v-g skrev:
Problemet är för få rörkrökare. Tom här ute på landet är det ockerpriser.

Dyra verktyg är rent BS. Röjarkillen har dyrare kostnader där. Det är mindre verktyg än vad man tror man behöver för vvs.

Tex för att dra avlopp räcker det med en fogsvans om man inte behöver ta hål i väggar/golv.

För att dra vanliga pexrör behövs knappt mer än skiftnyckel och en vass kniv.

De flesta verktyg man använda många år innan de ens är slitna om man inte slänger de efter backen.

Men jag håller ändå med att man ska FRÅGA INNAN! På så sätt så kommer inte kallduschen ;)
om man ska svetsa/löda behövs svetsutrustning och den är inte billig om man ska prässa så är den inte häller billig en komplet maskin med backar och maskin går på ca 28000kr sen är det ju massa andra saker som behövs skrivdragare bormaskin (slag) bocknycklar mm så man måste ha alla värktyg för amn vet ju inte vad man hamnar på för jobb och vad som behövs så men man kan ju ha flera verktyg i många år om man sköter värktygen rätt
 
gadeberg , jag har ju ingen aning om vilken typ av firma du driver men jag har drivet firma i c:a 15 år och har ganska god kontroll på vad det kostar jag är även skogsägare med både röjsåg, motorsåg, plateringsrör, huggarkläder mm. Saker som man oftast inte behöver bry sig om när man jobbar i skogen är tex 10 års garanti på vissa delar samt två år på andra det spelar ingen roll om jag får ett arbete godkänt på en besiktning kostnader kan komma senare har jag satt plant och det är ok så behöver man inte sätta undan pengar till ev garanti. Hur många timmar du behöver sitta på byggmöten i veckan vet jag inte men det måste också bettlas med ev vinst likaså alla timmar med dokumentation av utfört arbete, kalkyler till anbud för 20 jobb för att kanske få ett. Jag skulle kunna räkna upp säkert 50 moment som jag måste utföra utan att jag direkt kan ta betalt för dom så jag vill påstå att det är betydligt mindre "kringkostnader" att ha tex ett företag som i princip hyr ut sin arbetskraft vilket ju manuellt skogsarbete är.
 
oavvs:Svetsa vet jag inget om (ang VVS-svetsning)men för att löda behövs ett munstycke för 1000 spänn sen en gasolflaska för 250 spänn typ. Behöver man syrgas/acetylen kostar tuberna 7 lax sen "bara" gasen. Skruvdragare av kvalitet håller många år och kostar 3-5 papp. Handverktyg är så gott som evighetsgrejjor och jag som lekman har alla dessa bara för privat bruk.

Pressmaskin köper du väl inte många gånger? Backarna är ju det enda som bytes och då efter månge pressningar. Har du pressat 10000 kopplingar så är nog maskinen intjänat 10 gånger om jämfört med att löda varje koppling.

Känns inte som några superkostsamma prylar mer än vad en snickare/röjare e.dyl behöver. Visst i INKÖP kostar de mycket men det är EN gång sen komplettera varje år. Det är ju inte så att pressmaskinen slits för en tusing varje gång, snarare en tia.
 
v-g skrev:
oavvs:Svetsa vet jag inget om (ang VVS-svetsning)men för att löda behövs ett munstycke för 1000 spänn sen en gasolflaska för 250 spänn typ. Behöver man syrgas/acetylen kostar tuberna 7 lax sen "bara" gasen. Skruvdragare av kvalitet håller många år och kostar 3-5 papp. Handverktyg är så gott som evighetsgrejjor och jag som lekman har alla dessa bara för privat bruk.

Pressmaskin köper du väl inte många gånger? Backarna är ju det enda som bytes och då efter månge pressningar. Har du pressat 10000 kopplingar så är nog maskinen intjänat 10 gånger om jämfört med att löda varje koppling.

Känns inte som några superkostsamma prylar mer än vad en snickare/röjare e.dyl behöver. Visst i INKÖP kostar de mycket men det är EN gång sen komplettera varje år. Det är ju inte så att pressmaskinen slits för en tusing varje gång, snarare en tia.
jag bara räkna upp vad som kostar inget annat när vi löder så använder vi asetylern och oxygen sama gaser som till svetsning så då har am samma utrustning förutom munstycket det ser lite anulunda ut mot svets munstycket
 
Reliner skrev:
Om du bygger en vägg snett själv kan du rätt lätt åtgärda det, om du installerar vatten eller avlopp och läckage uppstår lär det nog bli betydligt svårare och dyrare istället.
Jämför inte yrkena ta skillnafen på tex hur många timmar som behövs för att renovera ett hus med en snickare alt dra nya avlopp i ett badrum...
Knappast om väggen är bärande......
Men det är inte det vi diskuerar och dessutom täcker ansvarsförsäkringar sådant.

