Hej,

Jag har köpt ett hus som byggs dvs en tomt och ett hus av en byggfirma. Tomten köpte jag först och för huset har jag tecknat ett totalentreprenadskontrakt med ABS 05 som mall. Nu är det så att vid ett besök på byggplatsen så visade det sig att takhöjden på det övre planet är 1350-2300mm istället för 1200-2400mm som står såväl på ritning som på tekniska beskrivningen, båda är bilagda till kontraktet.

Kan jag begära någon ersättning av entreprenören för att det färdiga huset inte stämmer överens med kontraktet? Och vad är i så fall skäligt?

Måste man rätta bygglov med tanke på denna förädring?

Tacksam för svar.
 
Hmm - blir inte det tom mer boyta (utan att ha räknat på det) ?

Det du kan begära ersättning för är den sakda som du fått som jag har förstått det. tex den yta som du inte får. Säg att du förlorar 10 kvm av 200 - och bygget kostar 2 milj - då borde du kunna få 5% ersättning...

Men som sagt i ovanstående känns det snarare som du tjänar boyta eftersom minimihöjden är större (givet att väggarna inte skjutits innåt förstås...

/K
 
Att endast begära ersättning, för ersättningens skull, blir svårt p g a avikelsen, som kan betecknas som ringa, Såvida Ni inte har en bokhylla eller annat som skulle platsa här, och nu inte går in unders dessa 2300mm, då blir man tvingad att göra om, så att höjden stämmer. Att leda en sådan fråga till domstol, brukar kosta mer än det ger. Försök ta ett snack med byggaren, så får denne förklara sig.
 
Är det inte så att nybyggd boyta skall ha minst 2400mm i takhöjd, har för mig att
någon fick avslag på sitt bygglov att göra om ett utrymme med 2300mm till boyta.
 
Som jag fattar detta så är takhöjden upp till det horisontella taket minskad med 100 mm medan stödbensväggens höjd (från golv upptill där snedtaket börjar) ökats med 150 mm. (Lite egendomligt om själva golvytan då också inte minskat??)

Har den inte det anser jag att detta är ett "fel" för vilket man enligt ABS 05 punkt 14 inte kan få någon ersättning (fel som inte i väsentlig grad påverkar huset....).
 
Tack för alla svaren.

Att jag "bråkar" om detta är för att vi diskuterade takhöjd mycket med byggfirman innan vi skrev på kontrakten och jag uppriktigt sagt blev rätt förvånad över minskning ( och ökningen ).

Tyvärr vet jag inget om golvytans ökning eller minskning. Det får jag mäta när jag får tillträde. Men är golvytan oförändrad antar jag att boytan ökats om inte vinkeln på taket ändrats.

Ska snacka med byggaren och fråga varför det inte stämmer.

Eftersom jag överlåtit byggherreansvar till byggarfirman så borde väl eventuell justering av bygglovet vara en sak mellan byggfirman och kvalitetsansvarige?

/J
 
Byggherreansvaret kan du väl aldrig 'överlåta'? Däremot har du beställt ett hus med ritning som inte stämmer. Ta upp frågan med KA som bör kunna ge dig vettiga råd. Hoppas du inte låtit byggfirman välja KA.
 
Viktigt här är nog vad du har för typ av avtal med byggfirman, och vad är skälet till ändringen. Som sagt bygherreansvar kan du inte överlåta, möjligen låta någon annan sköta, men ansvaret är ändå ditt.

Med de skillnader i mått som du anger så måste ju takvinkeln invändigt ha ändrats. Det låter för mig som att man ändrat takstolskontruktionen. Troligen är takvinkeln utvändigt oförändrad.
 
I kontraktet står det att entreprenören åtar sig att ombesörja utsättning, bygganmälan, lov och
tillstånd. I det tycker iallafall jag att ett updaterat bygglov räknas. eller vad man nu behöver göra. Det intressanta är ju om det som Peter2400 skriver att det måste vara 2400mm för att få bygglov och vad som händer då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.