Hej!

Jag har en fundering angående hur jag ska koppla in golvvärmeslingan till min bergvärmepump. (IVT 495)

Det kommer att vara vattenburen värme i hela huset; Radiatorer på övervåningen och golvvärme på bottenvåningen.

Idag så drivs värmevattnet av den inbyggda cirkulationspumpen i IVT 495`n. Jag hade tänkt att koppla in golvvärmeslingan med ett T stycke till bergvärmepumpen.
Fördelningscentralen till golvvärmen har en egen cirkulationspump

Nu till frågan; Vad händer när golvvärmens cikulationspump är seriekopplad med bergvärmepumpens cirkulationspump? Går det?

Eller ska man sätta ett T stycke innan bergvärmepumpens inbyggda pump (Går det?)

:confused::confused::confused:

// Kim
 
Svarar mig själv lite :)

Jag skruvade av frontkåpan på IVT´n igår. Såg att på själva utloppet för värmevattnet så sitter det en växelventil mellan "värmegeneratorn" och vattenkärlet.

Jag misstänker att när kompressorn går så pumpas varmvattnet direkt ut i värmeröret.
När kompressorn inte går så växlar ventilen över automatiskt till vattenkärlet.
Således är det ingen risk att sätta på ett T rör efter utloppet till värmevatten, och därefter en till cirkulationspump för golvärmefördelaren, eftersom det då inte finns någon risk för att flödet stängs av.

Såg även på elschemat att det finns en till utgång på styrkortet, som verkar kunna styra min golvvärmecirkulationspump (villket långt ord...) med en egen värmekurva!

Jag är dock inte helt säker på mina teorier.
Finns det någon här på forumet sonm har en IVT Greenline, med både vattenburen golvvärme och vattenradiatorer, som kan gå ner i pannrummet och kolla hur det är inkopplat?

Vore mycket tacksam för lite input!

// Kim
 
Nu var jag lat och läste inte på innan men men.
Om en 490 ger både värme till elementen och varmvatten i kranen då funkar det så här (kanske lite förenklat):
När det behövs varmvatten så ställer växelventilen du såg om sig till vattentanken och kompressorn går.
Behövs det värme i elementen så ställer växelventilen om sig åt det hållet och kompressorn går.

Cirkulationspumpen går även om kompressorn inte går.

Och jo det kan finnas en risk med kopplingen du tänkt om du har termostatstyrning av ventilerna till golvvärmen, för det kan inträffa att alla slingor är stängda och alla termostater på elementen är stängda. Och då blir det inte bra för cirkulationspumpen. Men det kan man lösa på två sätt (vad jag vet), med en by-pass på golvvärmefördelaren så att det alltid finns ett litet flöde oavsett om slingorna är öppna eller stängda.
Eller genom att ta bort termostatstyrningen av ventilera till golvvärmen. Så att de alltid är öppna, men då är injusteringen av flödet viktigare för att få önskade temp.

-edit-
tydligen så kopplingen lite annorlunda jämfört med en bergvärmepump, så det jag skrivit ovan kan vara helt åt pipan.
Växelventilen sitter mot dubbelmantel , stigaren och returen som det ser ut.
 
Tack för svar "spikers_corner" :)

Jaha så ventilen växlar mellan inner och yttermanteln, det borde jag ha förstått :surprised:

Men jag undrar om verkligen cirkulationspumpen går hela tiden? För när man känner på röret till värmevattnet, så blir det endast varmt när kompressorn går!

Hur blir det då om den inbyggda cirkulationspumpen inte går, samtidigt som cirkulationspumpen till golvvärmeslingorna går?
Det kan visserligen vara så att jag måste ha ytterligare en givare på returröret från golvärmefördelaren, som kopplas in till styrkortet på IVT´n. När temperaturen sjunker så "kallar" givaren på mer värme, och då startar även den inbyggda cirkulationspumpen (?)

