nizzehult
Hej,
Jag tänker uppgradera den öppna spisen med en spiskasett/braskasett/spisinsats. Finns visst flera namn på detta.
Då eldstaden är rätt stor (80x55x75) och rökgången är i hörnet så tänkte jag mig en rektangulär modell med L-formad lucka med glas så man ser elden från två håll.
Först kollade jag priserna på vad själva insatsen går på i runda slängar och baxnade: 25' och upp till 50', vissa ännu dyrare!
What? För 10 år sen kostade dessa under 10' tycks jag minnas.
Hörde först av mig till en rikstäckande kedja som säljer detta som jag inte tänker uppge namnet på och dom tog i från tårna: deras enklaste modell + montering skulle landa på ca 60 papp! Dream on...

Men så hittade jag en utländsk tillverkare med en skälig prisbild och fastnade för denna:
https://kratki.com/en/cast-iron-fireplace-kratki-simple-left-8-kw-o-200-52858-0
Säljs även av svenska företag och är alltså typgodkända här.
Här pratar vi ca 13' och då har jag den hemma på gården. Är dessutom i gjutjärn, inte stål!
Jag är inte ute efter någon fancy inbyggnad/inramning i tegel eller så som gör att den ser inmurad ut utan jag nöjer mig med att ställa kaminen direkt på befintlig eldstad.
Jag tänker mig en budget för alltihopa på runt 20-22':
Kamin: 13'
Bygganmälan: 3'
Sotarens besiktning: 2'
Flexrör och annat nödvändigt: 2-4'
Hur låter det?

Detta kan man tydligen göra själv och en jag pratade med säger att man först anmäler detta till kommunen och sen pratar med sotaren men redan där stötte jag på patrull.
Att bygganmälan krävs förstår jag men sen virrade jag bort mig på kommunens sidor. Det är ju bara en järnklump som ska ställas in i ett befintligt utrymme som tidigare varit godkänt och används för eldning så vad är det man egentligen måste ha? Jag bor dessutom utanför stadsplanerat område. Så här står det:

Förberedelser
Viktigt att utreda/göra innan du gör en anmälan.

Finns det några restriktioner i området för att installera en eldstad? Se detaljplan/områdesbestämmelser för ditt område (Nej)
Hur och var är rökkanalen/skorstenen lämplig att utforma så den inte orsakar olägenheter för människors hälsa i omgivningen? (Den finns ju redan)
Vilka säkerhets- och tillträdesanordningar krävs? (Inga jag kan komma på)
Har byggnaden eller området något kulturvärde? Läs mer om kulturhistoriska byggnader och miljöer (Nej)

Ritningar och handlingar som alltid krävs
Situationsplan – där byggnaden som berörs är markerad.(Jaså)
Fasadritningar – Med inritad och måttsatt skorsten. (Ja den byggdes ju i samband med huset så varför det?)
Planritningar – Med eldstadens och rökkanalens placering. (Samma som förra svaret).
Prestandadeklaration för eldstaden. (Ja den kan jag nog förstå att man vill ha).


I princip allt är skrivet och gjort för nyinstallationer men det är ju inte det som detta handlar om. Enklast är väl att ringa och prata med kommunen men dom brukar vara rätt svåra att få tag på.

Andra funderingar:

Min befintliga öppna spis har en stor asklåda under själva eldstaden som samtidigt förser elden med luft utifrån via ett spjäll. Man kan nog se upphöjningen på bilden. Det måste väl gå att använda även i detta syfte men hur ska man då tänka där? Eller bortfaller den lösningen helt, många modeller verkar bara ha ingången för tillluft i fronten?

Nästan alla spiskasetter har stosen i mitten, så även denna. Min rökgång som är ca 26x31 (murad skorsten) i hörnet måste på något sätt anslutas dit och då tänker jag mig ett flexrör första biten - men hur gör man själva övergången till rökgången? Finns det färdiga lösningar? Det här kan säkert sotaren svara på men jag tänker att det finns duktiga byggare här som kan dela med sig av hur man gjorde sin ombyggnad.

Bifogar ett (ostädat) foto. Gammal eldstad med tegelomgivning, aska och sot synligt i öppningen. Eldstaden planeras uppgraderas med en spisinsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult nizzehult skrev:
Hej,
Jag tänker uppgradera den öppna spisen med en spiskasett/braskasett/spisinsats. Finns visst flera namn på detta.
Då eldstaden är rätt stor (80x55x75) och rökgången är i hörnet så tänkte jag mig en rektangulär modell med L-formad lucka med glas så man ser elden från två håll.
Först kollade jag priserna på vad själva insatsen går på i runda slängar och baxnade: 25' och upp till 50', vissa ännu dyrare!
What? För 10 år sen kostade dessa under 10' tycks jag minnas.
Hörde först av mig till en rikstäckande kedja som säljer detta som jag inte tänker uppge namnet på och dom tog i från tårna: deras enklaste modell + montering skulle landa på ca 60 papp! Dream on...