Det är inte av någon större betydelse hur många timmar man är på varje plats.
Rörmokare är löjligt fullbelagda och tar betalt för restid och milkostnad.
Försök att få tag på en så får du se.....

Har svårt att tänka mig det är under 7 timmar om dagen i fakturerbara timmar.
Länken jag postade är en beräknining för frilansande journalister, där kan man snacka om vågig beläggning och osäker arbetsmarknad.......
Ändå klarar de sig på nämnda summor.

Rörmokare är värda sin timpeng.
Men svimma och dö plus moms är inte materialet värt. Det är ocker.

Mvh
 
oavvs skrev:
om man ska svetsa/löda behövs svetsutrustning och den är inte billig om man ska prässa så är den inte häller billig en komplet maskin med backar och maskin går på ca 28000kr sen är det ju massa andra saker som behövs
Hej,

28 000 ? Måste vara hos en grossist med bluffprislita.
Hos Rinkabyrör kostar en REMS hela 8200 kr inklusive moms + 950 kr per back.
Det blir ca 18000 för en sats med 12-15-18-22-28-35-42-54.

En gassvets med 5 liters flaskor går loss på ca 15 000 inkl munstycken,slangar,klockor.

Klart att verktygen kostar, men det är inga jättesummor och avskrivningstiden är lååååång.
Grejerna håller för det mesta i tiotals år, svets, gängverktyg mm.

Mvh
 
elmont skrev:
gadeberg , jag har ju ingen aning om vilken typ av firma du driver men jag har drivet firma i c:a 15 år och har ganska god kontroll på vad det kostar jag är även skogsägare med både röjsåg, motorsåg, plateringsrör, huggarkläder mm. Saker som man oftast inte behöver bry sig om när man jobbar i skogen är tex 10 års garanti på vissa delar samt två år på andra det spelar ingen roll om jag får ett arbete godkänt på en besiktning kostnader kan komma senare har jag satt plant och det är ok så behöver man inte sätta undan pengar till ev garanti. Hur många timmar du behöver sitta på byggmöten i veckan vet jag inte men det måste också bettlas med ev vinst likaså alla timmar med dokumentation av utfört arbete, kalkyler till anbud för 20 jobb för att kanske få ett. Jag skulle kunna räkna upp säkert 50 moment som jag måste utföra utan att jag direkt kan ta betalt för dom så jag vill påstå att det är betydligt mindre "kringkostnader" att ha tex ett företag som i princip hyr ut sin arbetskraft vilket ju manuellt skogsarbete är.
Vore tufft at ge kunden garanti på jobbet i 100 år, jag har "fällt ditt träd" det kommer aldrig att stå upp....
 
somelvis skrev:
Knappast om väggen är bärande......
Men det är inte det vi diskuerar och dessutom täcker ansvarsförsäkringar sådant.

Det är inte av någon större betydelse hur många timmar man är på varje plats.
Rörmokare är löjligt fullbelagda och tar betalt för restid och milkostnad.
Försök att få tag på en så får du se.....

Har svårt att tänka mig det är under 7 timmar om dagen i fakturerbara timmar.
Länken jag postade är en beräknining för frilansande journalister, där kan man snacka om vågig beläggning och osäker arbetsmarknad.......
Ändå klarar de sig på nämnda summor.

Rörmokare är värda sin timpeng.
Men svimma och dö plus moms är inte materialet värt. Det är ocker.

Mvh
om väggen är bärande så är det väl nybyggnation vilket borde innebär andra kostnader än smårenoveringar som började tråden.
Och visst finns det ansvarsförsäkringar men det var inte det som saken handlade om.

Du drog jämförelse mellan två olika yrken vilket jag tycker är fel.

och rörmokare är bristvara för tillfället brukar bli så i högkonjunktur som i många andra yrken..

Och visst håller med om att vissa företag tar ut för mycket för mtrl men det är väl samtidigt upp till beställaren att kontrollera eventuella kostnader om man inte vill svimma å dö + moms.

och om man startar företag är det nog inte det vanligaste att man " vill klara sig " utan snarare att tjäna pengar eller jag kanske missförstod anledningarna till att driva eget företag.

Slå ut kostnaden för en snickare och jämför mellan produktions arbete och service / rep så får du se om det är likvärdig peng...
 
Reliner skrev:
Och visst håller med om att vissa företag tar ut för mycket för mtrl men det är väl samtidigt upp till beställaren att kontrollera eventuella kostnader om man inte vill svimma å dö + moms.
Men det är ju det som är problemet.
Beställaren i detta fallet har frågat vad materialet går på och får svaret att han får 20% rabatt på grossistpriset.
En kanonaffär i de flestas ögon för man vet ju vad prylarna kostar handeln på ett ungefär.
Sedan kommer käftsmällen, grossistens prislista är en bluffprislista utan verklighetsförankring och då är 20% rabatt ett hån.

