Hej!

Är intresserad av att köpa ett 70-tals hus med platta på mark. Jag vet att detta är en riskkonstruktion och med allt vad det innebär. Därför skulle jag behöva eran hjälp att försöka bedöma konstruktionen lite mer specifikt i just detta fall. :)

Huset är beläget ca 100 m från sjön och ca 5 m över vattennivå. Det är byggt på morän enligt teknisk beskrivning (i övrigt är det ett bergigt område).

Enligt ritningar är grunden nerifrån enligt:
- 150 löst utfylld lättklinker som ytstab.
- 100 direktslipad btgplatta

Och ytterväggar:
- Kantplatta av lättklinker satt i cementbruk
- Syllisolering (DOCK inte på alla ytterväggar enligt ritning vilket känns som ett fel på ritning, annars är det väl väldigt konstigt?)
- Tryckad syll

Enligt besiktning låg fuktkvoten just vid tillfället på 11% resp. 13% på syll.

I övrigt när vi var där på visning kände vi ingen direkt ”avvikande” lukt, fast det är svårt att avgöra tycker jag. Det luktade instängt och lite sommarstuga. Men det skulle även kunna ha att göra med att det är ett dödsbo med gamla möbler i som dessutom stått i över ett år - vilket även är så länge det varit ute på försäljning.

Bifogar några ritningar samt teknisk beskrivning.

Skulle vara otroligt tacksam för lite input om hur jag ska resonera.


Ritning av 70-tals hus, visar både framsida och baksida med detaljer som dubbelgarage och sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsritning som visar konstruktion av ett 70-talshus med platta på mark, Leca-grund och cementbunden lättklinker, samt vägg- och bjälklagsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning med detaljer om byggmaterial och värmeinstallation för ett 70-talshus, inklusive uppgifter om taktyp, fönster och garagekonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsritning över 70-tals hus med platta på mark, detaljer om kantplatta av lättklinker och betongplatta visas, skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett 70-tals hus med detaljerad genomskärning av grundkonstruktion och ytterväggar, inklusive lättklinker och betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av 70-tals hus med detaljerad genomskärning av tak, ytterväggar och platta på mark inklusive material och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av hussektion med detaljerad konstruktion av takstolar, väggar och grunder, inklusive syll och lättklinker i genomskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag tolkar rätt så är det en vanlig platta på mark (100mm) med lekakulor som fyllnad (150mm).
Med andra ord är det något typ av uppreglade golv eller?
Finns det några träbjälkar/reglar i golv konstruktion som själva golvet ligger på?

Om det skulle vara uppreglade golv så är det intressant av veta hur högt RF är det i golvet samt om det finns tecken på mikrobiell lukt.

Impade träsyllar det är i sig en risk men uppreglade golv om det förekommer organiskt material är ett annat problem/risk.
 
T tyomka skrev:
Om jag tolkar rätt så är det en vanlig platta på mark (100mm) med lekakulor som fyllnad (150mm).
Med andra ord är det något typ av uppreglade golv eller?
Finns det några träbjälkar/reglar i golv konstruktion som själva golvet ligger på?

Om det skulle vara uppreglade golv så är det intressant av veta hur högt RF är det i golvet samt om det finns tecken på mikrobiell lukt.

Impade träsyllar det är i sig en risk men uppreglade golv om det förekommer organiskt material är ett annat problem/risk.
Hej!

Nej det verkar inte vara något uppreglat golv på plattan enligt ritning. Och allt verkade vara stumt när jag var där. RF 11% resp 13% i syll är uppmätt (för ett år sen).

Kände ingen mikrobiell lukt. Men tycker sånt är svårt att avgöra. Den doft jag kände känns mer som ”gammalt hus”-lukt.
 
Om inte jag är helt ute och cyklar men jag har för mig att om ett hus inte säljs inom 6 mån så brukar det besiktas om på nytt (kanske gäller varudeklarerat).

Vad gäller golvkonstruktion skulle jag ta reda på mer exakt hur det är uppbyggt innan man gör viktiga beslut.
Stod det något i besiktningsprotokollet på beskrivningen? Brukar oftast stå typ av konstruktion.
 
T tyomka skrev:
Om inte jag är helt ute och cyklar men jag har för mig att om ett hus inte säljs inom 6 mån så brukar det besiktas om på nytt (kanske gäller varudeklarerat).

Vad gäller golvkonstruktion skulle jag ta reda på mer exakt hur det är uppbyggt innan man gör viktiga beslut.
Stod det något i besiktningsprotokollet på beskrivningen? Brukar oftast stå typ av konstruktion.
Jo det ska göras en ny besiktning nu i veckan faktiskt.

