Ja 30% låter onekligen bra. För ett år sedan kollade jag upp priser på bl a fönster och fönsterdörrar till vårt nybygge i lösvirke.
Varbergs Trä säljer bra fönster, så deras prislista användes till priser. Drygt 90.000:- skulle dessa kosta, så jag tyckte det fanns läge för lite snack om rabatt....
Nu har vi påbörjat bygget, och Traryds katalog har införskaffats, och efter hopräkning av de 30 enheterna hamnar vi på 171.721:-
Det är klart att det blivit lite smolk i bägaren efter detta, men just nu så börjar även Traryd med sin kampanj= 30%, men trots detta, tycker jag priserna närmar sig ocker.
En stor post är fönsterdörrarna (6 st) så därför undras om priset på en sådan 8.560:-, är relevant? med 30% blir det ändå 5.992:-
Varbergs Trä ligger i prisklass med Traryds 30% priser.

Någon med förslag om lägre priser på fönster och dörrar.
 
Om man får 5,10,30 eller kanske tom 50 % är helt oviktigt, det är väl slutpriset som är viktigt. Jag har själv ägt ett byggvaruhus och nästan alla frågade efter vilken rabatt de kunde få, inte vad det kostar, helt korkat. Högt pris och hög rabatt så är den som handlar nöjd.

Låga priser finns alltid att hitta, men det är ju mycket annat än priset som är viktigt. Ställ upp en kravspec på fönstren, U-värde, utförande, tillbehör som persienner, ventilationsbeslag, leveranstid, mm. Skicka därefter ut en förfrågan till leverantörer, återförsäljare som ni känner förtroende för och som säljer de fönster som ni vill ha. Då får ni fram rätt pris på de fönster ni vill ha.

Det är ofta orderläget hos en leverantör som styr priset, full orderbok = högt pris, tom orderbok = lågt pris. Så priser från samma leverantör kan över tid variera ganska mycket.
 
Köper man fönster till ett helt hus så får man alltid ca 25% rabbatt oavsett....., sedan att t.e.x SP-fönster har en 33% rabatt just nu med lev V 19 är ju minst sagt bra. ( Faringe för e.x )
Men fönsterförsäljarna har hårda konkuranstider så spela ut dom mot varandra, snart säljer Sverige mest PVC fönster ändå, så trä/alu kommer så snart minska sina andelar.

Skäms inte utan pruta hårt, det är eran ekonomi det handlar om.

Mvh jawen
 
Tack för inläggen. Den värsta chocken har nu lagt sig efter några dagar..........och fönster måste jag ha till nya kåken. Vad gäller rabatter, så var det tydligen inte så, att återförsäljare fick behålla sina ordinarie rabatter + tillverkarnas 30-33%. Jag hade även planerat inköpet nu, när tillverkarna går ut med sina kampanjer. Min budget är inte tajt, men börjar man ge efter för prissättningar, så blir slutsumman betydligt högre, än vad man räknat med. Nu är jag nöjd med de Trarydfönster jag har i nuvarande kåken (14 år gammal) och inget fönster eller dörr uppvisar några defekter. Vad gäller SP-Fönster, så kommer jag ihåg, att de borrar ur kvistarna och pluggar hålen, vilket med tiden ser tråkigt ut. i Traryds virke, finns inga kvistar/knastar. Nu annonseras på Blocket om tysktillverkade fönster o dörrar i alu till bra priser, men jag tycker inte det känns rätt, då huset i övrigt är i trä (skogstomt). Sen vet man inte hur dessa säljare agerar, om en del fönter måste beställas, går det att få fram föntren, och när i så fall. Lägga ned tid på bråk i samband med att huset måste bli tätt, med personer man har svårt att tala med, ger man sig inte in på.
Vad gäller plastfönster, så är det nog på tiden, att man får fram lite bättre blandning på materialet, så att det inte torkar ut och blir sprött, så har de tidigare fönstren varit. Här är det väl närmast ytbehandlingen det hänger på, så att bågarna behåller sin glans.
Ser man till att fönster i trä sitter skyddat, med ordentliga utsprång på husen, så håller dom i hundratals år, men visst kommer även fönter i framtiden att tillverkas av återvunnet material.
 
Hej,
Vi var i samma situation som dig förra året. Då hade vi ett par fönsterlev. hemma och de flesta låg runt 160' totalt. Tyckte att det sjukt dyrt så jag började kolla runt och till slut så handlade jag av polenshopping (jag vet, namnet låter tokoseriöst). Fönstrena hamnade på ca 45.000 + montering (totalt ca 80'). Plastfönster med U-värde 1.0 i karmen och 3v lev.tid. Företaget har till skillnad från de trötta svenska, även ringt efter lev. och kollat så allt gått bra. Du kan även läsa om mig i senaste Råd & Rön.
Lycka till oavsett var du handlar!
 
hej Stephan B. Jo jag plockade fram artikel i i januari nr, angående Billiga byggvaror bortom gränsen, och visst det är ju också en lösning att handla utomlands. Problemet är när man bygger nytt och i lösvirke, så går det åt mycket tid till planering och inköp, då det är en hel del som skall inhandlas. Det säljs fönster (polska, tyska) här i närområdet, men dessa har varit i alu, och det är jag inte intresserad av, inte heller fönster och dörrar i plast, då huset i övrigt blir i trä, så har jag valt träfönster och dörrar. Har Traryds på nuvarande kåk, som jag byggde för 14 år sedan, och det finns inget fel på dessa. Vet faktiskt inte om det går att få alla typer fönster som jag skall ha på nya kåken, från utlandet, det är 7X21, 5X21, 21X5 , 1 dubbel fönsterdörr 18X21 o s v . Att ge sig iväg till utlandet, och finna att de inte kan leverera något av fönstren, är också ett problem. ett annat är att bli lovad leverans i vecka 22, när inget händer och man får tag i säljaren man kan tala med, förklaras att leveransen kommer V 24.efter V24 var det bilen som gick sönder, och V25 var det chaffisen som var sjuk o s v. Detta händer i sverige, och med all säkerhet även vid utländska transporter. I Ditt fall har det fungerat, och det är det man förväntar sig. Men när det gäller ett helt bygge, blir det fel om man skall hålla på för länge med inköpen. Jag får därför känna mig nöjd, som fick 35% down på fönster och fönsterdörrar (30 st) från 171` till 112`. och så fick jag det jag ville ha..........
Tack för ditt inlägg, säkert många som läser med intresse.
 