Däremot så sitter det en bypass ledning inbyggt i golvvärmefördelaren, så det är inget problem om alla golvvärmetermostater är stängda samtidigt.

Det måste finnas massor av folk som har både golvvärme och vattenburen värme (element) kopplat till en IVT Greenline här på forumet. Vore hemskt glad om någon kan kolla inkopplingen hos er i såfall!

// Kim
 
en 490 är väll ändå en frånluftsvärmepump
en 495 är en frånluftsvärmepump, med kort mark elle bergslinga
dessa pumpar är defenetivt inte jämförbara med en bergvärmepum.

ska du blanda radiatorer & golv värme så instalerar man en pucher. (detta gäler oavsett värmekälla)
en pucker har inbyggd tempratur sänkning (termostat) & engen cirkulationspump, så golv slingarna får rätt flöde
 
Helt rätt CarMan!

Jag har en IVT Greenline, inget annat!

Nej det blir ingen Puscher lösning, då det skulle bli ett dyrare alternativ, då jag kommer att ha såpass många golvvärmeslingor.

Frågan kvarstår dock;

Det måste finnas massor av folk som har både golvvärme och vattenburen värme (element) kopplat till en IVT Greenline här på forumet. Vore hemskt glad om någon kan kolla inkopplingen hos er i såfall!

// Kim
 
Jag kan väl ialla fall skriva hur jag tänker göra nu då jag konverterar från direktel till vattenburet. Jag kommer ha golvvärme på två plan, i källaren blir det radiatorer och fläktkonvektor.
Jag kommer sätta ett fördelningsrör på stigaren i källaren vid värmepumpen , på det sätter jag strypventiler så att det går justera in vettiga grundflöden (rekomenderas dessutom av LK).
Raddarna och fläktkonvektorn kommer alltså matas med samma temperatur som golvärmen.
Det måste man ha i tankarna då man dimesionerar dessa.
Så kommer jag göra ( om jag inte hinner ändra mig)
 
hur tänker du nu? blir en pucher för dyr, bara för att du har många golv slingor??? den blir väll nte dyrare bara för att du har fler slingor, snarare billigare, om du delar vad den kostar med antalet slingor.

du måste ha en termostat som snker temraturen, då vattnet är för varmt för golv värme. du måste ha en cirkulationspump för att få intern cirkulation på golv värmeslingora. detta kan du inte från gå!
alla dessa saker har ju en pucher, tror knapast det blir billigare att bygga en egen pucker av lösa delar.
 
Det är dessa golvvärmeprylar som ska anslutas;
:)
 
  • Fördelarshunt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmefördelare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den till vänster är en pucher! Pucher 15 eller nått.
Den till höger är en golv värme fördelare.
Puchern kopplar du in på stig o retur, som om den vore en radiator.
 
Jag har en IVT och ska få mitt nyinlagda golvvärmeslingor i källaren inkopplade om ett par tre veckor och då sätts en schunt in med en cirkpump som bergvärmepumpen kan styra så vattnet tas från samma volymkärl som elementen men den byter bara ut lite vatten i taget från golvvärme slingan för att kunna hålla lägre temp. Varje våning har sen en fördelare så att det går att styra rum för rum. Ska även sätta en strömbrytare på cirkpump för elementen så att denna kan stoppas på sommrarna för att kunna köra 24'C vatten i källar golvet.
 
Leffe_k skrev:
Jag har en IVT och ska få mitt nyinlagda golvvärmeslingor i källaren inkopplade om ett par tre veckor och då sätts en schunt in med en cirkpump som bergvärmepumpen kan styra så vattnet tas från samma volymkärl som elementen men den byter bara ut lite vatten i taget från golvvärme slingan för att kunna hålla lägre temp. Varje våning har sen en fördelare så att det går att styra rum för rum. Ska även sätta en strömbrytare på cirkpump för elementen så att denna kan stoppas på sommrarna för att kunna köra 24'C vatten i källar golvet.
det du beskriver är en pucher
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.