Hej!
Vi håller på och renoverar vår lägenhet och der är en lägenhet byggd på 60-talet. Nu håller jag på och river köksskåp och i samband med det så upptäckte jag gammal isolering runt värmerören till den ena radiatorn i köket. Jag tog ett arbetsprov på kaklet i köket och svaret var att fix och fog innehåller asbest.
Vad tror ni om denna isolering ? Är det sannolikt att det innehåller asbest?
Jag bifogar bilder.
Vad säger expertisen?
Utbildad firma som skall knacka bort kaklet I köket är beställd och tänker att i samma veva kan de plocka bort rörisoleringen också så blir vi av med all eventuell asbest i lägenheten. Eller så låter jag bara rören vara inbyggda i lådan som de är nu. Det handlar om en låda på ca 600 * 150 mm
 
  • Gammal värmerörsisolering med skadad yta nära en vägg i en lägenhet från 60-talet, potentiellt asbesthaltig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering runt värmerör i gammalt kök, potentiellt innehållande asbest, inuti en liten låda bakom köksskåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rörisolering med sliten yta runt värmerör i kök i en lägenhet från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte ska riva i rören så låt det vara. Tar du bort isoleringen behöver ny sättas dit. Det som syns är åtminstone inte asbest. Troligen mineral- eller glasull innanför den svarta pappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.