Ja det var ju en sån typ av maskin jag var ute efter. Hoppas man kan hitta nån som hyrar ut den, tack för tipset
 
snickar_lasse skrev:
tjenare!när jag tänker på en vägg i betong,ser jag väggen som 5 meter lång o 20cm tjock o armering i.men den kanske ser helt annorlunda ut.skulle du börja såga utan vatten,ser du snart inte väggen.bila med en hilti eller liknande blir nog jobbigt både för dig o maskinen.bosch har en enfas bilmaskin,men den går inte till väggar, på grund av vikten.jag kanske har tagit i nu,men jag vet ju inte hur väggen ser ut?får du inte ner väggen,får du kontakta en betong hål sågnings firma.men det kostar en del.

Just nu vet jag inte vad maskinen heter men jag hjälpte en kompis att riva en massa väggar som var murade och han hade en såg som såg ut som en motorsåg fast jag tror den vibrerade mer ( fram och tillbaka) Sågade lätt väggarna vid taket och längs tvärgående väggar och sedan knuffade vi bara ner väggen. Trodde själv att vi skulle slägga ner väggen men med denna såg så gick det som en dans.
Kan kolla vad den heter om du vill. Antar att hyrfirmor har sådana. Ser som sagt ut som en motorsåg fast den går fram och tillbaka och skär murat som smör i solsken :)
 
Verkar vara svårt att hitta nån som hyrar en sån maskin så jag får väl hyra en liten bilmaskin istället
 
Kedjesåg funkat skit bra med. Ser nästan ut som motorsåg. Men har diamantkedja istället
 
Boris73 skrev:
Till ditt jobb är de nog ingen mening med att hyra en kombihammare.
Hyr en riktig bilmaskin istället
Typ 705, 805 eller 905
Varför är en kombihammare sämre? Visst, ordet "kombi" säger en del om att det gjorts en kompromiss som gått ut över funktionen men jag förstår inte riktigt vad som skulle vara sämre om man tittar på dess slagenergi.
För tittar man på kombi v.s. bilmaskin med samma slagenergi brukar kombihammare vara någon kilo tyngre men det är allt vad gäller nackdelar. Förklara gärna....
 
Helt olika mekaniska lösningar och en kombi är i första hand gjord för att borra med. En enkel jämförelse är ungefär snickarhammare kontra slägga. Man bilar helst inte ner en vägg med en borrhammare med bilningsfunktion även om det kan gå.

Skall du ha utförligare info så får du kolla på tillverkarnas sidor rörande maskinernas uppbyggnad.

/Kent
 
Jag har försökt hitta fakta om sånt men tillverkarna är sparsamma med info, speciellt Hilti deras hemsida är värdelös.

Vad är problemet med att bila en vägg med t.ex. Hilti Te-76? Att det tar längre tid eller att det skulle vara mindre ergonomiskt eller för att en kombimaskin slits fortare då den inte är bilmaskin i första hand?
 
Längre tid, jobbigare att hålla i samt att den slits fortare. Självklart klarar den av det men den är inte dimensionerad för att bila dagligen och kontinuerligt. För hemmabruk så är det strunt samma, man sliter inte ut en maskin vid enstaka tillfällen men för yrkesmässig användning så hamnar saken i ett annat läge.

Skall man sen hyra så kan man lika gärna hyra en maskin som är anpassad för jobbet istället för en kompromiss. Trots att jag har bilningsfunktion på min DW och på firmans Bosch så hyr jag en bilmaskin om det är mer än lite finlir som skall göras.

/Kent
 
Tack, det ska jag ha i åtanke när jag ska hyra maskin om några veckor.

Men bara en sak till.. Vid rivning av en betongvägg, är det inte bättre att borra några hål och börja bila därifrån?
Det var det som fick mig att sikta på en kombimaskin för att slippa hyra två maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.