Hej,
jag tänker fästa en bärlina eller skruva fast direkt balkskorna i grundplattan som är byggd av 40cm Sundolit L-element. L-elementen är täckta av en tunn betongfiberskiva med 3-4cm cellplast bakom och sedan kommer betongplattan.
Då jag har golvvärme och inte kan få tag på killarna som installerade det är min fråga hur djupt i betongen får jag borra utan att träffa golvvärme rören.
Eller bör jag fästa balkskorna med ankarskruv direkt i betongfiberskivan utan att borra i betongen?
Golvreglarna skall vara 5meter långa med en bärlina i mitten dvs 2.5m.
 
golvvärmeslingorna går inte utanför innersidan på yttervägg så du har ytterväggens tjocklek att borra.
 
Tack Mellis77, då borde det vara säkert med en 4cm håll för en 10mm expanderskruv i betongplattan,
en annan fråga är hur djupt går betongen från toppen?
Dvs om L-elementen är 40cm hur lågt kan man borra för att träffa betong? 10 cm från toppen eller mer?
 
betongplattan är antagligen 10 cm, men du har en kantbalk som är betydligt tjockare än så. Skulle gissa att den slutar 10 cm från nedankant på grundelementet.
 
Sitter i samma båt. Har tänkt att fästa i plattan. Men blir det inte ett jäkla moment på expanderbulten eftersom betongen är så långt in. Man kan ju inte räkna med att den tunna betongskivan och cellplasten ska hålla något. Eller är jag ute o trampar??

Patrick
 
Jag har samma problem men snickarna säger att det inte är några problem att sätta en 10cm bult i grund blocket utan att förstöra något
 
Man kan aldrig vara säker, på att andra har följt regelboken. Men som nämns, är där en kantbalk i L eller U kantbalken. I denna skall inte finnas golvvärmerör, utan dessa ligger innanför yttervägg. I ett 300mm kantelement är betongen 200mm tjock, och i ett 400mm således 300mm, inklusive plattan med sina 100mm betong. Under syllen, träregeln som väggarna står på, är där betong 200-300mm ned. Från yttersidan och in i balken är det då den tunna betongskivan(ca 10mm) och cellplast (ca 40-50mm) Att borra här, innebär att expandern bör vara ca 120mm lång. En 10mm expander håller inte mycket här, men om det gäller att fästa en regel längs väggen till ett utegolv, så blir det flera expanderbultar, och då styr regeln upp den svikt som kan bli i expandern. 10mm expander är på gränsen till det klenaste, men håller man 300mm mellan expanderbultarna, så håller det.
 
  • Gilla
Jarre008 och 1 till
  • Laddar…
Vår projektledare för bygget sa att man inte ska fästa bärlinor i sundolit-element utan att man istället ska gjuta plintar intill väggen alternativt lägga bärlinan på betonplattor i dräneringsgruset.
 
Jag tänker inte fästa bärlinan in sundolitelementet utan i betongplattan, visst genom att dra fast ankarskruven trycker man hårt på L-elementen men en bärlina 45x195 bör fördela trycket jämt så att man inte skadar elementen,
300mm melan expanderbultarna känns väldigt lite, hur skulle det vara om jag går upp till M16 x 145? jag tänkte ha 10 skruvar på 10 meter bärlina, tänkte använda kraftiga störa brickor under muttern mot bärlinan.
Pga dräneringen och underlaget kan jag inte gjuta närmare 1 meter till plattan så jag är tvungen att ha bärlinan mot L-elementen, finns det annat sätt än att börra i plattan?

Edit:
Brukar inte värmeslingorna ligga ~5cm djupt? Dvs om jag börrar 12cm ner från top börde det vara riskfritt?
Då trallen 28mm skall ligga ca 30mm under toppen på plattan om jag borrar i centrum på bärlinan 45x195 hamnar jag 125mm ner från högkant. Är det riskfritt eller skall jag gå ännu lägre. Om jag tolkar det rätt så finns det ~30cm betong på 40cm L-element under yttervägg från högkant.

