin, spis och diskho. Röda linjer markerar områden som ska ändras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kök med höga överskåp, spis och kryddhylla på fläkt. Förvaring och köksredskap synliga, ska målas med färgen ANIS från Alcro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med högt i tak, vita skåp, kyl med magneter, bänkskiva med diskho, mixer, fruktskål och kryddburkar. Förrådsskåp ovan överskåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, nu hänger jag med bättre på hur du menar 🙂 Bilder hjälper alltid 😊

I ditt kök skulle jag måla passbitarna mellan luckorna i innerhörnet med samma färg som luckorna och sätta en täcksida till höger med samma färg som luckorna. Måla inte direkt på utsidan av stommen, en separat täcksida som livar med lådfronterna blir mycket snyggare.

Du kan även måla sockeln om du vill, men du kan ju avvakta med det tills du ser hur det blir. Vid diskmaskinen skulle jag kanske lämna sockeln vit eftersom diskmaskinen är vit. Är det en stomme eller någon sorts ben som sticker ut på våda sidor om diskmaskinen?

Jag skulle kanske även måla de översta skåpen, men som du säger är det nog smart att vänta med det så att du ser hur det blir med de gråa luckorna på plats.
 
M mrsnhp skrev:
Aha, nu hänger jag med bättre på hur du menar 🙂 Bilder hjälper alltid 😊

I ditt kök skulle jag måla passbitarna mellan luckorna i innerhörnet med samma färg som luckorna och sätta en täcksida till höger med samma färg som luckorna. Måla inte direkt på utsidan av stommen, en separat täcksida som livar med lådfronterna blir mycket snyggare.

Du kan även måla sockeln om du vill, men du kan ju avvakta med det tills du ser hur det blir. Vid diskmaskinen skulle jag kanske lämna sockeln vit eftersom diskmaskinen är vit. Är det en stomme eller någon sorts ben som sticker ut på våda sidor om diskmaskinen?

Jag skulle kanske även måla de översta skåpen, men som du säger är det nog smart att vänta med det så att du ser hur det blir med de gråa luckorna på plats.
Det är täcksidor som står ut vid diskmaskinen…dom har nog valt mindre diskmaskin & satt skivor misstänker jag…eller tagit bort ett skåp för att få in diskmaskinen…😬

Har ju garderober oxå…& sidan av städskåpet…bredvid städskåpet kan jag nog inte få loss…den är ju ”i tapeten”…🤣 där får jag isf måla…& även sidan i vinkeln över kylen…😊

Tror jag lämnar in som du sa…& införskaffar täcksidor om det känns som jag inte blir nöjd…ibland övertänker/övergör man ju saker…ibland är ju mindre mer än Good enough! 🫣🤣
 
  • Kök med diskmaskin bredvid kyl, täcksidor saknas vid diskmaskinen. Magneter på kylen, korgar ovanpå skåpen och diskställ på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit garderob med en anslagstavla på dörren, klocka ovanför, korgar ovanpå och en svart hylla med förvaringslådor bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Här kommer några bilder från vårt kök. Först stängda lådor där det hade varit lite vitt mellan lådorna om vi inte målat stommarnas fram kant.

Grått köksskåp med stängda lådor och silverhandtag, köksbänk ovan med diverse köksartiklar, inklusive skärbräda och burkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan en öppen låda med stommen synlig.
Öppnad kökslåda som visar vit stomme och förvaringskärl, omgiven av stängda lådor. Bänkskiva med glas, flaska och köksartiklar ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sist överskåpen som vi förlängde dörrarna så vi även nyttjar stommens överyta som hyllplan. Vi hade tidigare en passbit mellan stomme och tak.
Köksskåp med träslag, glasdörrar och synliga hyllplan fulla av glas och porslin. Förlängda dörrar täcker stommens överyta som extra hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R roli skrev:
Här kommer några bilder från vårt kök. Först stängda lådor där det hade varit lite vitt mellan lådorna om vi inte målat stommarnas fram kant.

[bild]
Sedan en öppen låda med stommen synlig.
[bild]
Sist överskåpen som vi förlängde dörrarna så vi även nyttjar stommens överyta som hyllplan. Vi hade tidigare en passbit mellan stomme och tak.
[bild]
Smart! 😊

Jag tänker lite på hur man haft det ”förr”…& då målade vi ju inte stommarna på det sättet…så jag tror att om jag börjar med att peta i det- så kmr hela köket bli ANIS…hihi! 😊

Tack för hjälpen! Snyggt kök! 🤩
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.