Hej,
Är intresserad av att köpa min första svets, men verkstan går tyvärr bara på enfas 10A.
Tittar specifikt på den här.
DEKO MMA-svetsare 220 V, elektrodhållare för svetsmaskin ARC 200A, arbetskläm, strömadapterkabel https://amzn.eu/d/5b64N9K

Är det helt kört?
Alternativet är att sätta ett trefasuttag på huset, sen dra en förlängningssladd till verkstan, och sätta en 3-fas adapter.
 
V VLJ skrev:
Hej,
Är intresserad av att köpa min första svets, men verkstan går tyvärr bara på enfas 10A.
Tittar specifikt på den här.
DEKO MMA-svetsare 220 V, elektrodhållare för svetsmaskin ARC 200A, arbetskläm, strömadapterkabel [länk]

Är det helt kört?
Alternativet är att sätta ett trefasuttag på huset, sen dra en förlängningssladd till verkstan, och sätta en 3-fas adapter.
Det går att svetsa med pinne på 10A säkring. Men det är tveksamt om du kan svetsa med mer än 2.5mm pinne. Dvs typ 110A.
 
Den är helt klart gjord i första hand för andra länder än Sverige. Står att den kan dra upp till 32 A 1-fas. Input power anges som 4100 W, dvs ca 18 A. Man kan som sagt bara ha den inställd på mycket låg effekt om man tänkt köra via ett vanligt vägguttag. Kanske det går att hitta någon begagnad 3-fas svets för bra pris som ett alternativ?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja det är samma effekt. En trög 16 A säkring klarar något mer under en begränsad tid. En svetsfog tar ju kanske bara någon minut att göra(?) I recensionerna står det till och med att en person kört den med 10 A säkring och det gick men det måste varit på begränsad effekt. Bara 10 A säkring och ledning borde bli klart varma då.
 
Ser att en 10 A trög porslinssäkring håller enligt karakteristiken ca 15 min om man belastar den med 20 A innan den löser ut. Men då är den absolut "glödhet" sedan och ledningarna troligen varma. Inget man rekommenderar.
 
Ok!
Låter som 3-fas spåret är en bättre väg att gå, oavsett om det blir med omvandlare eller 3-fas svets
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Min enfas ser ut såhär. På 140A läget kan jag svetsa i 4 sekunder innan 16A:säkringen går.

Närbild av svets med strömställare inställd på 5, motsvarar 140A. Slitna etiketter med olika lägen och amperevärden syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Då drar det äldre svetsaggregatet ca 55 A 1-fas enligt porslinskarakteristiken när man kör på läge 4 och det står ju också på aggregatet😀
 
A
Håll dig till max 10 A ström/2300 W. Man får inte överbelasta även om det går.
Strömmen får inte vara högre än säkringen/dvärgbrytarens märkström.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
F
Du skall kika på en svets med PFC, där får du i princip ut det du kan. Det blir lite effektivare och du får ut mer mos ur en 10A och skulle du dra förlängningskabel från huset så är PFC att föredra vid långa kablar/spänningsfall. Du kommer troligtvis kunna svetsa på ungefär 120A med en 10A säkring och 180-190A på 16A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.