Det står såhär:

Besiktningsprotokoll med kommentarer om bristfällig ventilation, träväggar på betongplatta och uppreglat golv i förrådet samt lukt i garaget.

Vilket jag tolkar som att det är ytskikt direkt på plattan eftersom han inte nämnt något om uppreglat golv samt att ritningarna tyder på det. Däremot förekommer uppreglat golv i garagets förråd, vilket stämde när vi var på plats. Men det spelar ingen roll, det är enkelt åtgärdat i ett sånt utrymme.
 
simmeG simmeG skrev:
Jo det ska göras en ny besiktning nu i veckan faktiskt.

Det står såhär:

[bild]

Vilket jag tolkar som att det är ytskikt direkt på plattan eftersom han inte nämnt något om uppreglat golv samt att ritningarna tyder på det. Däremot förekommer uppreglat golv i garagets förråd, vilket stämde när vi var på plats. Men det spelar ingen roll, det är enkelt åtgärdat i ett sånt utrymme.
Ser att det är OBM som besiktigat. Det är iaf ett plus.
Om huset ska nu besiktigas igen så var gärna med och ställ frågor till besiktningsmannen på plats.
Så länge du låter honom göra sitt jobb och inte flåsa för mycket i hans nacke så tror jag att det kommer gå bra.
 
  • Gilla
errim
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Ser att det är OBM som besiktigat. Det är iaf ett plus.
Om huset ska nu besiktigas igen så var gärna med och ställ frågor till besiktningsmannen på plats.
Så länge du låter honom göra sitt jobb och inte flåsa för mycket i hans nacke så tror jag att det kommer gå bra.
Kan tyvärr inte närvara vid besiktningen. Men ska se till att kontakta honom med ev kompletterande frågor efteråt. Ska även boka en till ”privat” visning med alla stängda dörrar osv så man får gå runt i lugn och ro.

Baserat på det som framgår om grunden här i tråden - vad tror du om konstruktionen då? Borde den funka eller är det skräp? Eller är det en omöjlig fråga att svara på?
 
Utifrån ritningen ser jag att det är en platta med någon slags lekakulor på.
Är det lösa kulor eller i form av fasta block? Vad ligger ovanför det? Plastmatta, parkett, spån?

Svårt att ge ett bra svar utifrån bara en ritning.
Oavsett så utgår man att plattan som är byggt på 70-tslet kan vara blöt.
Ligger det några trägolv utan något fuktskyddande lager kan ju det vara en risk.
 
T tyomka skrev:
Utifrån ritningen ser jag att det är en platta med någon slags lekakulor på.
Är det lösa kulor eller i form av fasta block? Vad ligger ovanför det? Plastmatta, parkett, spån?

Svårt att ge ett bra svar utifrån bara en ritning.
Oavsett så utgår man att plattan som är byggt på 70-tslet kan vara blöt.
Ligger det några trägolv utan något fuktskyddande lager kan ju det vara en risk.
150 mm cementbunden lösa lecakulor fattar jag det som. Vad nu det innebär rent tekniskt vet jag inte. Sen 100 mm armerad btgplatta ovanpå det. Sen hade rummen parkettgolv eller klinkers några original några nyare. Skulle gissa att det ligger plastmatta under de nyare ytskikten.
 
Hej
Hus byggt på 70-talet har haft boende i sig i 50 år. Gillar du /ni läget på huset så köp. Allt annat går att fixa och som sagt, huset har varit bebott i 50 år. Leca har tidigare använts under platta och sågs då som kapillärbrytande och marken är morän. Ser ut som ett trevligt hus så jag skulle inte bekymra mig om grundläggningen om läget är rätt
Hälsningar/Urban
 
  • Gilla
simmeG
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Hej
Hus byggt på 70-talet har haft boende i sig i 50 år. Gillar du /ni läget på huset så köp. Allt annat går att fixa och som sagt, huset har varit bebott i 50 år. Leca har tidigare använts under platta och sågs då som kapillärbrytande och marken är morän. Ser ut som ett trevligt hus så jag skulle inte bekymra mig om grundläggningen om läget är rätt
Hälsningar/Urban
Ja, du har nog rätt, lekakulor ligger under plattan som ett kapilärtbrytande lager. Jag missuppfattade allt och trodde att lecakulor ligger ovanför plattan.

I sådant fall har du flytande golv direkt på plattan vilket gör att man då tittar extra noga på syllar då eventuellt fukt från plattan oftast trycks in mot syllar, därav riskkonstruktion.

Vid besiktning mäter man enbart i syllar.
Men jag hade nog bett besiktningsman att även försöka indikera mot plattan på några ställen bara så att man har uppfattning om plattan är någorlunda torr eller ej.
Något som är extra jobb för besiktningsman men ber man snällt så är det inget omöjligt.
 
  • Gilla
simmeG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.