Hej,

Nu är ju den tid på året då man börjar elda i kaminen/kasset. Vi har bott i huset i 10 år och aldrig har det rykt ut rök när vi öppnar luckan för att fylla på ved. Jag gör som jag alltid gjort, öppnar spjället, öppnar kaminluckan lite på glänt och sen öppnar helt. Problemet är att röken inte fortsätter upp i skorstenen utan ryker ut. Sotaren var här för inte så länge sen och allt såg bra. Det enda jag kan komma på, som är annorlunda än tidigare, är att vi renoverade badrummet och bytte fläkten där. Kan det ha något med det att göra? Har ni andra idéer om vad det skulle kunna röra sig om? Veden är torr.
 
Prova att stänga av fläkten nästa gång och se om det är den som skapar ett större undertryck än tidigare. Ni kan även prova att öppna ett fönster på glänt i rummet med kaminen när ni eldar.
 
Ja visst kan en annan fläkt påverka. Prova att öppna ett fönster lite, när du behöver öppna luckan på kaminen, då minskar undertrycket i huset.
 
Testade det men utan större framgång. Kanske du kan förklara varför ett fläktbyte kan påverka? Det ska liksom vara exakt samma typ bara en ny. Kan man ställa in fläkten på mindre utsug eller kommer inget hjälpa? 😔
 
M Monika Lazarevic skrev:
Testade det men utan större framgång. Kanske du kan förklara varför ett fläktbyte kan påverka? Det ska liksom vara exakt samma typ bara en ny. Kan man ställa in fläkten på mindre utsug eller kommer inget hjälpa? 😔
Om fläkten är identisk och går vid samma tillfällen är det svårt att förklara. Men, att en fläkt som går skapar ett undertryck är inte konstigt och det kan ställa till problem med tändning av ugnen.

Det är inte så att ni har råkat stänga något vred för tilluft på kaminen? Kan något ha ramlat ner i skorstenen sedan sotaren var där? En fågel?
 
Om man hat ett stort undertryck i huset så kommer luft att vilja sugas ner genom skorstenen och ut i rummet. Eldar man så dras röken med och ut i rummet. Detta brukar variera över året och vara "värst" just på hösten innan det är riktigt kallt och större skillnad i temp mellan ute och inne.

Undertryck skapas/förvärras oftast genom ett utblås genom ventilation, köksfläkt, paxfläkt osv samt relativt tätt hus. Om du öppnar ett fönster/dörr en stund kommer undertrycket släppa och du bör få drag ut ur skorstenen när du eldar.

Ryker det fortfarande in kanske du ska kolla om någon blockerar rökkanalen, även om det är osannolikt. Du kan även försöka känna om du har drag med handen när du öppnar spjället.
 
Självdrag är stenålder, jag vill påstå att de flesta eldstäder behöver en rökgasfläkt på skorstenen eller var den nu kan sitta.
Med självdrag är marginalerna att det skall ryka ut små, det behövs så lite för att det skall ryka in i rummet som fuktigt väder, vindstilla, kall skorsten eller som nämnts ventilation som motverkar.
Hur många vita innertak börjar anta en gråsvart ton efter några års eldning med självdrag? En rökgasfläkt är ganska dyr men löser problemet med dåligt drag.
Något svar på din fråga varför det ryker in efter 10 år har jag ej.
 
Mitt drag hade nästan helt försvunnit efter sotaren var här sist. Har en typ 90 böjj precis innan röret ansluter mot kanalen i skorstenen så stoppade upp telefonen och filmade så såg jag att det va fullt med skit precis vid böjen. Tryckte in slangen till grovdamsugaren och det rasslade i 5 minuter sen va draget i kaminen bättre än nånsin så det hade nog samlats på där över några sotningar. Kanske kan va något liknande för dig?
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Jonis.F Jonis.F skrev:
Mitt drag hade nästan helt försvunnit efter sotaren var här sist. Har en typ 90 böjj precis innan röret ansluter mot kanalen i skorstenen så stoppade upp telefonen och filmade så såg jag att det va fullt med skit precis vid böjen. Tryckte in slangen till grovdamsugaren och det rasslade i 5 minuter sen va draget i kaminen bättre än nånsin så det hade nog samlats på där över några sotningar. Kanske kan va något liknande för dig?
…..ytterligare ett skäl till att sota själv med andra ord….
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jonis.F Jonis.F skrev:
Mitt drag hade nästan helt försvunnit efter sotaren var här sist. Har en typ 90 böjj precis innan röret ansluter mot kanalen i skorstenen så stoppade upp telefonen och filmade så såg jag att det va fullt med skit precis vid böjen. Tryckte in slangen till grovdamsugaren och det rasslade i 5 minuter sen va draget i kaminen bättre än nånsin så det hade nog samlats på där över några sotningar. Kanske kan va något liknande för dig?
Har du ingen sotlucka då, mellan kaminens ( 90 grader ) utgång till skorstenen, så förstår jag varför det var en massa sot i botten på kanalen. Sptaren kunde inte sota så bra då, klart det hde gått med en damsugare som du gjorde, men så är inte sotarens arbetsskema, raka rör och sotluckor ska det vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.