Den här frågan är antagligen besvarad hundratals gånger, men jag hittar inte svaren, så jag ställer den igen. Hänvisa gärna om ni vet var jag hittar svar!

Vi har nyss köpt ett trähus byggt 1936, och med tanke på vädret har vi inte börjat bryta så mycket i det ännu.. Tanken är att tilläggsisolera inåt för att behålla husets ursprungliga utseende och charm.

Av det lilla vi "öppnat" hittills, så verkar huset vara byggt enligt följande, utifrån och in:

Tunn plankfasad
Luftspalt (Kanske med ihopsjunket spån?)
Innervägg, 2x6" spontad plank.
Väggbeklädnad.

Hur går vi lämpligast tillväga?
 
Hur tjock är luftspalten? går det kanske att blåsa in typ ekofiber i den?
 
Bror skrev:
Hur tjock är luftspalten? går det kanske att blåsa in typ ekofiber i den?
Luftspalten är tyvärr bara 1" som mest, så det lär inte bli mycket bättre än att klistra upp ett lager tapet till...

Funderingarna hittills har gått i banorna att ta ner ytskikten så det blir "naket" till innerväggens plank, regla upp med 45x90 stående regel och lägga in 90mm ullisolering.
Därefter ångspärr och sedan 45mm regel till, luftspalt och el/vvs installationer i detta 45mm utrymme, sedan slutligen gipsskiva.

Det jag är lite osäker på är den innersta 45mm luftspalten för el/vvs, finns det risk för kondens där när ångspärren sitter "längre ut"?
 
Ekonomiskt sett är det nog svårt att räkna hem en tilläggsisolering med att regla upp en ny vägg på insidan av huset, det är ju inte särskilt mycket vägg oftast när man får räkna bort fönster och dörrar. Största vinsten får du nog i att du får raka och fina väggar samt utrymme för el och dyl.

Isolera uppåt är det klart mest ekonomiska att göra.

Vad gäller plast i ytterväggarna måste man nog kanske veta vilken ventilation huset är tänkt att ha i framtiden. Plasta in ytterväggar i ett gammalt hus som normalt sett har självdrag (lite överallt) utan att installera en bra FT eller FTX-anläggning tror jag inte är att rekommendera.
 
Tanken är att bibehålla så mycket som möjligt av husets grundutseende, egenskaper och "finesser". I våra ögon är isolering utåt ett effektivt sätt att förstöra utseendet som huset är tänkt att ha.

Vi kommer att behöva plocka ner allt inifrån ut till original-innerväggen (2x6" plank) i vilket fall som helst, förra ägaren var en glad gosse, hellre göra saker fort än rätt...

Så i idéerna vi bollat ingår alltså att resultatet utifrån och in skulle bli;

Tunn brädfasad,
1" luftspalt,
2" plankvägg (originalkonstruktion),
100mm mineralull,
Ångspärr,
45mm luftspalt,
Gips.

Vi kommer att behålla (och öppna) de väggventiler som finns i grundkonstruktionen för att behålla självdraget som huset är byggt för från början. Givetvis kommer ventilationskanalerna i väggarna att tätas så inte inomhusluften "läcker" till vägg och isolering.

Jag vet inte om jag begår ett totalt tankefel i min idé ovan, det är ju därför jag bollar det här.. ;)
 
45mm luftspalt..? du ska inte fylla den med isolering?
 
Per-Erik skrev:
45mm luftspalt..? du ska inte fylla den med isolering?
Inte vet jag.... Jag har ingen tidigare erfarenhet av isolering av hus, så jag famlar runt bland alla tips och råd, både goda och dåliga...
Det jag sett bland alla artiklar och inlägg är att man inte bör ha isolering innanför ångspärren alls, men det kanske är en bra idé?

All information jag kan få är bara nyttig...
 
Har för mig att det är okej att ha isolering innanför plasten så länge som isoleringen innanför plasten är 1/3 av totala isoleringstjockleken. Det betyder att du hamlar precis på den gränsen och det känns lite riski-business.

Står själv i tankarna att tilläggsisolera våra ytterväggar när vi ändrar om i våra rum. Vi har 100mm isolering idag och tegel på utsidan, så skall det göras så måste det göras inne ifrån, och då vill jag också få ett spelrum innanför plasten där man kan dra elen. Så för min del lutar det så fall åt 45 mm isolering/plast/45 mm isolering, men då tar man ju nästa 10 cm av rummet längs hela väggen, det kanske inte är så mycket yta totalt sätt, men det kommer ju säkert märkas. Fördelen blir nästan dubbelt så bra isolering och lite fönstersmygar isället för de fula fönsterbräder som sitter skruvade i väggen under fönstert, då fönster går i liv med innerväggen...

