Hej,

Jag har ett hus byggt 1917 som vi precis tilläggsisolerat vinden på.
(uppvärmning med pellets)

Tidigare var det ca 20 cm spån och nu har vi lagt till ytterligare 20 cm gullfiber.
Det har i princip alltid vart problem med mkt fukt på vinden (finns spår efter fuktskador på bortrivna delar på våningen under etc..) så problemet är inte nytt.
Vintertid när man är upp på vinden (kanske lite lindrigare nu sedan vi isolerade) så är det som ett helvitt vinterlandsskap pga fukten kristalliseras på undersidan av plåttaket och på rotet.
När det blir varmt ute så tinar såklart detta och droppar ner på isoleringen (har lagt ut tjärpapp ovanpå isoleringen för att fånga upp detta dropp, dumt??).

Övervåningen är väldigt dåligt ventilerat (1ventil + 1ventil på toaletten).
Och det finns såklart ingen diffusionsspärr mellan övervåning / vind.
Jag håller dock på att renovera övervåningen 60% kvar...

Så, vad vore de vettigaste tipsen till lösning på detta?

1. frånluftsventiler i samtliga rum?
2. diffussionsspärr i tak/snedväggar i resten av rummen som ska renoveras (ca 60% av övervåningen)
3. ??


Otroligt tacksam för hjälp och tips!
 
Har du plåten direkt på takstolarna? Det vanligaste är väl att man har råspont, tjärpapp och
sedan läkt och plåttak på det, då brukar det inte vara några problem med fukt.

Inomhus är som jag tror den viktigaste lösningen att alltid ha ett undertryck, vi har badrumsfläktar
i badrummen och tvättstugan varav minst en är på konstant vi har även alltid på våran
köksfläkt på lägsta läget. Anledningen till dettta är att jag inte litar på våran diffusionsspärr upp till vinden.
Fuktproblem kommer ofta av just snålande med ventilationen t.e.x. på vindar som man ett tag satte igen
takfotsventilationen.
 
Varför tilläggsisolerade du när du redan hade fuktproblem? Det gör ju saken ännu värre.

Steg 1: Bort med tilläggsisoleringen och elda mycket för kråkorna så att du håller murstocken varm
Steg 2: Utrusta huset med mekanisk frånluft så att du sätter undertryck i huskroppen
Steg 3: Ångspärr i vindsbjälklaget, helst även ner mot väggarna på övervåningen så att du inte får fuktvandring från lägenhet upp på vinden. Ångspärren ska vara snortät så fuska inte.

Eller Steg 4: Gör rätt från början och bygg en "klimatvind"
 
Hej,

TAck för svar!


1. ja, plåten ligger direkt på takstolarna. Ingen heltäckande råspont eller papp.
Det ligger bara en väldigt gles läkt..

2. Anledningen att vi tilläggsisolerade var att vi var tvungen att köra väldiga mängder pellets så det blev väldigt dyrt.



Det kan kanske bli klart bättre med att se till att ventilera ordentligt, i dagsläget så finns det som sagt mer eller mindre ingen som helst ventilation..

Att ta bort tilläggsisoleringen, släppa ut väldigt höga rökgastemperaturer för att värma skorstenen etc känns som en väldigt oekonomisk lösning.. (självklart så kan det bli väldigt väldigt dyrt och tråkigt med värre fuktproblem, men det bör ju gå hitta en annan lösning men med bibehållen uppvärmningskostnad...?)

