Jag bor i ett putsat stenhus från -39 med kopplade originalfönster som jag precis renoverat och kittat om. Mitt problem är att när det regnar mycket så rinner det vatten på utsidan av det inre glaset. Detta beror på att vattnet rinner på putsen fram till karmens ovankant och sen in i springan mellan karm och båge. Sen lutar ovanstycket på både karm och båge lite inåt eftersom fönstret öppnas utåt, så vattnet fortsätter att rinna ovanpå den yttre bågen och sen ner mellan bågarna (se skiss, lite överdriven med vinklarna). Innerbågen är i bra skick nu så den tar ingen direkt skada, men det blir mycket kondens på insidan av yttre glaset pga detta, när vattnet förångas.

Jag förstår inte hur det skulle kunna bli på något annat sätt med den här konstruktionen, men samtidigt undrar jag om detta verkligen är meningen? Har det gjort såhär i över 80 år? Och gör det såhär på alla andra hus? Jag har sett massor av liknande hus där konstruktionen är precis likadan med samma sorts fönster. Har alla detta problem, eller är det inget problem?

En lösning är ju att montera någon form av överbleck mellan puts och karm, eller såga ett spår längs hela karmen och sätta ett bleck i ett spår i träet, men som sagt när jag tittar på liknande hus så har de aldrig överbleck och alla har en springa på några mm mellan karm och ovankant på bågen. Sen hade jag gärna undvikit överblecket eftersom det kanske inte är helt enkelt att montera och kanske inte blir så snyggt.

En annan lösning är ju att försöka putsa om smygens ovankant för att inte ha fall inåt mot karmen, så att vattnet naturligt droppar av från ytterkanten av putsen utan att vilja rinna vidare inåt till karmen? Eller typ att såga ett spår i putsen i ovankant för att tvinga vattnet att droppa av.

Jag har försökt lösa detta nu genom att limma en tunn list ovanpå bågen precis i ytterkanten som skulle göra att springan blir max 1mm så att vattnet hellre rinner ner på utsidan av ytterbågen, men det kommer tyvärr in ändå trots att spalten är väldigt liten.

Detta går såklart att lösa på olika sätt, men jag vill bara gärna förstå hur konstruktionen är tänkt att fungera från början. Samt om någon har några bra tips på hur man kan lösa detta enkelt och snyggt?
 
  • Skiss av fönsterkonstruktion som visar vattenflödet på yttre och inre bågar, med blå markeringar för vattenrörelser mellan karm och båge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det får inte vara för stor springa och helst ska det vara ett fräst spår mitt i falsen som gör att vattnet stannar och rinner neråt istället för inåt.

Du kanske får plats med en borstlist i ovankant?

Bäst är att hindra vattnet att blåsa in så långt som till bågen.
 
Just nu har jag kring 1mm spalt men det rinner ändå in. Svårt att göra mindre utan att det blir helt tätt trä mot trä.

Var menade du att det ska vara ett fräst spår? Förstod inte vilken fals du menar?
 
S
Tvärsnittsritning av ett fönsterkarm-profil med ett fräst spår för vattenavrinning, 5 graders lutning i ovankant, mått 110x80 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aha, tittar man på deras profil sett från sidan så är det ett fräst spår i ovankant av den yttre bågen. Då kan vattnet rinna åt sidorna och sen ner. Det borde funka för mig också, oavsett om det är lite fasat. Mätte nu, karmen är ca 5 grader fasad i ovankant. Det känns som en felkonstruktion, men med ett sånt spår kan jag nog lösa det. Vill helst inte ha några borstlister och sånt, gärna bara trä och linoljefärg om möjligt! :)
 
Hade samma problem med fönster när vi bodde i lgh från 50-tslet. Inget vatten som läckt in men bågarna var oisolerade mellan varandra. Vid över -10 så växte halvmåne av is på alla fönster på insidan. Gick man ut och tittade på allas fönster så såg man många isbågar.

Efter det köpte jag några förpackningar av tätningslister och satt mellan bågar. Efter det blev det aldrig något problem med is på insidan. Samtidigt upplevdes klimatet direkt mycket bekvämare.

Förstår inte vad var meningen med oisolerade dubbelbågar när de ändå funkade som enkelbåge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.