Grossistprislistorna är enbart till för att ta ut överpriser på material, inget annat syfte fyller de.
Privatpersoner får ej handla hos ex Dahl eller Ahlsell, alla företag som handlar har stöddiga rabatter.
Vad är listornas funktion om rabatten ändå är minst 30% och emellanåt uppåt 70%-80%.

När det gäller jämförelsen mellan snickare och rörmokare anser jag jämförelsen vara väldigt relevant mellan de två yrkesgrupperna.
Bägge har gått gymnasiet + lärlingstid + prov.
Bägge utför sitt arbete på byggen.

Mvh
 
Robex skrev:
Att försöka driva ett rörföretag med bara vinst från timmpengen är lönlöst. Då får man upp i 8-900 spänn i timmen.
Då lär det bli gnälligt på många håll. Vinsten på material är oerhört viktigt för en vvs-firma.
Som El_Richard skriver. Det är ju inte bara till lön och soc avgifter pengarna ska gå. Vi behöver massvis med dyra prylar för att överhuvudtaget kunna utföra vårt jobb.

Varför skulle det vara så svårt och driva ett vvs företag med "bara" vinst från timpengen???. Jag har en snickare i vännkretsen som driver eget. Han har inte alls de möjligheterna att sälja material med så rejäla påslag till kunderna som en röris har. Han får inte alls de rabbaterna på material som vvsfirmrorna får. Nu talar vi om få mans företag i båda fallen här. Min kompis klagar inte ,han tar ut 400kr ink moms i timmen och det blir lite vinst över på varje timme.

Självklart ska man fråga vad det kostar innan man köper en tjänst men jag tycker ändå att påslagen är hutlösa.
 
elmont skrev:
gadeberg , jag har ju ingen aning om vilken typ av firma du driver men jag har drivet firma i c:a 15 år och har ganska god kontroll på vad det kostar jag är även skogsägare med både röjsåg, motorsåg, plateringsrör, huggarkläder mm. Saker som man oftast inte behöver bry sig om när man jobbar i skogen är tex 10 års garanti på vissa delar samt två år på andra det spelar ingen roll om jag får ett arbete godkänt på en besiktning kostnader kan komma senare har jag satt plant och det är ok så behöver man inte sätta undan pengar till ev garanti. Hur många timmar du behöver sitta på byggmöten i veckan vet jag inte men det måste också bettlas med ev vinst likaså alla timmar med dokumentation av utfört arbete, kalkyler till anbud för 20 jobb för att kanske få ett. Jag skulle kunna räkna upp säkert 50 moment som jag måste utföra utan att jag direkt kan ta betalt för dom så jag vill påstå att det är betydligt mindre "kringkostnader" att ha tex ett företag som i princip hyr ut sin arbetskraft vilket ju manuellt skogsarbete är.
Hur har du tid att sitta och skriva i forumet så mycket som du gör?
 
Reliner skrev:
Om du bygger en vägg snett själv kan du rätt lätt åtgärda det, om du installerar vatten eller avlopp och läckage uppstår lär det nog bli betydligt svårare och dyrare istället.
Jämför inte yrkena ta skillnafen på tex hur många timmar som behövs för att renovera ett hus med en snickare alt dra nya avlopp i ett badrum...
Det var en dålig jämnförelse. En snickare har alla möjligheter att göra större fel än en vägg som lutar. Hela huset kan ju rasa om han gör fel. Ett läckande vattenledningsrör lär man inte dö av
 
ett läckande vatten rör på övervåningen, rinner sedan ner till undevåningen.

sedan har läckan åstakommit stora vatten skador......

Då dör man...
 
somelvis skrev:
Hej,

28 000 ? Måste vara hos en grossist med bluffprislita.
Hos Rinkabyrör kostar en REMS hela 8200 kr inklusive moms + 950 kr per back.
Det blir ca 18000 för en sats med 12-15-18-22-28-35-42-54.

En gassvets med 5 liters flaskor går loss på ca 15 000 inkl munstycken,slangar,klockor.

Klart att verktygen kostar, men det är inga jättesummor och avskrivningstiden är lååååång.
Grejerna håller för det mesta i tiotals år, svets, gängverktyg mm.

Mvh

vi handlar av ahlsell eller lunda grosisten nära och bra och rems kan man kasta helt värdelös maskin tycker jag har bara strulat för oss gåt sönder måånga ggr fast den är ny
 
Per 72, jag arbetar bara c:a 10tim/dag, sover 6½, äter 1, det ger mig 6,5 timmar/dag till div. och med sju dagar i veckan blir det 45½ timme i veckan till div och om man ransonerar på TV tittande hinner man mycket på 45 timmar. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.