Jag har en gammal lada där grundkonstruktionen är stolpverk (tror jag att det kallas). Någon stolpe har sjunkit med åren och man har satt in nya stolpar som stöttor. Det ligger ett tegeltak på ladan med spån under, möjligen var det enbart spån från början. På ena sidan (till vänster i bild) är taket rejält ojämnt och det läcker in på något ställe. Hur skulle ni gå tillväga för att stärka upp originalkonstruktionen för att säkra den och kunna fixa till taket? Behöver inte vara så snyggt, men stabilt och hållbart. Alla tips emottages tacksamt.
 
  • Interiör av en gammal lada med ojämnt tak, stolpar som stöttar konstruktionen och diverse byggmaterial staplat längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kaol2675 skrev:
Jag har en gammal lada där grundkonstruktionen är stolpverk (tror jag att det kallas). Någon stolpe har sjunkit med åren och man har satt in nya stolpar som stöttor. Det ligger ett tegeltak på ladan med spån under, möjligen var det enbart spån från början. På ena sidan (till vänster i bild) är taket rejält ojämnt och det läcker in på något ställe. Hur skulle ni gå tillväga för att stärka upp originalkonstruktionen för att säkra den och kunna fixa till taket? Behöver inte vara så snyggt, men stabilt och hållbart. Alla tips emottages tacksamt.
Mina egna tankar är att börja med ”mittenkonstruktionen” (konstruktionen med dubbla stolpar som ser ut typ som ett stort pi ovanpå ett annat stort pi ned urdragen överliggare). Finns 4 sådana, en i varje gavel och 2 i mitten. Hade helst förstärkt befintliga alternativt byggt nytt bredvid och sen demonterat. Rimligt? Är rätt högt, kan man få tag i timmer att ersätta med eller bör man gå på limträ (dyrt)?

När dessa stöd är bra tänker jag att man antingen behöver ytterligare längsgående stöd för de klena takbjälkarna alternativt stärka samtliga reglar med kraftigare dimension.

Någon som har bra inspel?
 
Ingen som har något att säga?
 
Frågan är nog för komplex för att ge ett enkelt svar, konstruktionen ser vek ut, och alla extra reglar du sätter dit kommer att ge mera styrka.
 
  • Gilla
kaol2675
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Frågan är nog för komplex för att ge ett enkelt svar, konstruktionen ser vek ut, och alla extra reglar du sätter dit kommer att ge mera styrka.
Tack! Ja, förstår att det inte är enkelt att svara på. Framförallt ser en del av takreglarna underdimensionerade ut tycker jag.
 
Den längsgående mittakåsen som delat på sig i skarven indikerar att ladan inte är byggd/dimensionerad för ett tungt tegeltak.
Eller så har ngn vettvilling varit i farten och tagit bort bärande delar? Typ de där dubbla stolparna i mittgången med en överliggare som går ut och bär mittakåsarna.
En skarv mitt på en bärande balk utan stöd är så fel det bara kan bli.

Finns det fler ställen där de längsgående mittakåsarna är skarvade utan bärande stöd under?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Går det att få fler bilder? Den bortre vänstra stolpen ser ut att ha kommit till i efterhand, men var är den fäst i taket egentligen?
Som andra sagt ser konstruktionen klen ut. Vad har du för budget eller mål med att fixa taket? Det bästa kanske vore att ta ner teglet, rikta taket och sen lägga plåt?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för inspel. Här kommer några fler bilder och försök till svar. Den nämnda stolpen tror jag också har kommit dit senare för att stötta i skarven. Visst är det märkligt med skarvar på bärande balkar utan stöd, men det finns åtminstone på ett till ställe. Tror inte några delar är borttagna. Jag tror att ladan är byggd sent 1920-tal. Möjligen att det bara var spåntak först och teglet kom senare? Med tanke på teglet och historik från föregående ägare gissar jag dock att det legat sen 40-talet åtminstone.

Konstruktionen är som min bristfälliga skiss visar, 4 ställen längs ladans längd (1 i varje gavel, 1 delvis i en innervägg och en fritt) där stolpar bör upp stöd för längsgående stöd till takreglarna. Sen tillkommer den ”fristående” stolpen och att man lappat och lagat genom åren.

Så den svåra frågan om ambitionsnivå. Prio 1 är torrt och hållbart. En insats som gör att man har 40-50 år av ”problemfritt”. Har funderat på plåt. Känns enklare och billigare, men fulare. Tegel finns också kvar i bilden. Oavsett tak så tror jag att jag behöver stärka konstruktionen för en stabil och bra lösning.
Handritad skiss av ladans takkonstruktion med stolpar och balkar. Visar placering av fyra stödjepunkter och en fristående stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan av en gammal lada med träväggar, en stolpe som stöttar taket och byggmaterial i förgrunden. Ljuset silar in genom väggspringor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en lada med träväggar och tak, en trappa upp till ett loft, samt verktyg och föremål hängande på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal ladugårdsinteriör med träkonstruktioner, stöttor och diverse byggmaterial. Ljusspringor syns mellan plankorna i väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en gammal lada med träbjälkar och stödstrukturer. Vissa delar ser ut att ha renoverats eller lagats med tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K kaol2675 skrev:
Mina egna tankar är att börja med ”mittenkonstruktionen”
Wrong. You should start with the foundation of the barn. The most common problem is rotten ground beams. Often, due to displacement, they do not rest on the stones that were the foundations in old barns. Any other repair work before the previously discussed is a waste of time and money.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Wrong. You should start with the foundation of the barn. The most common problem is rotten ground beams. Often, due to displacement, they do not rest on the stones that were the foundations in old barns. Any other repair work before the previously discussed is a waste of time and money.
Tack. Det mest uppenbara stället är åtgärdat. En stolpen som var kraftigt rötskadad i nederkant och därför flyttat sig. Tror att resten är ok, men bra poäng att göra en ordentlig genomgång av grunden före något annat. Jag tänkte att man ställer nya stolpar på stabil grund, troligtvis genom att gjuta nya plintar för detta.
 
K kaol2675 skrev:
Tack. Det mest uppenbara stället är åtgärdat. En stolpen som var kraftigt rötskadad i nederkant och därför flyttat sig. Tror att resten är ok, men bra poäng att göra en ordentlig genomgång av grunden före något annat. Jag tänkte att man ställer nya stolpar på stabil grund, troligtvis genom att gjuta nya plintar för detta.
Här en modell på dimensioner som kan vara aktuella.
Det syns på gamla lador att man visste att trä är segt och går inte av i första taget.
Nedböjning var inte så noga vilket man inte vill ha idag, vilket kräver betydligt kraftigare dimensioner.
 
  • 3D-modell av en trästomme med dimensioner; 16000x10000 mm, visar reglar och limträ i olika storlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.