K knipo skrev:
Jodå, jag vet att det är asbest i burken.
Den ligger nog någonstans i källaren.
Intresserad och bli av med den? Jag jobbar med utbildning och samlar på mig material för att visa upp.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
A Asbestos skrev:
Intresserad och bli av med den? Jag jobbar med utbildning och samlar på mig material för att visa upp.
Jag kan kolla om jag hittar den.
 
Tack, hojta till om så är fallet.
 
A Asbestos skrev:
Intresserad och bli av med den? Jag jobbar med utbildning och samlar på mig material för att visa upp.
Vet inte om du fortfarande är intresserad av lite asbest

Har vetat att jag har en ärvd burk från min barndom, använde den även då, fick nu dåliga vibbar när jag öppna och såg innehållet, snabb googling och den hamna i en försluten påse. Gammal burk märkt "Björnplugg" som användes för förslutningar, ärvd och misstänkt innehålla asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal burk med bruksanvisning för Björnplugg på en plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal burk med misstänkt asbestfiber inuti, placerad över en försluten plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag är fortfarande intresserad av det.
 
A Asbestos skrev:
Jag är fortfarande intresserad av det.
Du har fått PM
 
Tänk vilket bra och användbart material. Synd att det har "biverkningar" bara.
Jag hittade en påse cascoplugg i föräldrahemmet. Jag trodde de skulle vara formade som pluggar men det var också bara lös asbest.
 
Berätta för min far, som jag fick min burk av för isch 35 år sedan, han hade också en burk som han använt genom åren, han fick en smärre chock! 80-år och andningsproblem imellan åt.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tänk vilket bra och användbart material. Synd att det har "biverkningar" bara.
Jag hittade en påse cascoplugg i föräldrahemmet. Jag trodde de skulle vara formade som pluggar men det var också bara lös asbest.
De tuggade på det, för att forma pluggen:p
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Såg att tråden är gammal, men ändå.. vi hittade denna burk när vi rensa förrådet hos föräldrarna.
Är det någon som är intresserad av att få den isåfall i utbildningssyfte. Burken är väl halvfull eller så.
 
  • Burk med texten "Fiber-plugg", använd för stabil och beständig pluggning, hittad i förråd och erbjuds för utbildningssyfte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan va bra att ha 🤔
Askburk märkt "CASCO plugg" från 80-talet, fyndad i lanthandel. Användes hemma på 60-talet för putsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyndade i en lanthandel på 80-talet för 1.35 kr
Men kommer även ihåg från min ungdom (60-talet), då använde vi det hemma i putsade väggar, funkade utmärkt. Och lever fortfarande.
 
J Jan271 skrev:
Kan va bra att ha 🤔
[bild]

Fyndade i en lanthandel på 80-talet för 1.35 kr
Men kommer även ihåg från min ungdom (60-talet), då använde vi det hemma i putsade väggar, funkade utmärkt. Och lever fortfarande.
Om du köpte den på 80 talet så är det troligtvis inte asbest i. Vill minnas man förbjöd asbest på 70 talet, eller?
 
DixiePixie DixiePixie skrev:
Om du köpte den på 80 talet så är det troligtvis inte asbest i. Vill minnas man förbjöd asbest på 70 talet, eller?
Jo, fast stog på en dammig bortglömd hylla.
 
  • Gilla
DixiePixie
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.