Hej allihopa!

Får be om ursäkt i förväg för den dåliga rubriken, men jag kom inte på nått bättre sätt att beskriva min röra på...

Håller på att fixa iordning garaget och hobbyrummet med bänkar förvaring etc, och tänkte att jag skulle passa på att börja planera för att få ordning på elen..

Problemet är att man drog fyrledare från huvudcentralen inne i huset ut till garaget. Därför täcks garaget, och ett gästrum som ligger efter undercentralen i garaget, inte av jordfelsbrytare..
Dessutom har värmen i garaget egen kabel dragen, (den täcks heller inte av JFB i huset) se bilden;
Handritad skiss över eldragning från husets elcentral till garage och gästrum, inklusive element och belysning, med specifikationer för säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag tänkt att engagera min elektriker i att byta ut den gamla diazed-centralen mot en ny, så även garaget täcks av en JFB.

Har även tänkt att styra elementen med en Shelly så jag kan få en lägre temp än 15 grader som de mekaniska termostaterna reglerar till..

Frågan är om det är dumt att ha kvar elementen i garaget på en egen kabel?
Jag har 20A huvudsäkring, och eftersom det finns fler element (230 volt) i gästrummet som belastar garagecentralen så kan det nog bli lite trångt på de 16A som den är avsäkrad till inne i huset..

När Shelly (som behöver nolla) ska styra dem så kommer det ju bli matning från två håll i samma central, det känns inte bra .. Är det godtagbart att göra så, eller ska jag planera för att dra en ny grövre kabel? (Inte så sugen på det eftersom den gamla är fastgjuten mellan husets krypgrund och garaget)
 
tommib
Dra en ny kabel (helst 5G6) och lägg garaget som en egen parallell huvudcentral med egen JFB. Ja, det är mer jobb men det är rimligare i längden. Var sitter elmätaren? Går det att dra från den?

Några matningar från två håll ska du inte ha.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mätaren och huvudsäkring sitter i yttervägg i samma rum som husets central, så där finns det ingen genväg...

Egentligen är dragningen relativt enkel, kablarna går i krypgrund under huset, men man valde att gjuta in kablarna i garagets grund .. så det behöver ju bilas upp från båda hållen.. inte supersugen på det, men det kanske är värt jobbet...

Edit; man ser innifrån grunden att de bara huggit upp ett hål och dragit kablarna igenom, sen har betongen till plattan runnit in och fyllt hålet bäst det kunde...
Handritad skiss av kabeldragning genom husvägg och garagenas grund, med tydliga markeringar av betong och leca.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit 2; skulle få ge 66 spänn plus moms per meter för 5g6 på Ahlsell, det kanske bara är dumsnålt att göra på något annat sätt.. 🤔
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Egentligen är dragningen relativt enkel, kablarna går i krypgrund under huset, men man valde att gjuta in kablarna i garagets grund .. så det behöver ju bilas upp från båda hållen.. inte supersugen på det, men det kanske är värt jobbet...
Ett annat allternativ är ju i så fall att helt enkelt utrusta centralen i garaget med sin egen jordfelsbrytare. Så är den och allt efter täckt. Då täcks inte kabeln mellan husets central och garaget av JFB, men det skulle den inte göra om du drar 6G5 mellan mätartavlan och garaget heller.

Och du kan även säkert lägga dina radiatorer på jordfelsbrytaren i den gamla centralen utan större problem. (Men det kan ev. bli suboptimalt vad gäller sektionering.)

Dessutom så byter man inte ut en fullt fungerande gammal central med riktiga smältsäkringar till "modernt" rapplel i plast och dvärgbrytare som är sämre än en diazed på nästan alla eltekniska punkter!

Diazedkramare i alla länder, förenen eder!

;) För de som inte förstod.

Men allvarligt skämtat så finns det ingen anledning att byta en diazedcentral bara för att. Den blir inte gammal och utsliten utan åldras med stort behag. Men om man måste göra utbyggnader eller vill sektionera på olika sätt så har den sina begränsningar. Inte tu tal om det. Så då kan ett byte vara motiverat.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ett annat allternativ är ju i så fall att helt enkelt utrusta centralen i garaget med sin egen jordfelsbrytare. Så är den och allt efter täckt. Då täcks inte kabeln mellan husets central och garaget av JFB, men det skulle den inte göra om du drar 6G5 mellan mätartavlan och garaget heller.

