Hej!

Vi håller på med U-värdesberäkningar för en totalrenovering av ett tegelhus från 1910 som ligger 100 m från havet i Skåne (salta vindar kan ligga på som tusan!). Har rivit ut befintliga innerväggar som bestod av luftspalt, 25 mm träpanel och gipsskivor dvs helt oisolerat. Tegelväggen är 240 mm och är hårt bränt rött tegel i mycket bra skick efter 100 år.

Förslag 1 bestod av tegel + 70mm lecablock men vid första beräkningen skulle detta ge ett U-värde på 1.2 vilket känns för högt. Förslag 2 kom in att man skulle sätta stålregel/mineralull på 70mm följt av gips men då fick vi reda på att det finns risk för att teglet kan spricka pga av fuktvandring eller att stenen blir för kall.

Överslagsräkningar ger att det skiljer ca 2000:-/ år i höjd uppvärmningskostnad mellan dessa båda förslag så det är ju värt att vara lite kreativ.

Ytterligare ett förslag kom in att man kunde "försegla" tegelväggen på något sätt (osäker vad detta hette) d.v.s. impregnera för att göra den fuktavvisande men jag blev aldrig klok på vad detta skulle innebära konkret.

Vi kommer att ha golvvärme i hela huset (på nedanvåningen, radiatorer på ovanvåningen). Jag vill inte ta risker att förstöra tegelväggen så det måste vara en säker lösning.

Jag undrar om någon har fler alternativ vi kan välja eller vilken metod som är bäst med dessa förutsättningar. Har en krypande känsla av att jag är första människan som ställts inför denna fråga när jag pratar med arkitekt, konstruktör och VVS-kille. :)

Är novis på området och slänger mig med en del termer som jag inte känner mig helt bekväm med och hoppas att någon kan hjälpa till.

På förhand tack!

- Måns
 
Jag har ingen erfarenhet av denna typ av väggar, men med det vindutsatta läget tror jag att det viktigaste är att väggen blir så vindtät som möjligt. Även om tegelväggen är 240 mm tjock så kan jag tänka mig att den inte är särskild vindtät.

Jag hade nog valt alternativet med 70 mm leca komppleterat med ett vindskydd mellan leca och befintligt tegel, det för att undvika att teglet blir för kallt men att väggen blir vindtät. Kan ni inte kompensera väggarnas mindre bra U-värde med mer isolering i taket.
 
Tack för ditt svar!

Vi lägger isolering på utsidan av taket (höjer taket) vilket gör det lite känsligt. Dessutom K-märkt byggnad.

Känns som tegel + leca + ev vindskydd är det säkraste alternativet. Känns trist att få U-värden som ett fönster i hela huset, dock.

Mvh,
Måns
 
Förslag 2 kom in att man skulle sätta stålregel/mineralull på 70mm följt av gips men då fick vi reda på att det finns risk för att teglet kan spricka pga av fuktvandring eller att stenen blir för kall.
Nu är jag ju ingen expert eller snickare, men det verkar i mina öron konstigt att stenen skulle blir för kall, då de flesta tegelhus just har sin isolering invändigt.

Så här ser vårt hus ut i väggen.

Tegel - luftspalt - Asfaltboard - isolering - plast - råspont - Gips.

Nu bör ju kunna göra något sånt här:

Tegel - luftspalt - vindpapp - isolering - gips.

Dock så måste ni öppna i tegelväggen så ni får lite drag i luftspalten eftersom fukten kan vandra igenom teglet, och då vet jag inte hur bra vindpappen står emot fukten, men det kanske finns något bra material på marknade för det. Väggen kommer ju bli lite tjockare än beräknat, men det kanske är värt pengarn ni spara i uppvärmingskostnader...

- M
 
Fast vårt tegelhus är från 1972 och jag har inte orkat leta fram energiberäkningen om du inte uttryckligen ber mig :). Men jag tänkte att du kanske kan ha nytta av vad vår konstruktör har rekommenderat.
Jag tar utifrån och in
108 fasadtegel (du har säkert bättre kvalitet)
30 luftspalt
9 gu (utegips)
45*145 K24 vert reglar (cc 600 )
145 skiva paroc uns 37z
0,20 plasfolie
13 gipsskiva

Nu har vi tillsammans med våra byggkompisar kommit fram till att vi mellan folien och gipsskivan (inne) lägger en regel 45*45 ... så kan man snabbare och säkrare dra elen, annars måste man täta ytterst noggrant varje gång man går igenom plasten. Konstruktören godkände med brasklappen att en sådan påbyggnad max fick bli 70 för annars flyttade vi den punkten där kondens kan uppstå när det är riktigt kallt ute. Han nämnde något hus där den punkten hade hamnat i isoleringen som då blev plaskblöt.

Vi kommer också att få joxa med taket eftersom man på 70-talet inte isolerade lika bra som idag .. men vi har bestämt att joxa inåt och eftersom jag inte är byggare så har jag inte detta riktigt klart för mig ... kanske längre fram ... jag har bestämt att avgränsa olika delprojekt och fokusera utan att för den skull bli byggnadsingenjör.

Mer om vårt projekt finner du under socialt&projekt: Vi är med projekt.

Ska bli intressant att följa ert bygge!
 
Konstruktören godkände med brasklappen att en sådan påbyggnad max fick bli 70 för annars flyttade vi den punkten där kondens kan uppstå när det är riktigt kallt ute. Han nämnde något hus där den punkten hade hamnat i isoleringen som då blev plaskblöt.
Han menade att isoleringen innanför plasten fick max bli 70 mm? Rätt. För det låter lite konstigt om du inte skulle få göra följande.

Riv bort Gips och plast, regla upp 45 mm och isolera och sedan plast och 45 mm regel med isolering och sedan gips. För jag har funderat på något sånt i vårt hus, för vi har bara 100 isolering i våra väggar, och det känns som lite i minsta laget, även om vi går emot medelhavsklimat :)

För själva kondenspunkten kommer väl alltid hamla i isoleringen, man vill bara ha den på rätt sida plasten...

- M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.