// Daniel
 
G
Hej Cav

Du har helt klart ett jätteproblem.Att lägga ett plåttak som i ditt fall,är helt förkastligt,plåten tar upp väldigt mycket
värme från solen,även en dag med många minusgrader i luften.Denna värme lagras i ditt vindsutrymme för att när
plåten sedan avkyls kondensera på undersidan och droppa ner på isoleringen med ny fuktvandring som resultat.
Sedan din tilläggsisolering,att lägga gullfiber på spån är inte en bra lösning,spånet tar upp fukt och avger upptagen fukt i en bra balans.Gullfiber däremot,kondenserar när kallt möter varmt i isoleringen,då bildas mikrokondens vilken inte ventileras bort utan blir en grogrund för mögel.Dessutom har du lagt ett "lock" av tjärpapp för att fånga upp kondensen med vilket gör situationen än värre.Hur du än försöker med nödlösningar,så kommer allt bli bara värre.
Så vad bör du göra? Ja,det är lätt att sitta här och tala om vad,förstår att det är värre för dig,men kvar står faktum.
Besikta takstolar kondition/bärighet,lägga takspont,underlagspapp,strölekt och bärlekt därefter lertegel,som har den fördelen att den absorberar till skillnad mot betong som kondeserar.Sedan vindskivor och plåtarbeten.Då har du ett bra yttertak.
Sedan rejäl ventilation med insektsnät utmed hela takfoten,därefter lika vid nocken.Då har du korsdrag på vinden.
Bort med all gullfiber och tjärpapp,om spånet är ok,spruta upp med för orten lämplig tjocklek ekofiber,innan måste du ordna med luftspalter mot innertaket,vid takfoten.Även skorstensstocken måste isoleras med icke
brännbart(stenull) något högre än vindsisoleringen.
Klarar du jobbet själv?Annars välrenomerade hantverkare.Du är nu garanterat ett antal tusenlappar fattigare,men ett bra och snyggt tak rikare.
Hoppas jag inte glömt något nu,i så fall återkom gärna.Säkert finns här flera med erfarenheter och som sett tillräckligt med grönsvart gullfiber krattas ut från vindar.
Mvh,Gurra nyfiken
 
Gurra:

Nej det är nog inte det bästa sättet att lägga plåttag så, men under rasande världskrig (1917) så visste de helt enkelt inte bättre... :p
Att byta ut taket känns faktiskt inte som ett alterantiv... läkten/takstolarna/plåten har suttit på huset sen det byggdes och har hela tiden vart utsatt för detta. (och än så länge är virket på vinden inte rötskadat).
Så i det fallet så skulle jag nog hellre ta en högre uppvärmningskostnad och fortsätta med att ha en relativt dåligt isolerad vind.
Jag tänker såhär... eftersom det stått i snart 100 år utan att virket fallit i bitar så bör det kunna stå ett par år till?

Samtidigt som jag gillar sänkta uppvärmningskostnader som tilläggsisoleringen har inneburit.

Hur skulle det se ut med en avfuktare på vinden för att få bort fukten på den vägen?
Alá Vindsvakten eller dyl?

/ Daniel
 
Kan även tillägga att takkonstruktionen är av en sån typ att tegel inte skulle lämpa sig.
Utan jag tror man är hänvisad till nån slags variant av plåtak.
(mkt brytningar och övervåningens väggar täcks delvis av väldigt brant tak.)
 
Hej,
Att huset har stått i nästan 100 år tidigare är ingen garanti för att det kommer att kunna stå i tio år ytterligare eftersom du har ändrat levnadssättet och sättet att använda huset i jämförelse med 1917. Matlagning och användande av badrum är ju helt annorlunda i dag än för 90 år sedan och detta skapar ju bl.a. ett fuktigare inneklimat om inte ventilationen är tillfredsställande.

I ditt fall låter det ju dock inte som att problemet kommer av duschande och potatiskokning. Kondenseringen kommer ju av att varm luft möter kall vilket i det här fallet sker på insidan av plåttaket. Hur har huset används tidigare? En ökad uppvärmning av bodelen och en bristfällig isolering gör ju att mer värme stiger upp på vinden och kondenserar mot taket med följden att vatten droppar ned på isolering och konstruktion. Om vi bortser från yttre uppvärmning från solen så kan man ju i princip säga att om du ventilerade vinden, isolerade ordentligt och tätade för ev. fuktuppstigning från bodelen så skulle du kunna ha samma temperatur på insidan av taket som på utsidan och därmed ingen kondensering på insidan av taket.
Mina tankar om dette är att jag tror inte att du kan bli av helt med kondenseringen på insidan av taket på grund av takets konstruktion men jag tror att du skulle kunna minska kondenseringen genom att sänka temperaturen på vinden med ökad isolering mot bodelen och samtidigt öka ventilationen av vindsutrymmet. Men därmed inte sagt att problemet blir mindre, för du kommer fortfarande ha kondensering som droppar ned på grund av takets konstruktion men du har nu sänkt temperaturen på vinden och därmed försämrat möjligheterna för fukten att torka upp.
I och med att du skriver "vinterlandskap på vinden" så förutsätter jag att det mesta som ligger uppe på vinden är täckt av rimfrost och detta kommer ju av kondensering av uppvärmd luft som skulle kunna minskas genom ökad isolering.
 
