Jag har en liten fundering på hur man ska kunna styra en kanalfläkt som suger ut luft ur både tvättstuga och badrum. Fläkten går att varvtalsstyra så helst skulle jag vilja ha det så att i normalfallet så går fläkten på låg fart men när det blir hög luftfuktighet i badrummet går hastigheten upp så att den suger för fullt, det går ju att fixa till med en hygrostat. Sen skulle jag även vilja ha så att när man hänger upp tvätt i tvättstugan ska man kunna trycka på en knapp där så att fläkten går för fullt i nån timme alternativt att man styr även där på en hygrostat. Är det nån här som kan räkna ut hur man ska koppla ihop alla grejer för att få denna funktion om det nu överhuvud taget går?

Tacksam för alla svar
/Magnus
 
En fläkttransformator, ett växlande relä, en hygrostat och en timer... Klart

Hygrostaten och timern parallellkopplas för att hantera manövern för reläets växling. Reläet växlar mellan låg/högfart.

I stort sett samma lösning som jag har, med enda skillnad att jag har två parallellkopplade timers istället för en hygrostat och en timer.
 
Jag tror jag fattar hur du menar men du har inget litet kopplingsschema så att jag inte gör fel?

/Magnus
 
Jag vill först göra dig uppmärksam på att för att koppla detta så krävs behörighet... Det bästa du kan göra är att prata med en elektriker om vad du vill göra. Det är ett ganska enkelt arbete för denne.

Ok, med detta sagt...

Jag har inget ritat schema på detta, med det är i princip så här:

Du har förhoppningsvis en transformator idag som ser till att fläkten går på lågvarv hela tiden. Om du bryter fastråden upp till fläkten och där för in ett relä som kan växla mellan transformatorns (lägre) spänning och full 230v så kan du alltså välja mellan två hastigheter (låg/full fart) beroende på i vilket läge reläet är.

Reläet ändrar ju läge beroende på om det har spänning på sin spole eller inte. Det är där du kopplar in timer, hygrostat eller strömbrytare. Timern/hygrostaten fungerar ju som vilken brytare som helst och ändrar bara läge på reläet.

Du kan således parallellkoppla hur många timers/hygrostater/strömbrytare som helst och låta dessa dra reläet. Så länge NÅGON av dem är på så kommer reläet att vara i höghastighetsläget och om ALLA är av så kommer reläet växla till låghastighet.

Detta förutsätter förstås att du har en transformator som reglerar hastigheten på din takfläkt OCH att din takfläkt går på full hastighet på 230 volt. Det finns säkert andra varianter som kräver andra lösningar. Ta reda på hur ditt nuvarande system är uppbyggt först.
 
Ja nu är det inga oklarheter om hur du menar. Jag vet att jag inte får koppla in detta men det är ju bra att höra lite hur man kan göra så att man kan föreslå det till elektrikern. Jag har i dagsläget ingen trafo till fläkten då den är nyinstallerad men det borde ju inte vara nåt problem för elkillen att plocka fram en sån när han ändå ska koppla in allt.
Tack för hjälpen
 
Är fläkten installerad utan trafo idag? Betyder det att den går på full hastighet hela tiden eller är den inte i drift än?
 
Den är inte i drift än. Vi håller på och bygger upp badrum och tvättstuga,
 
Ok. Då kanske det är draget ett rör från kanalfläkten till elcentralen direkt. Förbered då bara med dosor för hygrostat och timerknapp i resp rum. Eftersom hygro och timer ska vara parallellkopplade så drar du rör mellan dessa dosor och sedan vidare till elcentralen. Vid elcentralen sätter du trafon och reläet (i centralen eller i egen kapsling).
 
Vad är det för trafo man ska ha då, har du några bra såna?
 
Hur många volt kör du på till fläkten?
 
Fint att du tänker dela med dig av kunskapen till elektrikern, man bara ääääälskar att komma till kunder som kan tala om vad och hur man ska göra. ;)
 
elmont skrev:
Fint att du tänker dela med dig av kunskapen till elektrikern, man bara ääääälskar att komma till kunder som kan tala om vad och hur man ska göra. ;)
Ja man har ju läst på det här forumet att hantverkare inte alltid är att lita på så jag vill ju gärna vara påläst :)
 
Då får man hoppas att du får en okunnig som inte tar illa upp ;)
 
Det förskräckligaste som finns är den handlingskraftiga inkompetensen. (Göthe).

OBS! Ett allmängiltigt citat. Inte riktat till någon.
 
elmont skrev:
Då får man hoppas att du får en okunnig som inte tar illa upp ;)
Hittar jag ingen okunnig så får jag väl hyra in dig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.