Kommer framöver att gjuta en ny platta i ett rum i källaren. Rummet är ca 6 kvm stort och gjutaren har nu sagt att de endast levererar betongen och att all avjämning och falluppbyggnad m.m. får vi göra själva. Jag vore därför väldigt tacksam för tips om hur jag enklast gör för att hålla koll på nivåer samt fall. Jag har inte tillgång till något laserinstrument för avvägningen utan vill gärna veta hur man gör annars. Kan man markera golvnivån genom käppar eller liknande som man sticker ned i cellplasten?
Kan tillägga att rummet är ett s.k. våtrum och att vi har en golvbrunn. Därmed måste vi ha ett visst fall i hela utrymmet.
 
Haha den klassiska, betongleverantörerna får höra det varje dag "gjuter ni inte åt oss heller?" nej dom leverar bara betong. Förr så hade en del fimor egna gjutare som mna kunde hyra in men i regel så finns dessa inte kvar.
Ett alternatig är att väga av några skenor med vattenpass, lägga dessa ovanpå armeringen och "stocka" av betongen med en rak brädbit. när du har jämnat av så plockar du av dessa successivt och fyller tillbaka där dom har legat. Du kan också slå ut gjuthöjden på väggarna och sätta upp spik som du kan gå efter.

Har du gjutit någonting innan, beställt betong eller sett hur det går till. Det här rä endå en såpass nogrann och svår gjutning och jag vet att det har hänt en del missöden när glada amatörer försöker sig på det. Betong är en färskvara och det måste läggas ut inom en viss tid, och du får bara en chans.
Ska du kakla rummet själv? annars så kan du sänka gjuthöjden med 3-4cm och låta plattsättaren flytspackla fallet.
Det gör det mycket enklare för dig då du bara behöver göra underlaget någorlunda plant.
 
Tack för svaren och tipsen. Anledningen till att jag i min naivitet trodde att de som blandar och levererar betongen också var bäst på att lägga ut den, är att jag i några trådar om källarprojekt läst att "gjutarna kom och sprutade ut betongen och efter ett par timmar hade de vägt av allt och skapat fallen vid golvbrunnarna". Därför trodde jag att de gör sådant. Men jag hade tydligen fel.

Dock har jag nog fastnad vid tanken att jag gjuter lite grovt ett par centimeter för lågt och därefter flytspacklar resten så att jag får till ett fall.

Koffa: Jag menar betongleverantören.
 
Milkshaken
Gjutaren i första fallet är han med betongbilen,,, vilken är bäst på att lägga "Strängar med ränna"..:)

Gjutaren i andra fallet är en betongare som har åtagit sig ansvaret att färdigställa en gjutning...

I ditt fall så kan jag bara ge rådet att hyra en laser... Ja ett laserinstrument... (Men kolla först hur det funkar med nivåer)..
Sen lägger du bäst fallet själv med ett stort rivbräde och en stålskanska....
Skulle det fucka så finns ju flytspackel... Bara se till att du inte får typ, 2cm över golv brunnen... för då blir det till att bila.....:)
 
Ok!

Vilket är vanligast idag när man gjuter golv, är det att man färdigställer rätt fall direkt vid gjutning eller gör man det efteråt med flytspackel? Då tänker jag på när proffsen gjuter.
 
På många nybyggen gör man så det viset, man sänker gjuthöjden och lämnar det till plattsättaren. Dels för att slippa dragning av golvvärme innan stommen är klar och det är enklare att fixa till fallet med flytspackel.
 
Nu har jag då isolerat i golvet. 3 lager med 7cm cellplast blev det. Tycker ni att man ska lägga någon form av duk eller folie ovanpå isoleringen så att det inte rinner betong i springorna?
 
Rekommenderar en burk fogskum jag :)

lite, lite försiktigt i springorna och sen skära bort ev överflöd med kniv och vipps fanns det inga springor mer :)
 
lexus skrev:
Nu har jag då isolerat i golvet. 3 lager med 7cm cellplast blev det. Tycker ni att man ska lägga någon form av duk eller folie ovanpå isoleringen så att det inte rinner betong i springorna?

Nej betongen SKA suga fast i isoleringen..men som tidigare sagts..foga stora springor, dom små behöver du inte bry dig om. Foga ev rör och brunnar strax innan gjutningen, så håller dom sig på plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.