/ Feelgood
 
Dr.Feelgood skrev:
Jag tänker inte fästa bärlinan in sundolitelementet utan i betongplattan, visst genom att dra fast ankarskruven trycker man hårt på L-elementen men en bärlina 45x195 bör fördela trycket jämt så att man inte skadar elementen,
300mm melan expanderbultarna känns väldigt lite, hur skulle det vara om jag går upp till M16 x 145? jag tänkte ha 10 skruvar på 10 meter bärlina, tänkte använda kraftiga störa brickor under muttern mot bärlinan.
Pga dräneringen och underlaget kan jag inte gjuta närmare 1 meter till plattan så jag är tvungen att ha bärlinan mot L-elementen, finns det annat sätt än att börra i plattan?

Edit:
Brukar inte värmeslingorna ligga ~5cm djupt? Dvs om jag börrar 12cm ner från top börde det vara riskfritt?
Då trallen 28mm skall ligga ca 30mm under toppen på plattan om jag borrar i centrum på bärlinan 45x195 hamnar jag 125mm ner från högkant. Är det riskfritt eller skall jag gå ännu lägre. Om jag tolkar det rätt så finns det ~30cm betong på 40cm L-element under yttervägg från högkant.

/ Feelgood
Nja....M16 var ju att ta i, jag menade M12, som räcker gott o väl. Som nämns ovan, finns inga värmeslingor i kantbalken, skulle gissa att den närmsta slingan ligger ca 300mm från kantelementens yttersida, så Du kan lugnt borra in dina expander där.
 
Det verkar som att jag har 100mm cellplast innan betongen,
Om man tittar på bifogad bild blir det så här. M16 - borrdjup110 + 100mm cellplast + 45mm bärlina + ~30mm mutter/bricka = 285mm , den längsta M16 är 220 vilkeg ger ~45mm borrdjup. Räcker det?
M20 finns i 270mm - det ger mig 70mm borrdjup, skulle det vara bättre?

Finns det annan alternativ till expanderskruven?

Feelgood
 
  • Urklipp-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja Du ligger risit på det Dr. Feelgood;) om det nu är denna väg du vill gå. Men 100mm isolering i sidan låter mycket, men du har säkert koll på detta. För att tangera de där 70mm borrdjup, så går det att försänka bricka o mutter 15-20mm. Kör du med 20mm "pinnar" så behövs inte så många,( 800-1000mm mellan dem) om du använder en regäl bärlina mot väggen, 170--190mm, och så långa som möjligt. Ingen har föreslagit sättlim, och inte jag heller, då det inte går att få bort bärlinan, om detta skulle behövas......utan att skada kantelementet.
 
Jag har samma platta som du har feelgood, jag satte bärlinan (45x145) på plintar 85cm ut från huset, se http://trakvista.blogspot.com. Det var det närmsta jag kunde komma eftersom det går dagvatten- och dräneringsledningar runt huset. Hade jag gjort om det hela hade jag nog gjort som Fidde_jkpg säger, lägga bärlinan på betongplatter på dräneringsgruset, då slipper man ju plintar plus att man får bärlinan närmare huset. Men det beror ju lite på hur högt upp från marken man vill ha altanen men på dig låter det ju som du ska ha den ganska lågt över marken.
 
Håller med ovanstående. Vi har en sån platta man inte kan fästa nåt i, betongen är inte alls tjock och innanför är det bara frigolit. Tänkte lägga plattor på gruset precis invid huskanten och lägga en flytande altan helt och hållet.
 
Ok, lägger ner borranadet i plattan,
får borra för några extra hål för plintar (700mm), avstånd från husvägg ~ 90cm, bör klara draneringen.
se bifogad bild, jag brukar ha tendens att överdimesionera så säg till om jag har överdrivit,
avstand mellan alla plintarna är 180cm, innersta bärlinor är dubbla 45x220 och allt annat (reglar/bjälklag)är också 45x220, säts fast med balkskor, franskskruv + ankarskruv. Trallen läggs på längden och är 27x145.
Skulle detta funka?

/ Feelgood
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.