Tja

Köpte en takbox idag. Tyvärr bullrade den utav bara helvete.
Det lustiga är att den ger ifrån sig "rena" toner som verkar vara en funktion av hastigheten.
Exempel: Kan höra en ton vid 20km/h. Jag ökar farten. Tonen försvinner. Vid 45km/h återkommer en ny ton med högre frekvens.osv osv
Så håller det på. Diskreta frekvensökningar som ökar med hastigheten.
Hade jag haft ett oscilloskop hade jag naturligtvis plockat med mig det för att göra en närmare analys av våglängder, övertoner, multiplar mm.... :)
Tyvärr har jag inget vidare gehör så jag kan uppskatta frekvenser...

Jag vill bli av med det här.
Frågan är vilken slags "feature" jag ska leta efter på takboxen.
Boxen är en Thule Polar 700.

Mina misstänkta kandidater:
1. Undersidan på takboxen har spår som löper under boxen..ser ut som tre X på följd ungefär: XXX. Spårbredd:2cm. Spårdjup 2cm "Kryssbredd": 60cm.

2. Bakom boxens främre infästning i takräcket har boxen 3 borrade hål som ligger i bilens längd/färdriktning. Håldiameter: 8mm. Hålavstånd ca 5cm. Hålen finns på båda sidor.

3. Nåt annat hål gör boxen till en orgelpipa. Boxen är ca 2.4m lång och man bör få multiplar (N halva våglängder) på ca 70Hz.

Kandidat 3 är min favorit. I så fall elimineras problemet så fort man lägger prylar i boxen.

"Vafan. Gå ut och tejpa igen och testa om det tystnar" säger ni.
Ja det kan jag väl göra men jag tycker det är mycket coolare om man med lite tanke listar ut exakt var problemet är. Sen kan man helt kallt gå ut och sätta sina x mm silvertejp på exakt rätt plats och får tyst på grejerna.

Har ni några ideer?
Mattias
 
Hehe...tycker det låter som du själv har FULL koll på övertoner och multiplar jämfört med de flesta andra antagligen :)
Jag hade, som du inte vill göra, tejpat på måfå.
 
Kolla på förpackningen....står det "Jukebox" i stället för "takbox" så skall den stå i vardagsrummet och inte sitta på biltaket. :)
Annars så gissar jag att det är 8mm hålet på höger sida längst bak (myntinkastet)
 
Tog med laptop+mikrfon ut i bilen idag. Spelade in en 45s sekvens när jag går från 0-110km/h. Grafen bifogas. Låt er inte luras av amplituderna på frekvenskomponenterna. 1.4kHz ser stark ut men det är snarare så spenderat olika lång tid vid varje frekvens under mätningen.
Frekvenskomponenterna är multiplar av 230Hz.

Lite matematik:
c=f*l, c=ljudhastighet, f=frekvens, l=våglängd
stående våg fås vid heltalsmultiplar av halva våglängder:
n*l/2=L, n=heltal, l=våglängd, L=det svängande "objektets" längd.

Slå ihop ovanstende ekvationer så fås L=n*c/(2*f)
med n=1, c=330m/s (vid T=0C), och f=230Hz så fås L=0,72m

Bifogad bild visar lastbåge+del av box.
Lastbågen har urfrästa spår där hållarna till railsen är infästa. Lastbågen är i princip som ett fyrkantrör, dvs ihålig.
0.72m visade sig matcha avståndet mellan hållarna till rails:en då boxen är monterad på bil.
Spåren i bågen ser till att takbågen funkar som en flöjt.

För att testa teorin tejpade jag igen de urfrästa spåren.
Och det blev tyst! (på både frun och boxen :-D)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
UPPDATERAT!
Nu har jag lagt till en ljudfil också.
takboxljud.pdf ska egentligen heta takboxljud.zip (Forumet accepterar endast specifika filformat)
Ladda hem den och packa upp så får ni en 10sekunders wav-fil
 
  • spektrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spår.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
mattiase skrev:
Tog med laptop+mikrfon ut i bilen idag. Spelade in en 45s sekvens när jag går från 0-110km/h. Grafen bifogas. Låt er inte luras av amplituderna på frekvenskomponenterna. 1.4kHz ser stark ut men det är snarare så spenderat olika lång tid vid varje frekvens under mätningen.
Frekvenskomponenterna är multiplar av 230Hz.

Lite matematik:
c=f*l, c=ljudhastighet, f=frekvens, l=våglängd
stående våg fås vid heltalsmultiplar av halva våglängder:
n*l/2=L, n=heltal, l=våglängd, L=det svängande "objektets" längd.

Slå ihop ovanstende ekvationer så fås L=n*c/(2*f)
med n=1, c=330m/s (vid T=0C), och f=230Hz så fås L=0,72m

Bifogad bild visar lastbåge+del av box.
Lastbågen har urfrästa spår där hållarna till railsen är infästa. Lastbågen är i princip som ett fyrkantrör, dvs ihålig.
0.72m visade sig matcha avståndet mellan hållarna till rails:en då boxen är monterad på bil.
Spåren i bågen ser till att takbågen funkar som en flöjt.

För att testa teorin tejpade jag igen de urfrästa spåren.
Och det blev tyst! (på både frun och boxen :-D)
Mycket imponerande! Får man fråga vad du jobbar med??
 
Mycket coolt:cool::cool:
Lite nördigt:rolleyes: men coolt:cool:
 
gluecifer skrev:
Mycket imponerande! Får man fråga vad du jobbar med??

Inte för att på något sett ta credit för mattiase utmärkta jobb. Hade aldrig pallat göra en så uttömmande undersökning själv, men våglära läste iaf jag i gymnasiet för sådär en 15 år sen.
 
Är bara en sketen civilingenjör med intresse för analys av diverse fysikaliska fenomen.
Och som Rogz mycket riktigt påstår så handlar det mesta om gymnasiefysik....på sin höjd!
 
Kul med frekvensanalys av en takbox, förlåt orgel.

Men, ett förslag till lösning: Sitter boxen rakt på taket?
Jag har råkat ut för samma fenomen en gång och då berodde det på att boxen var monterad lite snett på taket. Det ledde till ett visslande ljud som förändrades i frekvens och amplitud med hastigheten.

Kan vara värt att kolla.

/ Fredrik
 
Kan kolla det men tejpen stoppade oljudet effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.