Hej
Jag sågade ett rör för kort och den går igenom väggen till en vattenburen element i andra våningen, så jag kom på en idé om att eftersom det gamla röret är 22 mm så skulle jag kunna stoppa in i röret en slang och koppla elementen till slangen. Det kommer inte att se fint ut men borde fungera.

Vilken slang ska jag använda ?
Ser att det finns universalrör och pem och pex osv men vet inte vilken passar till vattenburen element. Har sett flera element som är kopplade till slang nuförtiden, hitta hårda slangar men som sagt vet inte vilken sorts slang
 
Gör rätt istället, tycker jag verkar smartare än att hitta på en egen lösning där man inte ens vet hur man skall göra...
  1. Ersätt med ett tillräckligt långt 22mm rör
  2. Skarva befintligt 22mm rör
 
O O skrev:
Gör rätt istället, tycker jag verkar smartare än att hitta på en egen lösning där man inte ens vet hur man skall göra...
  1. Ersätt med ett tillräckligt långt 22mm rör
  2. Skarva befintligt 22mm rör
Röret är ingjutet inuti en 80 cm tjock mur och är 5 meter lång …
 
Villintebetsla Villintebetsla skrev:
Röret är ingjutet inuti en 80 cm tjock mur och är 5 meter lång …
Då rekommenderar jag att skarva framför att byta ut hela röret, eller andra lösningar.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Villintebetsla Villintebetsla skrev:
Röret är ingjutet inuti en 80 cm tjock mur och är 5 meter lång …
Skarva det med ett annat kopparrör! Allt annat låter både dåligt och omständigt.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Skarva det med ett annat kopparrör! Allt annat låter både dåligt och omständigt.
Bygger man inte nya hus med pex pem rör till vatten och värme ?
 
Om det inte går att skarva på en stump 22mm kopparrör går det säkert att göra som du TS föreslår. Ser förbaskat klåpigt ut men sannolikt inte värre än i nybyggen.
En rörmokarkompis använder alupex till allt. Tål både tryck och värme.
 
Rickard.
Pem får du absolut inte ha till värme men universal-pex eller pexr för värmesystem går bra.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Pem får du absolut inte ha till värme men universal-pex eller pexr för värmesystem går bra.
Tack Rickard det är precis det jag ville veta, vilken sorts plast rör man kan använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.