Gurra nyfiken skrev:
Du har helt klart ett jätteproblem.Att lägga ett plåttak som i ditt fall,är helt förkastligt,plåten tar upp väldigt mycket
värme från solen,även en dag med många minusgrader i luften.Denna värme lagras i ditt vindsutrymme för att när
plåten sedan avkyls kondensera på undersidan och droppa ner på isoleringen med ny fuktvandring som resultat.
Lite vardagsfysik.

1. Det är inte värme som kondenserar, utan vatten!

2. Luft av en viss temperatur kan bära en viss mängd vatten, ju kallare luft desto mindre vatten kan luften bära.

3. Den relativa fuktigheten (Rh) anger vid en viss temperatur den relativa fuktigheten i luften. När Rh blir 100% så kan luften inte bära mer vatten, då kondenseras vattnet - vilket sker mot de kalla ytorna först eftersom de kyler luften mest.

Du har inte ett värmeproblem på din vind, utan ett fuktproblem. Ju varmare det är på vinden, desto bättre eftersom den varma luften då kan bära mer vatten (som i normalfallet ventileras ut från vinden). Du vill dock inte ventilera vinden för mycket eftersom du då kyler ner den. Det är den klassiska paradoxen för våra kallvindar (=usel konstruktion för vårt klimat).

Fukten kommer till vinden på tre sätt:

1. Från lägenheten. Det är det allvarligaste eftersom lägenhetsluften är varm och innehåller mycket vatten. När denna luft kommer upp på vinden så kyls den och vattnet kondenserar. Du måste alltså stoppa detta genom en sk ångspärr i vindsbjälklaget. Notera att det är fuktvandrigen du vill stoppa, inte nödvändigtvis värmeläckaget.

2. Utifrån via uteluften. Normalt inget problem eftersom det oftast är något kallare ute än på vinden. Luft med en viss relativ fuktighet som värms upp, kondenserar INTE.

3. Utifrån via läckage. Det betyder att det regnar in, det måste alltid åtgärdas först.

Alltså, vad har nu hänt? För det första så har säkert fuktbelastningen i lägenheten ökat sedan huset byggdes. Man kokar mer vatten, duschar och badar mer. För det andra så eldas huset effektivare så att murstocken är svalare än förut. Vinden blir alltså kallare och luften kan bära mindre vatten. För det tredje så har du tilläggsisolerat, vilket gör vinden ännu kallare. Mögelproblemen kommer som ett brev på posten.

Allt ovanstående har inget med plåttaket att göra. Förvisso kan det göra läget värre, men det är inte jag rätt man att svara på.
 
G
Hej igen Cav.
Är lite upptagen i dag,men återkommer senare till dig.Kan bara hålla med Rockas och Consensus att det ligger mycket i vad ni
säger.
För att kunna uttala sig om ditt problem Cav,borde man egentligen vara på plats för att få en klar bild av ditt problem.
Vi hörs senare,så kan vi spåna vidare .
Mvh,Gurra.
 
Uppdatering:

Var upp på vinden idag och rev ut tjärpappen iallafall.
Den var väldigt rå av fukt..

I övrigt så hade insidan av plåttaket till största delen torkat upp, dock forfarande viss fukt på vissa ställen.
Likaså på läkten..

