Det är ju den ena vid nätintaget beroende på var fasen ligger som ger något bidrag att tala om. Inget problem ens om de ligger på maxgräns enligt norm. Om det kopplas mängder av den typen filter via sladdar och grenuttag går det snabbt utför.

Var ju med som exempel i en gammal tråd på hur det kan bli farligt med jordade uttag bytta där jorden saknas pga vanlig äldre installation.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Finns det något register som bokför sådana olycksfall så att man kan avgöra om det beror på detta ? Blir nog snarare listat som "elektrisk olycka" utan djupare utredning.
Har du några skäl att misstänka att det skulle bli ett problem? Annars är det ju bara rena spekulationer. Varenda mobilladdare har en Y-kondensator mellan primär- och sekundärsidan. Så förutom alla tester som skall göras på både produkter och komponenter finns det ett mycket stort empiriskt underlag för att den Y-kondensatorn inte brukar göra apparaten farlig.

spikplanka spikplanka skrev:
Svaret är snarare att man inte vet.
Att kapacitansen är för liten för att det skall bli obehagligt är mycket enkelt att ta reda på. Peta på apparatens klenspänning samtidigt som något jordat. Det brukar kännas lite om man tänker på det. Det brukar inte vara obehagligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du några skäl att misstänka att det skulle bli ett problem? Annars är det ju bara rena spekulationer.
Så spekulation om att det inte är något problem och således skall man inte föra register så att man får reda på hur det ligger till?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Så spekulation om att det inte är något problem och således skall man inte föra register så att man får reda på hur det ligger till?
Du får föra register på vad du vill. Men du kom med ett par påståenden här i tråden. Först hade vi följande:
spikplanka spikplanka skrev:
I PC nätagg och annan elektronik t.ex för att styra en diskmaskin mm finns ofta en så kallad Y-kondensator mellan skyddsjord och "GND" dvs jordplan på DC sidan, för att klara EMI kraven på elektromagnetiska störningar, men den kan ge upphov till en del obehagliga elstötar när man har otur t.ex varsin AC adapter på olika faser eller avstörningskondensator och avsaknad av skyddsjord mm.
Jag ifrågasätter det därför att jag inte anser att det brukar bli obehagliga stötar. Och därför undrar jag vad du baserar påståendet på. Sedan hade vi följande:
spikplanka spikplanka skrev:
Det jag stört mig på är främst Y-kondensatorer mellan primär och sekundärsidan som gör att beröringssäkerheten hänger på en kondensator.
Y-kondensatorer anses säkra nog för att det skall få fungera på det viset. Jag vet ingenting som säger emot det. Gör du?

Jag spekulerar inte. Jag frågar vad du baserar de två citerade påståendena på.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag ifrågasätter det därför att jag inte anser att det brukar bli obehagliga stötar. Och därför undrar jag vad du baserar påståendet på.
Jag har haft just den situationen ett antal gånger med elektronik ansluten till olika faser och fått en kyss mellan jorden på de båda systemen. T.om att kretsar gått sönder då signal fått kontakt före jord osv.
Och jag upplevde spänningen som obehaglig då jag mätte upp det till cirka 110 V AC med multimeter.

A Avemo skrev:
Y-kondensatorer anses säkra nog för att det skall få fungera på det viset. Jag vet ingenting som säger emot det. Gör du?
Det sitter EN komponent mellan en sida med starkström och en som skall vara okej att beröra. Det säger sig självt .. EN komponent?
Att myndigheter tar helt andra hänsyn än människors hälsa är inte direkt okänt. Så vad som är "godkänt" kan man ta med en nypa salt.
 
Just det, antennkabeln från kabel-TV nät och TV-chassi brukade inte sällan ge upphov till en fin kyss. ;)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Det sitter EN komponent mellan en sida med starkström och en som skall vara okej att beröra. Det säger sig självt .. EN komponent?
Och vad skulle problemet vara med det? Förutsatt att denna komponent uppfyller sökerhetskraven.

Om du tar i en vanlig stickontakt så har du ETT enda lager plast mellan dig och kontaktstiften, visserligen tydligt tjockt lager med plast, men ändå bara ETT enda lager isolering. Vi får helt enkelt lita på att säkerhetsstandarden som dessa Y kondensatorer skall uppfylla är tillräcklig. Om den är tillräcklig, så är kondensatorn lika säker som det enda lagret plast i en stickkontakt.

Och så vitt jag vet så talar statistiken för att dessa kondensatorer håller sin säkerhetsklasning. Har aldrig hört talas om att ngåon fått en riktig stöt pga genomslag i en Y kondensator.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Och för de som inte hänger med i "Y" och "X" kondensatorer så är dessa just klassningar på kondensatorer som skall användas i nätspänningssammanhang där kraven är att en Y-kondensator alltid går sönder med avbrott så att spänningen bryts. Den får aldrig gå sönder så att den kortsluts.

En X-kondensator går däremot sönder så att den kortsluts. Eller rättare, den kan gå sönder så och gör det oftast, men det är inte en garanti på samma sätt som avbrott är för Y-kondensatorn.

Så i en konstruktion kopplar man X mellan fas och nolla. Om den kortsluts så blir det ingen fara för en användare, utan en säkring bryter strömmen iom kortslutningen. Om man däremot behöver koppla fas mot jord så måste man använda en Y-klass-kondensator eftersom denna garanterat inte kommer att kortslutas när den går sönder. Och Y-kondensatorer är därför oftast tom av en annan typ, dvs konstruerade på andra sätt och av andra material för att säkerställa att de håller Y-klass.

Så det är nästan alltid OK att använda en Y när det skulle varit en X. Men aldrig OK att använda klass X där det krävs klass Y.

Sedan så finns det olika klasser av X och Y, X1, X2, X3 osv. beroende på hur tåliga de är mot spikar osv. men det är lite överkurs. Se referensen ovan för mera info.
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.