Men så hittade jag en utländsk tillverkare med en skälig prisbild och fastnade för denna:
[länk]
Säljs även av svenska företag och är alltså typgodkända här.
Här pratar vi ca 13' och då har jag den hemma på gården. Är dessutom i gjutjärn, inte stål!
Jag är inte ute efter någon fancy inbyggnad/inramning i tegel eller så som gör att den ser inmurad ut utan jag nöjer mig med att ställa kaminen direkt på befintlig eldstad.
Jag tänker mig en budget för alltihopa på runt 20-22':
Kamin: 13'
Bygganmälan: 3'
Sotarens besiktning: 2'
Flexrör och annat nödvändigt: 2-4'
Hur låter det?

Detta kan man tydligen göra själv och en jag pratade med säger att man först anmäler detta till kommunen och sen pratar med sotaren men redan där stötte jag på patrull.
Att bygganmälan krävs förstår jag men sen virrade jag bort mig på kommunens sidor. Det är ju bara en järnklump som ska ställas in i ett befintligt utrymme som tidigare varit godkänt och används för eldning så vad är det man egentligen måste ha? Jag bor dessutom utanför stadsplanerat område. Så här står det:

Förberedelser
Viktigt att utreda/göra innan du gör en anmälan.

Finns det några restriktioner i området för att installera en eldstad? Se detaljplan/områdesbestämmelser för ditt område (Nej)
Hur och var är rökkanalen/skorstenen lämplig att utforma så den inte orsakar olägenheter för människors hälsa i omgivningen? (Den finns ju redan)
Vilka säkerhets- och tillträdesanordningar krävs? (Inga jag kan komma på)
Har byggnaden eller området något kulturvärde? Läs mer om kulturhistoriska byggnader och miljöer (Nej)

Ritningar och handlingar som alltid krävs
Situationsplan – där byggnaden som berörs är markerad.(Jaså)
Fasadritningar – Med inritad och måttsatt skorsten. (Ja den byggdes ju i samband med huset så varför det?)
Planritningar – Med eldstadens och rökkanalens placering. (Samma som förra svaret).
Prestandadeklaration för eldstaden. (Ja den kan jag nog förstå att man vill ha).


I princip allt är skrivet och gjort för nyinstallationer men det är ju inte det som detta handlar om. Enklast är väl att ringa och prata med kommunen men dom brukar vara rätt svåra att få tag på.

Andra funderingar:

Min befintliga öppna spis har en stor asklåda under själva eldstaden som samtidigt förser elden med luft utifrån via ett spjäll. Man kan nog se upphöjningen på bilden. Det måste väl gå att använda även i detta syfte men hur ska man då tänka där? Eller bortfaller den lösningen helt, många modeller verkar bara ha ingången för tillluft i fronten?

Nästan alla spiskasetter har stosen i mitten, så även denna. Min rökgång som är ca 26x31 (murad skorsten) i hörnet måste på något sätt anslutas dit och då tänker jag mig ett flexrör första biten - men hur gör man själva övergången till rökgången? Finns det färdiga lösningar? Det här kan säkert sotaren svara på men jag tänker att det finns duktiga byggare här som kan dela med sig av hur man gjorde sin ombyggnad.

Bifogar ett (ostädat) foto. [bild]
Bygganmälan krävs vid en väsentlig förändring av eldstad eller skorsten.
I ditt fall är det en förbättring, så det finns inga krav på prestanda eller utsläpp.
I vår kommun kostar bygganmälan 1.400 sek. Är inget större grej, och kommunen hjälpe till med att rätt handlingar kommer in.
Den enda ritningen som skall in, är planritning, var i huset eldstaden befinner sig, eller vilken eldstad det gäller. (finns ju hus med mer än en)
Det krävs en kontrollplan, som blev mer omfattande det sista åren, men även med det tillhandahåller kommunen ett förslag.

Det krävs en kontrollbesiktning. I det sammanhanget är det bra att prata med "sotaren" innan. Kanske även ber honom komma och titta på projektet innan du påbörja och att lyssna på hans synpunkter, då blir det nog enklare vid kontroll besiktningen.
Jag gjorde en besiktning av murstocken innan vi installerade kassett. Då vet man, att det inte ställer till problem sen vid kontrollbesikningen.
Under installationsarbetet är det bra att tar bilder på vissa detaljer. Kanske det kan inte ses efter du är färdig, och då kan sotaren titta på bilderna hur du gjorde.

För insatsrör finns det bottenkona (inmurningsstos).

