Det har skrivits en del om detta, men jag skulle vilja få några saker klargjorda. Mitt hus är från 1974 och källaren (betongplatta) är inredd på "sämsta möjliga sätt". Tätt golv, täta paneler etc. Detta ska nu åtgärdas.

Vad gäller golvet verkar det säkraste vara klinker direkt på betongen. Finns det säkra alternativ som kanske är mindre kalla. Har läst om platon + spånskiva + laminat. Funkar detta om man har luftspalter i listerna? Behövs mekanisk ventilation? Finns det andra vettiga alternativ?

På väggarna hade vi tänkt putsa väggarna som vätter utåt och sedan måla dem med silikatfärg. Det verkar dock som om man kan få kondensproblem med denna enkla lösning. Stämmer det? Är det bättre att regla upp innerväggar med plåtreglar, naturligtvis med luftspalter? Vilket material ska man då ha på det uppreglade materialet? Behövs det luftspalter både uppe och nere?

Tusen tack för all hjälp som kan ges!
 
Vill också ha lite svar på samma problem.
 
Vill ni vara säkra på att slippa problem - lägg klinker!

Sök på platon i detta forum och ni kommer att stöta på andra som fått problem med den lösningen.
 
jag har just lagt trägolv i en delav min källare...körde med platon under och ventilerade socklar. Man får lika många svar som
man frågar när det gäller detta ämnet:D. Men man får köra på sunt förnuft. Klinker är Alltid bra i källare....måste/vill
man lägga trägolv så är nog platon en bra lösning. Ytter väggar "bör" man låta vara betongrena eller kakla...innerväggar
"kan" man regla upp....och det är att föredra att använda plåtregel i källare, då man inte bör ha något organiskt där det
ska kunna vandra fukt.
Sen så är det ju olika hur mkt fukt man har i sina hus....mitt hus som är byggt 54:a och nyligen är dränerat + att det står
på bra mark har ingen tillstymmelse till fukt någon stans i källaren.....medans andra kanske har det värre.....
/
M
 
silikatfärgen andas väl? kan det bli kondensproblem?
 
Silikatfärg kan du endast använda om väggen tidigare varit målad med detta eller om den är nyputsad. Alltså du kan inte måla över gammal färg med silikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.