Isbildning och avfrostningsbehovet borde bli klart lägre om man kör pumpen på 10gradersläget,
igenfrostning sker väl oftast när värmepumpen jobbar på full effekt.
10grader inomhus borde bara dra en bråkdel jämfört med om man kör på 22grader annars
har tillverkaren av pumpen misslyckats gravt.
 
Hemmakatten
Måste det vara så avancerat med en sommarstuga? Det billigaste och enklaste måste vara elelement kombinerat med en braskamin. Elementen håller 10 grader. När ni kommer ut till stugan går ni direkt in och tänder braskaminen (med föreberedd brasa) medans ni lastar ut bilen. Det går oerhört snabbt att få upp värmen med en braskamin, på en timme eller två har ni varmt och gott inomhus. Vill man kan man ju senare sätta dit frjärrstyrning av elementen. En luft/luftvärmepump har ett högt ljud, inte trevligt att vistas i närheten av den (iaf inte utomhus). Vitsen för mig med ett fritidshus är just att det är tyst och lugnt.
 
Måste det vara så avancerat med en sommarstuga? Det billigaste och enklaste måste vara elelement kombinerat med en braskamin.
Att en elektiker skall installera ett antal element och planera och dra fram el till dessa
skulle jag gissa att det kostar en hel del, säkert 3-4000:- per element.
Sedan tillkommer driften på dessa som även om dom bara håller 10grader blir en
hel del.

Att sedan installera en braskamin kostar ofta minst 20000:-, visst det är mysigt
men här gällde det vad som är enkelt och billigt, dessutom gäller det att få tag i ved nästan gratis
för att det skall gå ihop.

Att istället ringa en firma och be dom komma att sätta upp en luftvärmepump
för ca 15000:-, som ger dig billig värme och möjlighet att reglera din värme som
du vill, det är bara att trycka på en knapp.
Billigare kommer man nog inte undan vare sig i investering eller drift.
Att en värmepump skulle vara störande när den värmer 50m2 har jag svårt att tro.
 
Peter2400

Det ligger naturligtvis något i det du skriver, men faktum kvarstår att det krävs mer tillförd elenergi när lågtemperatur pumparna avfrostar. Jag vet ännu inte resultatet av min lilla test men jag kommer att berätta om det på forumet när jag sammanställt data för första gången.

Dessutom går i princip alla luftvärmepumpar att fjärrstyra via gsm, vilket uppfattas som en stor fördel av våra hyresgäster.

Ekonomin är väldigt viktig för mig i de beslut jag fattar. Lågtemperatur pumparna är betydligt dyrare än de konvetionella och skall således också klara att spara mer energi för att jag skall installera dem. Jag tänker inte tolerera en lägre avkasting på investerat kapital.

För övrigt har det inte varit en optimal vinter att testa dessa pumpar mot varandra, då problemen torde uppstå främst vid låga temperaturer.

Det är viktigt att man har elradiatorer eller på annat sätt kan klara av tillfälliga spetsbelastningar om man har indraget vatten eller något annat som far illa av förlåga temperatuer.
 
Luftvärmepump med 10gr funktion(tex Panansonic NE9) och köp 2-3st konvektorelement och sätt på 5-8gr så dessa går in och stöttar ifall pumpen skulle behöva stöttning och denna investering skulle gå på någonstans 20-25K max installerat och klart.
Dessutom den som drar minst energi.sätt Braskamin ev för mysfaktor på vinter
 
Tänk även på att en luftvärmepump inte håller speciellt länge. Garantin går ofta ut efter 5 år...
 
Det är så pass bra pumpar idag så dom håller mer än fem år!!!
 
Var inte säker på det, den jag hade "av bra kvalité" höll i 5 år och 4 mån. Den försäljare som jag pratat med nu sa att en del går sönder efter garantitiden andra håller 10-15 år. Det verkade inte helt ovanligt att de går sönder tidigt...
 
klaskarlsson skrev:
Har man inte underhållsvärme på så bör man inte använda oljefyllda element.
/K
Varför inte?:confused:
Har haft så 7-8 år nu.
 
Sommartorparn skrev:
Varför inte?:confused:
Har haft så 7-8 år nu.
Allting går såklart - men oljeelemnten har en inbyggd tröghet så det blir snabbare varmt med direktverkande element. Man får inte heller några fördelar med oljefyllningen när man stänger av och sätter på elementen, snarare slösar man lite extra eftersom eftervärmen är på även när man slår av dom - dvs elementen värmer ett tomt hus...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Allting går såklart - men oljeelemnten har en inbyggd tröghet så det blir snabbare varmt med direktverkande element. Man får inte heller några fördelar med oljefyllningen när man stänger av och sätter på elementen, snarare slösar man lite extra eftersom eftervärmen är på även när man slår av dom - dvs elementen värmer ett tomt hus...

/K
OK, då är det inte så farligt......
Jag blev plötsligt orolig över att dom kunde frysa sönder. :eek:
Har gradvis bytt ut alla mina gamla brödrostelement till oljefyllda, och jag har inte någon underhållsvärme på om vintrarna, bara i våtutrymmena........ Tycker värmekomforten blivit bättre. Slut på knäppningar och lukten av brännt damm.
 
Ja gamla direktverkande element kan ju vara skänt att bli av med.
Värmen skall bli lite mindre torr också med oljefyllda...

Jag har köpt direktverkande konvektorelement - inga knäppningar och ingen dammlukt. Dammlukten kan ju iof bero på just dammiga element och mina är ju bara ett par månader så det kommer kanske iof :)

/K
 
Sökte runt och hittade denna tråd. Jag funderar på lämplig värmekälla för en nybyggd välisolerad stuga på 45m2.
Luft-luft värmepump verkar klokt. Men hur ska jag tänka vid val. De flesta värmepumpar är ju gjorda för ett större hus och har kanske lite för hög effekt. Har märkt att "lägsta effekt" är 0,9kw. Om Stugan har mindre behov än detta, är det dåligt om pumpen inte då går konstant? Jobbar en värmepump bättre om den går konstant och får jobba lite, mot om den går igång lite då och då?
 
P
Vid uppvärmning av fritidshus behöver man inte alltid värma hela stugan. Det största orosmomentet brukar vara att vattnet skall frysa. Genom att ta in allt vatten i t.ex. badrummet och även ha möjlighet att tappa vatten till övriga delar av stugan kan man klara sig med att värma badrummet. Isolera innerväggar och tak noga. Använd bastudörr istället för vanlig innerdörr. Viss värme i resten av stugan kan ändock vara bra för att hålla borta kondens. 7 grader borde dock räcka. Vid så låga temperaturer kommer inte värmekostnaden bli så farlig även med direktverkande el. Kanske bör man även tänka på hur man isolerar stugan likväl som man funderar på bästa värmesystem. Bra isolering/fönster sparar energi/pengar varje år oberoende av värmekälla.
 
Jag själv vill kunna bo i stugan även under vintern om andan faller på. Den byggs i princip som åretrunthus bara det att jag inte alltid kommer vara där. Så vad tänka på vid val av luftvärmepump för så litet hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.