Hittade också att det fanns ett läckage utifrån, det kommer nämligen in vatten via ena sidan på skorstenen.
Så detta måste ju såklart ordnas ASAP.

Vad är det för slags firmor man kan vända sig till för att få ett förslag på åtgärd?

Det jag hade som tanke att göra nu är:

1. Hålla koll på vinden så att det torkar upp ordentligt nu när pappen är borttagen, om inte även ta bort gullfibern.
2. Åtgärda läckaget vid skorstenen.
3. Installera badrumsfläkt som är fuktstyrd.
4. Ordna bättre ventilation i övriga rum på övervåningen.
5. Sätta diffusionsspärr i den del av övervångingen som jag håller på renovera. (ca 33% av totala takytanpå övervåningen)


Något av dessa punkter som kan leda till något negativt/förvärrande?
 
G
Hej igen Cav.
Läste att du hittat ett läckage vid skorstensstocken,detta måste givetvis åtgärdas som nummer 1.Du vet att all fukt som du får in utifrån bildar ånga i hela vindsutrymmet när takplåten värms upp.När sedan plåten kyls av mot kvällen så bildas kondens av den uppåtsträvande ångan som vid minusgrader fryser för att sedan smälta och åter falla ner för att förångas osv.
Mitt första förslag var vad man kan göra för att få ordning på eländet och samtidigt få ett bra och snyggt tak.Finns givetvis flera vägar att gå,allt är en kostnadsfråga och vad man har för krav.Såg att du hade pelletspanna installerad
vilket ju är ett utmärkt val,inte minst ekonomiskt.Har du ett så pass gammalt hus,så förmodar jag att du installerat
rf-slang med vermekulitsolering,då får du inte upp någon märkbar värme ovan vindsbjälklag hur du än brassar på,så det är ingen lösning.Däremot är det av största vikt att du har fullgod ventilation på vinden,takfot och nock,även i gavelspetsarna.Att installera en avfuktare ser jag som bortkastade pengar,både i inköp och relativt dyr drift,dessutom är ju inte problemet löst.Däremot att installera ett mekaniskt ventilationssystem med värmeåtervinning i bostadsdelen är en god sak.Nu tror jag i och för sig inte att det är inomhusklimatet som är orsaken till ditt problem,en spånisolering kan ta upp och även avge fukt vid god ventilation av vinden.Du ska aldrig lägga gullfiber på spån (se tidigare inlägg),utan gör en tilläggsisolering med ekofiber,finns en del att välja på.Eller rätt och slätt mera spån(för isolering)(se mitt tidigare inlägg om luftspalt mot tak).Har du möjlighet att diffspärra hela övervåningen till 100% så gör det,mindre gör det hela närmast ogjort.Vad du än gör,var mycket noggran och inga nödlösningar.Känner du att du vill konsultera någon,lyssna med kommunens byggn.avdelning desa kan säkert rekommendera någon tillförlitlig,eller om ni har kommunal energirådgivning som brukar vara kostnadsfri.

Hur som,lycka till och ge inte upp, allt finns det lösningar på.Hör gärna av dig igen så vi får veta hur det går för dig.

Mvh,Gurra nyfiken.:)
 
RF-slang och vermekulit isolering?
Förmodar att det är någon slags variant av insatsrör i skorstenen?

Nej, skorstenen är helt omodifierad sedan tidigare..
 