Vi ska acceptera offerten från ett företag i närheten som enbart säljer fönster från Estland. Vita kompositfönster (PVC med stålkärna) med 15 års profilgaranti. U-värdet 1,1 men sedan står det nåt att fönstrets totala u-värde är 1,3. Deras priser låg ju sjukt långt under t ex stora företag som Mockfjärd och Elitfönster, MF skulle ta över 125 000 kr för 14 fönster till vårt Gullringehus. Hutlöst enligt mig. Eller så är man helt enkelt för naiv när det gäller renovering etc. för inte trodde då jag att det skulle behöva vara så dyrt.
Nåväl, efter Stefans inlägg hoppas jag verkligen vi blir nöjda! En småbarnsfamilj med skral ekonomi måste ju planera varenda krona noga som banken så snällt krediterat ;)
 
Hej elora, och välkommen till Forumet.
Jo vi är nog ganska lika, när kostnaderna skenar iväg, vi får väl också hoppas att inköpen från utlandet medför sänkta priser på de inhemska varorna/fönstren. Kanske det rent av blir så att de stora tillverkarna här hemma, förlägger tillverkningen utomlands!
 
elora skrev:
Vi ska acceptera offerten från ett företag i närheten som enbart säljer fönster från Estland. Vita kompositfönster (PVC med stålkärna) med 15 års profilgaranti. U-värdet 1,1 men sedan står det nåt att fönstrets totala u-värde är 1,3. Deras priser låg ju sjukt långt under t ex stora företag som Mockfjärd och Elitfönster, MF skulle ta över 125 000 kr för 14 fönster till vårt Gullringehus. Hutlöst enligt mig. Eller så är man helt enkelt för naiv när det gäller renovering etc. för inte trodde då jag att det skulle behöva vara så dyrt.
Nåväl, efter Stefans inlägg hoppas jag verkligen vi blir nöjda! En småbarnsfamilj med skral ekonomi måste ju planera varenda krona noga som banken så snällt krediterat ;)
Känner igen sitsen här....Vi är också i renoveringstagen och letar fönster för fullt. Är också inne på att köpa PVC-fönster och har nu börjat kolla upp lite återförsäljare.
Har inte särskilt stor förståelse för varför Sverige är så förbenat konservativt när det gäller byggvaror. Kan det månntro bero på att vi har en väldigt stark träindustri som självklart inte vill att folk köper "billigt och bra från utlandet"??;)

Vilket företag kommer ni att anlita till ert hus?

//Fran
 
saturnus skrev:
Hej elora, och välkommen till Forumet.
Jo vi är nog ganska lika, när kostnaderna skenar iväg, vi får väl också hoppas att inköpen från utlandet medför sänkta priser på de inhemska varorna/fönstren. Kanske det rent av blir så att de stora tillverkarna här hemma, förlägger tillverkningen utomlands!
Tror faktiskt inte att det är så många fönstertillverkare som öht har tillverkning i Sverige. Möjligtvis hopmontering men glas + karmar tillverkas utomlands.
 
Vi fick vår offert på Traryd's fönster igår. Helt klart tillfredställnade. Vi hoppar nog på 30% kampanjen. En fundering bara. Kan man pruta lite extra på priset? Det är väl Traryd som dumpar priserna, bygghandeln får ju in sina kovor i vilket fall som helst. :rolleyes:
 
theswede78 skrev:
Vi fick vår offert på Traryd's fönster igår. Helt klart tillfredställnade. Vi hoppar nog på 30% kampanjen. En fundering bara. Kan man pruta lite extra på priset? Det är väl Traryd som dumpar priserna, bygghandeln får ju in sina kovor i vilket fall som helst. :rolleyes:
Ja då får Du skynda dig, för kampanjen verkar gå ut idag. Läste också någonstans, att en förutsättning för 30% var att man pröjsade omg, annars 25%. Jag har betalt mina, så jag slipper fundra på denna bit längre.
Nej det är inte så att bygghandlaren får behålla sin ordinarie rabatt under kampanjen, utan denne får nog klara sig på en ökad försäljning, är det tänkt.
Det är klart du skall försöka få rabatt där du brukar handla, jag lyckades få 5%, så totalt 35%.

Man kan undra vad kampanjen är till för, då den återkommer varje år. Är det överproduktion, eller kan man inte sälja till ordinarie priser. Ganska taskigt mot småkunder att plocka ut ockerpriser, då man förmodligen säljer fönster till husleverantörens för halva priset. Därför är det bra det dyker upp andra aktörer på marknaden.
 
Dom sa att vi har tills på måndag att bestämma oss, för att få 30% rabatt. Men då måste vi betala fönsterna direkt plus att vi får fönsterna levererade nån gång i April. Så kan inte snickaren då så får dom stå här och damma så lnge.
 
Ja det blir samma leveransdatum för mina, de blir också dammiga, då de inte blir monterade förrän juni- juli,:D
 
Du tror inte dom är väl emvalerade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.