Vi ska bygga ett lösvirkeshus till sommaren och jag har funderat en hel del på väggkonstruktionen.
Jag vill ha minst 30 cm isolering i väggarna och ett sätt att lösa det ser ut så här:

Utifrån: panel,spikläkt,utegips, 170 stående regel med isolering, 70 liggande regel med isolering, plast, 70 stående regel med isolering, OSB, gips.

Total isolering blir alltså 31 cm och väggen blir ca 40 cm.

Vi kommer att ha hjälp av snickare att sätta upp stommen (170-regeln) och göra det tätt utvändigt, sen kommer jag ta vid och isolera och bygga väggen inåt.

Det som jag funderar på är om det blir dumt att ha 170-regeln utan någon isolering utanför. Det innebär ju att 170-regeln drar in kylan långt in i väggen och då kanske det inte är lönt bygga så tjocka väggar.

Hade det varit bättre att satsa på 145+145+45 istället för 170+70+70?

Väggkonstruktionen kommer se ut ungefär så här: http://www.isover.se/sw29604.asp
 
Funderat på Villa Varm? Jag har för mig att du kan köpa "lösa väggblock" av dom och då är isoleringen 34cm som är deras standard.
 
Kan du inte har 70-170-70 istället för 170-70-70, då minskar du ju dupet på första reglen, och drar inte in kyla riktigt lika långt, kräver ju mer arbetea av snickaren och kanske en annan utformning av plattan då den bärande väggen flyttas in 70 mm. Eller om man låter de 70 mm sticka ut utanför plattan.

- M
 
En annan lösning är att köra 50+45+170+45, utifrån och in. Med en fasadskiva ytterst.
Då får du ett nästan helt obrutet lager längst ut. Och det blir lättare reglar att hantera sedan.
Men det blir fyra lager i ställert för tre=>mer arbete. Och det var det där med att få tätt också...

Eller titta på Masonite lättreglar http://www.swelite.com/scripts/f2page.php?u_id=49&PHPSESSID=37ec4e469169df8c5558598b1b139014.
45+240+45 skulle kunna vara en variant. När jag frågde min lokala bygghandel i fjol höst så kostade en 300mm R-regel ca 65:-/m.
Men jag vet inte hur man skall få till vettig isolering mellan sådana reglar.
 
Har också funderat lite på fasadskiva, men det blir mycket bökigare att få det tätt fort och dessutom är fasadskivor betydligt dyrare än vanlig isolering.

Grejen är att få upp stommen fort och få det tätt med panel och så. Sen ska jag jobba vidare med isolering i min egen takt. Stommen kräver egentligen bara 145 (eller 120 tom) och det vill jag ska vara det yttersta lagret.

Sen är det ju smidigt om man inte har för många olika tjocklekar.
120+120+70 kanske kan vara ett alternativ. Då får jag ju samma väggtjocklek som jag tänkte från början och behöver inte ändra på några ritningar. Hmm. Det är inte lätt när man är petig :)

Den mittersta 120 behöver ju inga reglar egentligen. Den kan ju vara fristående mellan den yttre 120-regeln och den inre 70-regeln. Då har man ingen genomgående köldbrygga heller.
 
Precis, tätt fort är bra.
I fjol då jag funderade på bygga, så hade jag liknande tankar som dig. Men det jag hakade upp mig på var hur man skall fästa en grov liggande regel. Det är väl inte något omöjligt problem, men ändå.

Det finns någon tråd från i höst tror jag, där samma funderingar var uppe. Bl.a. det där med att inte ha någon regel i mittenskiktet.
 
Har letat lite, men hittar ingen tråd från i höstas.

Hursomhelst så tycker jag inte att det borde vara så komplicerat. Om man inte använder någon regel alls i mellanskiktet så klämmer man ju "bara" fast den mellan den inre och den yttre regelstommen.
En lurig grej är väl att fästa plasten på ett bra sätt.

Jag har en katalog från Paroc som visar en sån här konstruktion (för passivhus iofs, så det är lite andra tjocklekar). Får kolla med dem hur man gör med plasten om man har ett friliggande mellanlager.


Om man å andra sidan använder en regel så behöver man ju bara ha cc120 på dem. Blir ju inte så mycket regel att skråslå. Den ska ju heller inte ha nån bärighet i sig.
 
Blir det inte problem att hänga skivmaterialet i en liggande 70-regel? Hur hade du tänkt att fästa dom i den stående regeln, vinkelbeslag?
Varför inte 70 eller 50mm fasadskiva, 195 eller 220 stående och sedan 45 liggande? Visst blir det kanske lite dyrare med fasadskiva men å andra sidan slipper du köldbryggor och du slipper betala för de yttre reglarna och ev. vinkelbeslag. Sen tror jag det går dubbelt så fort att montera fasadskivor jämfört med att först spika reglar och sedan skära och montera isolering. Dock bara vad jag tror.
 
Jag ska också bygga snart men tänker ha ytterväggarna med panel, spikläkt, gips, 45+195+45, råspont (eller OSB) samt gips.

Det ger ju en isolerad vägg av 285 mm och då är man bara 15 mm från dina 300 som du ville ha. Däremot tror jag att denna konstruktion är tämligen rättfram och kräver inga speciallösningar. Dubbla brytande köldbryggor är ju också positivt.
 
En av anledningarna att ha den bärande regeln ytterst var för att få upp stommen fort och slippa hålla på med en massa pill innan man får dit panelen.
Konstruktören tyckte att det blir nog bra med 170+70+70, så jag kommer att köra på det. Han trodde inte att jag sparade så mycket på att köra med en 145 istället och det blir mer jobb, eller iaf fler olika tjocklekar att hålla reda på. Han ville inte gå ner till 120 på den bärande regeln.

Tack för era åsikter.
Återkommer med fler frågor framöver :)
 
Hur hade du tänkt att fästa den liggande 70-regeln så att den ska klara lasten från 2 väggskivor utan att säcka ihop? Vinkeljärn?
Sen med den kosntruktionen så har du ju inget som stoppar kylan att gå direkt genom den bärande regeln rakt in i väggen. Tycker konstruktionen verkar tveksam men jag är å andra sidan ingen fackman.
 
jeppeknaster skrev:
Hur hade du tänkt att fästa den liggande 70-regeln så att den ska klara lasten från 2 väggskivor utan att säcka ihop? Vinkeljärn?
Men det måste väl vara så att den innersta 70 mm reglen blir stående och inte liggande. Och då försvinner ju det problemet som du tar upp här?

- M
 
Jaha. det verkar som att jag missförstått det hela. Alltså en stående 170, liggande 70 och en stående 70. Då är jag med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.