Lycka till med projektet!
 
nizzehult nizzehult skrev:
Hej,
Jag tänker uppgradera den öppna spisen med en spiskasett/braskasett/spisinsats. Finns visst flera namn på detta.
Då eldstaden är rätt stor (80x55x75) och rökgången är i hörnet så tänkte jag mig en rektangulär modell med L-formad lucka med glas så man ser elden från två håll.
Först kollade jag priserna på vad själva insatsen går på i runda slängar och baxnade: 25' och upp till 50', vissa ännu dyrare!
What? För 10 år sen kostade dessa under 10' tycks jag minnas.
Hörde först av mig till en rikstäckande kedja som säljer detta som jag inte tänker uppge namnet på och dom tog i från tårna: deras enklaste modell + montering skulle landa på ca 60 papp! Dream on...

Men så hittade jag en utländsk tillverkare med en skälig prisbild och fastnade för denna:
[länk]
Säljs även av svenska företag och är alltså typgodkända här.
Här pratar vi ca 13' och då har jag den hemma på gården. Är dessutom i gjutjärn, inte stål!
Jag är inte ute efter någon fancy inbyggnad/inramning i tegel eller så som gör att den ser inmurad ut utan jag nöjer mig med att ställa kaminen direkt på befintlig eldstad.
Jag tänker mig en budget för alltihopa på runt 20-22':
Kamin: 13'
Bygganmälan: 3'
Sotarens besiktning: 2'
Flexrör och annat nödvändigt: 2-4'
Hur låter det?

Detta kan man tydligen göra själv och en jag pratade med säger att man först anmäler detta till kommunen och sen pratar med sotaren men redan där stötte jag på patrull.
Att bygganmälan krävs förstår jag men sen virrade jag bort mig på kommunens sidor. Det är ju bara en järnklump som ska ställas in i ett befintligt utrymme som tidigare varit godkänt och används för eldning så vad är det man egentligen måste ha? Jag bor dessutom utanför stadsplanerat område. Så här står det:

Förberedelser
Viktigt att utreda/göra innan du gör en anmälan.

Finns det några restriktioner i området för att installera en eldstad? Se detaljplan/områdesbestämmelser för ditt område (Nej)
Hur och var är rökkanalen/skorstenen lämplig att utforma så den inte orsakar olägenheter för människors hälsa i omgivningen? (Den finns ju redan)
Vilka säkerhets- och tillträdesanordningar krävs? (Inga jag kan komma på)
Har byggnaden eller området något kulturvärde? Läs mer om kulturhistoriska byggnader och miljöer (Nej)

Ritningar och handlingar som alltid krävs
Situationsplan – där byggnaden som berörs är markerad.(Jaså)
Fasadritningar – Med inritad och måttsatt skorsten. (Ja den byggdes ju i samband med huset så varför det?)
Planritningar – Med eldstadens och rökkanalens placering. (Samma som förra svaret).
Prestandadeklaration för eldstaden. (Ja den kan jag nog förstå att man vill ha).


I princip allt är skrivet och gjort för nyinstallationer men det är ju inte det som detta handlar om. Enklast är väl att ringa och prata med kommunen men dom brukar vara rätt svåra att få tag på.

Andra funderingar:

Min befintliga öppna spis har en stor asklåda under själva eldstaden som samtidigt förser elden med luft utifrån via ett spjäll. Man kan nog se upphöjningen på bilden. Det måste väl gå att använda även i detta syfte men hur ska man då tänka där? Eller bortfaller den lösningen helt, många modeller verkar bara ha ingången för tillluft i fronten?

Nästan alla spiskasetter har stosen i mitten, så även denna. Min rökgång som är ca 26x31 (murad skorsten) i hörnet måste på något sätt anslutas dit och då tänker jag mig ett flexrör första biten - men hur gör man själva övergången till rökgången? Finns det färdiga lösningar? Det här kan säkert sotaren svara på men jag tänker att det finns duktiga byggare här som kan dela med sig av hur man gjorde sin ombyggnad.

Bifogar ett (ostädat) foto. [bild]
Med tanke på att pipan är rätt stor så kan du med fördel dra slangen hela vägen från kamin upp genom hela skorsten. . Annars vill de lätt bli tjära i kanalen då röken kyls av för fort.
 
Jag svetsade min egen kamin i 4 mm plåt för många år sen, så reglerna kan ha ändrats.
Ringde sotaren som gav mig dessa krav som skulle uppfyllas.
Max 350 grader rökgastemperatur vid murad skorsten, max 450 grader vid isolerad skorsten.
Och tror det var 800 mm till taket man skulle ha.
Så jag satte rökgastermometer på röret där det gick in i väggen.
Så antar du kan bygga en själv, jag gjorde en fristående hörnkamin med 2 luckor av glas, späll som kunde ändra underförbränning/ovanförbränning, just undrrförbränningen sparade ca hälften av veden, ocg plåtar utvändigt, dels som värmeskydd men även att jag fick självcirkulation av luften.
Eftersom detta var kul skaffade jag ett rökgaselement som ytterligare sänkte förbrukningen.
Så börja med sotaren, han som ska godkänna din anläggning, gör som sotaren säger, fuska inte det minsta, ha aldrig för hög rökgastemperatur, sen kommunen.
Mvh Svenne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.