Jag håller med Gurra om att problemet kommer förmodligen inte på grund av fuktuppstigning från din boddel utan på grund av den varma luftens kondensering mot taket. Detta får naturligtvis god hjälp av fukt och vatten som tränger in vid skorstenen som du nu har upptäckt. Att installera en fuktstyrd fläkt i badrummet är en enkel väg till att skapa ett bättre och behagligare klimat så det tycker jag verkligen att du ska göra. I ett hus från 1917 brukar ju ventilationen bestå av självdrag och "läckage" av luft genom väggar och golv. Har det inte gjorts en omfattande renovering det sista årtiondet med en mer kontrollerad ventilation av ex. badrummet så är 1917 års konstruktion av ventileringen för dåligt anpassad.
Hade jag varit i dina kläder så hade jag startat med skorstenen och badrumsfläkten. Efter det hade jag sett till av framför allt övervåningen blev ordentligt ventilerad med ex. en Fresh ventil i varje rum och ev. spaltventiler i fönstrena. Allt för att skapa en väg ut från huset för luften som erbjuder mindre motstånd än att ta sig genom taket och upp på vinden. Sågspån i all ära men har den legat där sen 1917 så hade jag tagit mig arbetet med att skyffla ut den och gjort ordentligt rent i facken. Om inte annat för att få en översikt över ev. fuktskador. Efter det hade jag sett till att få en ordentlig ventilation av vindsutrymmet. Rejäla ventiler på gavlarna och sett till att luftspalterna ned mot takfoten är öppna och inte igensatta och därefter öppnat upp vid takfoten så att luften kan cirkulera ordentligt. Sen hade jag sett till att isolera ordentligt. Ekofiber eller glasull ska jag inte ge mig in på att diskutera men jag hade sett till att fått ett rejält lager med isolering över hela vinden som absolut inte får täppa till luftspalterna ned mot takfoten. Där hade jag avslutat isoleringen med ex. en bit stående asfaboard, lika hög som isoleringens tjocklek, och sen en bit papp ca 0,5 meter bred liggande ovanpå så att det inte blåser in luft i isoleringen. Snedtaken hade jag isolerat innifrån om det inte finns möjlighet och plats att göra det från vindsutrymmet.
Har du bara möjlighet att få upp plast i 30% av taket som du skrev så hade jag hoppat över det. Inte för att jag tror att det blir sämre med plasten utan för att jag tror varken det gör från eller till när det är så lite som 30%. Gips, plattor eller panel i taket som du målar och spacklar kommer att fungera som broms och motstånd så att varm luft i stället kommer att välja den lättare vägen ut genom din nya ventilation. Det som jag däremot hade tagit mig tid till hade varit att täta med ex. akryl i skarvarna mellan vägg och tak innan jag sätter upp ev. lister. Möjligtvis hade jag satt upp plast om jag samtidigt hade monterat upp nytt innertak direkt på det gamla i resten av övervåningen för att jämna ut motståndet upp mot vinden......

Jag säger inte att detta är hur det ska göras och det finns säkert åsikter om både det ena och det andra i min beskrivning men detta är hur jag hade gjort det under den förutsättningen att du inte vill åtgärda takkonstruktionen. Vårt hus är sen slutet av 1800 talet och mer eller mindre hela huset har genomgått en renovering. Övervåning och vind renoverade jag för 5 år sedan efter min beskrivning och det har ännu inte visat några problem. Jag har förvisso inte den konstruktionen med plåt du har men jag var i början nervös för att få fuktskador och har därför ofta kontrollerat att det jag inte har haft någon fukt eller rim på tak och väggar på vinden. Jag har också lyft på isolering på olika ställen för att va säker på att det inte kondenserar i isoleringen och hittils så har det som sagt fungerat.

Edit.
Ser att jag kom bort från mina argument lite när jag läser vad skrivit. Vitsen med mitt förslag på åtgärden är först och främst att få temperaturen på vinden att bli så lik yttertemperaturen som möjligt för att minska kondenseringen. Detta genom att ventilera utrymmet väl och isolera bort så mycket värme som möjligt från boddelen. Ventilationen av övervåningen i huset är för att hindra en fuktvandring uppåt som skulle kunna uppstå om det var helt tätt och varm luft som står och trycker i taket, sakta men säkert pressade sig upp på vinden.
 
Ju kallare det är på vinden, desto värre. Isolera mer och fuktproblemet förvärras.

Se till att det inte regnar in, se till att vinden avskärmas från bodelen med ångspärr och sätt lägenheten under permanent undertryck genom mekanisk frånluftsventilation. Läs andra inlägg i denna forumdel så får ni mycket värdefull information.

Läs även här --> http://www.trygghetsvakten.se/wiki/index.php/Kallvind
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.