Och du kan även säkert lägga dina radiatorer på jordfelsbrytaren i den gamla centralen utan större problem. (Men det kan ev. bli suboptimalt vad gäller sektionering.)

Dessutom så byter man inte ut en fullt fungerande gammal central med riktiga smältsäkringar till "modernt" rapplel i plast och dvärgbrytare som är sämre än en diazed på nästan alla eltekniska punkter!

Diazedkramare i alla länder, förenen eder!

;) För de som inte förstod.

Men allvarligt skämtat så finns det ingen anledning att byta en diazedcentral bara för att. Den blir inte gammal och utsliten utan åldras med stort behag. Men om man måste göra utbyggnader eller vill sektionera på olika sätt så har den sina begränsningar. Inte tu tal om det. Så då kan ett byte vara motiverat.
Jag gillar helt klart min gamla central, så jag kanske får överväga att bli en diazedkramare .. 😄
Samtidigt så slängde jag ju ut diazedcentralen som satt inne i huset för några år sen, men det är säkert förlåtet nu...

Elektrikern som satte in den nya centralen ville inte lägga elementen under JFB då, minns inte varför direkt...

Kanske kan sätta styrningen till elementen inne i huset, de är ju ändå avsäkrade där, och bara lägga till en JFB där ute... Om det inte är helknasigt...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Och gillar du inte bilning så kan du ju hyra dig en lite större slagborrmaskin och borra ett nytt hål. Det tar kanske en halvtimme.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
tommib
Nackdelen med den gamla kabeln är ju att den är 2,5 kvmm. I en befintlig installation kan du ha det som PEN men inte om du gör större ändringar eftersom nya regler då slår till.

Givet din skiss så skulle jag absolut göra som elmont föreslår och borra. Det kan inte vara någon större utmaning. Byt till 5G6 så slipper du fundera på avsäkring i matade ände. Garaget kan få sin egen central och radiatorerna kan matas från den.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och gillar du inte bilning så kan du ju hyra dig en lite större slagborrmaskin och borra ett nytt hål. Det tar kanske en halvtimme.
Jag har en medelstor borrhammare, 8-9J tror jag ... den löser säkert bilningen, det är mera att träffa rätt jag orolig för .. jag är inte så hålvan ... 😆
 
tommib tommib skrev:
Nackdelen med den gamla kabeln är ju att den är 2,5 kvmm. I en befintlig installation kan du ha det som PEN men inte om du gör större ändringar eftersom nya regler då slår till.

Givet din skiss så skulle jag absolut göra som elmont föreslår och borra. Det kan inte vara någon större utmaning. Byt till 5G6 så slipper du fundera på avsäkring i matade ände. Garaget kan få sin egen central och radiatorerna kan matas från den.
Ja, den klena kabeln är ju helt klart en begränsning..

Lägger man till diskussionen om effekttariffer och möjligheten att säkra upp och skaffa en större kompressor så kanske det bara är dumt att planera för nått annat ...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, den klena kabeln är ju helt klart en begränsning..

Lägger man till diskussionen om effekttariffer och möjligheten att säkra upp och skaffa en större kompressor så kanske det bara är dumt att planera för nått annat ...
Det är ju en fråga bara du kan svara på. 2,5mm2 kabel kan ju typiskt säkras 3x16A vilket ju räcker väldigt långt (många har ju inte större huvudsäkringar). Även för en ganska stor kompressor.

Men om du har möjligheten/tid/råd/ork så är ju 5G6 naturligtvis 99,999% framtidssäkert. Då kommer matningen till garaget aldrig att (kunna) vara något problem. Nutida eller framtida.

Om du gör det så är det ju också naturligt att mata radiatorerna från garage-centralen så blir systemet mera översiktligt och logiskt uppbyggt.

Själv ångrar jag att jag inte lade ner en 5G2,5 till mitt eget garage innan vi asfalterade (har bara en ensam 10A grupp). Men jag har ett mindre garage med bara enstaka förbrukare. Men svär varje gång jag måste krångla med förlängningskablar från huset för trefas.
 
Flyttade bort massa krafs som stod i vägen i garaget, och det verkar som jag hade fel om ena änden..
Kabelgenomföring i garagegolv med smuts och damm synligt runt omkring. Står lutad mot en vit vägg i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får krypa ner i grunden och se hur det ser ut där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.