Hejsan!

Jag har hållit på att planera och ritat på vår altan länge nu. Det börjar bli dags att komma till skott och börja bygga!

Det finns många kloka byggare på forumet så ni får gärna kolla min skiss på stommen och kommentera om något ser galet ut.

För att få maximal höjd mellan golv och tak så tänkte jag fälla in golvbjälkarna mellan bärlinorna med hjälp av balkskor, är det en okey lösning?

Altanen blir 6 meter lång, hur skarvar jag bärlinorna för maximal bärighet?

Mvh Magnus
 
  • skarva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag går i samma tankar för kommande trädäck projekt, hoppas du får konkreta svar som jag kan använda :)
vad är det för dimension på bärlina vs golvregel, cc på golvreglarna?
 
Dimensionerna på virket som jag har tänkt mig är följande:

För altan med trädäck på 6,0 * 3,90 meter.

Bärlina *3 (4,5*145 mm) (NTR A)
Golvregel *11 (4,5 *120 mm) alt.4,5*145 (NTR A) 60 cm cc.
Trallvirke 28*120 mm (NTR AB)

TAK
Tak-bärlina *2 (45*145 mm) (NTR AB)
Takstol 9 * (45*195 mm) cc 1200 mm (NTR AB) hängs upp i husets takstolar- takfot.
Spikläkt 4* (45*70 mm) cc 600mm
Stolpar (45*95mm (*2)) (NTR AB)
Lutning minst (10gr)
 
Hejsan,

Vad gäller skarvning av hammarbandet så bör detta göras en bit utanför stolpen och inte mitt på för minska påfrestningarna. Eftersom infästningen av hammarbandet i stolparna utsetts för både draglast (vind) och trycklast (blötsnö) så kommer krafter i båda riktningarna att verka just mitt över stolparna. En fördel med att flytta skarven något i sidled är att böjkfrafterna i hammarbandet minskar och därmed ökar styrkan i konstruktionen. Se gärna bildillustration över detta i exemplvis boken "Husets ABC".
Mvh
/S
 
Hejsan!

Hur gör man då själva skarven?
Halvt i halvt eller?

Hur gör man med bärlinorna, kan man skruva i hop dem med regelbitar på vardera sida om skarven eller hur gör man?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.