Fast det blir riktigt mycket som måste göras om, både tak och golv måste ju förändras då man flyttar in väggarna lite, så det blir dyra 90 mm i isolering som man får... istället för att bara måla om rummet... men skall man göra något så är det lika bra att göra det ordentligt...

- M
 
En annan fundering vi bollat hit och dit är om det verkligen behövs en ångspärr?
Huset har ju inte haft det från början, och är alltså inte i grunden tänkt att "plastas in". Den lilla fukt som 2 personer och en hund genererar bör ju i all rimlighet ventileras ut via den naturliga självdragsventilationen (ventiler i alla rum, både i yttervägg och i murstock).

Vi har ju idag också forcerad utventilering av ånga från kok på spisen, 1936 var det som bäst bara "ett hål i väggen", och på den tiden hade man ju dessutom långkok, saftkok med mera som ångade bra mycket mera än dagens matlagning...

Frågan är, kommer en ångspärr av modernt snitt till och med att försämra husets grundkonstruktion?
 
De flesta hävdara att om du inte har haft någon ångspärr sedan tidigare så bör du inte sätta en ny om du inte vet vad du gör. Men viktigast är ändå att ha bra ventilation. Så om du har mekanisk frånluft (inte bara köksfläkten) så kan det var bättre för dig att inte sätta ditt någon ångspärr. Men det är ju svårt att säga så här på ett forum utan att se allt i detalj. Men som sagt de flesta rekomenderar att inte sätta in ångspärr om du inte har haft det tidigare. Men det blir ju ändå skillnad när du smäller upp isolering på insidan, du ändrar ju förutsättningarn en del...

- M
 
Njae.. Någon mekanisk ventilation kommer det inte att bli tal om.
Vi vill ju i mesta möjliga mån bevara husets originalkonstruktion, men då också isolera för bättre ekonomi.
Alla rum i bottenvåning och övervåning är ventilerade med ventiler både i yttervägg och i murstocken, fast i köket blir ju då den ursprungliga evakueringen via öppen imkanal forcerad med en köksfläkt.

Av det vi sett hittills är allt ursprungligt trä i utomordentligt bra skick, allt från bärlinor, fasadpanel, regelverk, golv och innerväggar.. Det tycker vi tyder på att husets konstruktion när det gäller ventilering är vettig.
Frågan är förmodligen vilken livsstil man har också? Vi är 2 personer och en hund.. Vi "roar" oss inte med långkok som ångar i massor, vi gymmar oss inte varma och svettiga, vi har dusch och bad i källaren så ånga därifrån påverkar heller inte.

Uppenbarligen så finns det lika många idéer om tilläggsisolering och ångspärr (eller inte) som det finns folk som innehar en hammare..
 
En annan tanke dök just upp..
Istället för att sätta gips som innervägg kanske det vore bättre att gå på den gamla tidens konstruktion och sätta råspont och hård board (3,2mm) som innervägg?
Om jag förstått saken rätt så diffar fukt in och ur trämaterial på ett sätt som gör att ångspärren kan komma att göra mer skada än nytta? Dessutom är det ju faktiskt på detta sätt som huset en gång byggdes..
 
AndersNo skrev:
Njae.. Någon mekanisk ventilation kommer det inte att bli tal om.
Vi vill ju i mesta möjliga mån bevara husets originalkonstruktion, men då också isolera för bättre ekonomi.
Alla rum i bottenvåning och övervåning är ventilerade med ventiler både i yttervägg och i murstocken, fast i köket blir ju då den ursprungliga evakueringen via öppen imkanal forcerad med en köksfläkt.

Hur skall ni värma upp huset? Självdragsventilation fungerar bra endast om man har uppvärmning med typ ved eller pellets. Har ni typ bergvärme, direktverkande el eller fjärrvärme fungerar inte självdraget tillfredsställande.

Råspont på väggarna är ett alldeles utmärkt underlag för en gipsskiva. Att montera 3,2 mm board skulle jag inte rekommendera, det är egentligen bara ett hyggligt underlag för målning. Inget bra underlag om ni vill tapetsera.
 
Vi eldar med pellets och har vattenburen värme, och dessutom är det bra snurr i kanalerna i skorstenen enligt den lokala skorstensfejarmästaren, så självdraget är bra. :)
 
AndersNo skrev:
Inte vet jag.... Jag har ingen tidigare erfarenhet av isolering av hus, så jag famlar runt bland alla tips och råd, både goda och dåliga...
Det jag sett bland alla artiklar och inlägg är att man inte bör ha isolering innanför ångspärren alls, men det kanske är en bra idé?

All information jag kan få är bara nyttig...
Det är bara att fylla den ytan med isolering. Om du väljer att ha ångspärr så kan du ha den 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.