M Mellanbarn skrev:
Hur tänker du att ett synligt rör skulle vara dolt?
Och vad gör grannen i ert tvättrum?
det är grannen i sin outgrundliga avundsjuka som "rostat" det
 
  • Gilla
  • Haha
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
det är grannen i sin outgrundliga avundsjuka som "rostat" det
Haha samfälligheten äger den nedre delen av rören som är under husgrunden, grannen är med i styrelsen och förrförra ägaren hade bett honom komma och titta på det för x antal år sedan
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
M Mange La skrev:
fjärrvärme
Vad säger ni då? Bör jag bryta upp golvet på övervåningen och kolla hur röret mår där eller ska jag byta den del av röret som är synlig och rostig?
 
Nej.

Byt den rostiga delen.
Jag hade inte gjort mer på den beskrivningen du ger.
 
Jag hade försökt ta upp en inspektionslucka i taket underifrån om möjligt för att inspektera röret på en plats till.

Mest troligen är det bara den synliga delen som behöver bytas pga. läckan vid klämringskopplingen. Men det hade för nattsömnens skull varit tryggt att få det bekräftat.
 
Det vita ser ut som det är presolrör? och de är i koppar. även klämringskopplingen används till kopparrör. Även koppar blir svart med tiden, men "rostar" inte sönder som järn gör. Om du putsar lite med sandpapper på det svarta och det ser kopparfärgat ut under skulle jag låta det vara. Om du har ett läckage så märker du det på att du måste fylla på värmesystemet hela tiden. Är du helt säker på att det är ett värmerör, och inte ett kallvattenrör?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Mange La skrev:
Här är lite högre upp på röret som sen går upp till övervåningen. Blir svart om fingret om jag drar det mot röret
Ta en vass kniv och skala av plasten upp till mot taket så ser du om det är friskare där eller problemet ligger längre bort. Som Intet skrev är det säkert tunnväggiga plastklädda stålrör så inte mycket material som stoppar vid utvändig fukt/läckage som spritt sig osv.

Har du angrepp även längst upp bör du nog fundera på lämpligt sätt att ersätta rördragningen det är en känslig tickande bomb som det ser ut på bilderna som kan gå länge eller läcka mer allvarligt vilken sekund som helst. Kanske lämpligt att se till det nu innan värmen behövs på allvar.
 
P Plutus skrev:
Det vita ser ut som det är presolrör? och de är i koppar. även klämringskopplingen används till kopparrör. Även koppar blir svart med tiden, men "rostar" inte sönder som järn gör. Om du putsar lite med sandpapper på det svarta och det ser kopparfärgat ut under skulle jag låta det vara. Om du har ett läckage så märker du det på att du måste fylla på värmesystemet hela tiden. Är du helt säker på att det är ett värmerör, och inte ett kallvattenrör?
Som röret ser ut vid kopplingen och uppåt kan vi nog utesluta prisol och koppar däremot som Intet skrev tunnväggiga plastklädda stålrör är en trolig kandidat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.