Hej!

Planerar och budgeterar för nästa års trädgårdsprojekt. Vårt staket (25 meter) har hängt med länge och börjar bli trist. Det växer lava på det och är bitvis svartsotigt och grönt.

Funderar på om det bästa är att rengöra staketet och behandla det eller att köpa nytt material?

Staketstolparna får man måla svarta och kanske piffa upp med nya stolphattar. Men virket, kan man köra det med högtryckstvätt lite försiktigt eller är risken att man ”flisar” upp det? Att slipa/tvätta det förhand känns väl inte riktigt som ett alternativ. Om man tvättar bort all lava/påväxt och smuts, vad ska man behandla med efteråt?

Eller är det ”bästa” att riva bort det och köra på med nytt virke? Fördelen är att man får det byggt som man vill.

Tar tacksamt emot idéer och tips. 😊 Trästaket längs asfalterad gångväg, med växtlighet och hus i bakgrunden. Staketet visar tecken på lav- och algpåväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trästaket med påväxt av lava och svarta fläckar mot en gräsmatta, bredvid en byggnad och soptunnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trästaket med lavapåväxt längs en grön gräsmatta och gångväg vid ett hus med vit fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör ett varv med högtryckstvätten. Är virket i gott skick så kommer det se ut som nytt. Är det ruttet så kommer det slitas av delar och då byter du ut det.
 
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Kör ett varv med högtryckstvätten. Är virket i gott skick så kommer det se ut som nytt. Är det ruttet så kommer det slitas av delar och då byter du ut det.
Behöver det behandlas med något efteråt?
 
V viking22 skrev:
Behöver det behandlas med något efteråt?
Nä det enklaste och billigaste är att låta det gråna naturligt..

Vill du ha bort det svartsotiga och gröna kan du lägga på en stark såpalösning, YES diskmedel eller Grön-Fri.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
Vi körde med grönfri först och sen gick jag lös med högtryckstvätten. Nogon dag senare när det torkat ordentligt körde jag över det med excenterslipen för att få bort de fibrer som rest sig. Ser ut som nytt nu.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Vi körde med grönfri först och sen gick jag lös med högtryckstvätten. Nogon dag senare när det torkat ordentligt körde jag över det med excenterslipen för att få bort de fibrer som rest sig. Ser ut som nytt nu.
Trevligt! Har du före och efter bild? 🙂
 
V viking22 skrev:
Trevligt! Har du före och efter bild? 🙂
Jag skall se om jag har. En ny bild kan ta i helgen :)
 
  • Gilla
Gammelblomman och 1 till
  • Laddar…
Om du vill behandla det beror på vilket utseende och livslängd du vill ha. En behandling behöver inte betyda att den måste upprepas då det också beror på typ och önskat resultat.
 
Z z_bumbi skrev:
Om du vill behandla det beror på vilket utseende och livslängd du vill ha. En behandling behöver inte betyda att den måste upprepas då det också beror på typ och önskat resultat.
Jag önskar mest att det ser skapligt fräscht ut och håller utan att ruttna upp. 😅
 
Tjära och linolja ca 50/50
Upprepar du det inte regelbundet så blir det slitet men inte värre än vad du har nu på bra många år. Upprepar du tjära och linolja så skyddas trät mer och mer och det blir aningen mörkare varje gång. Gillar du en kulör du har fått fram så kan du fortsätta med bara linolja någon gång då och då eller bara låta det vara. Vill du ha det mörkare "på en gång" så kan du köra ren tjära i något av momenten t ex i en första strykning.
Tjära motverkar påväxt.
Tycker du det är för tjockt så slå I en skvätt t-röd så blir det lättare att stryka ut.

Linoljefärg
Grundningen har en hög andel linolja vilket med min lilla erfarenhet sugs in djupt i trät men trots det lämnar en vattenavstötande yta. Perfekt på slitet trä som torkat ut och ser lite ut som matt lasyr. Gillar man utseendet så kan man lägga på ett lager ren linolja till. Det blir blankare men det är bara första året sedan blir det matt igen.
Nästa lager ger mer heltäckande färg och tredje gör att det ser ut som vanlig färg.
Med tre lager ör underhållet att måla om ungefär var tionde år, med bara grunden när man får lust eller när det börjar se alldeles för slitet ut.
Linoljefärgen har beståndsdelar som motverkar påväxt.
En varning är att när du ser vad färgen gör med det slitna trät börjar du fundera vad det skulle göra med träfasaderna du har.

Vanlig slamförg av typen faluröd vet jag inte om det passar in med huset även om du har en svart kulör .

Sen finns det häxblabdningar som 30/30/40 av tjära, linoljefärg och linolja men det har jag aldrig använt själv.

Det ovan "andas" i mer eller mindre grad och är relativt billigt.
 
Z z_bumbi skrev:
Tjära och linolja ca 50/50
Upprepar du det inte regelbundet så blir det slitet men inte värre än vad du har nu på bra många år. Upprepar du tjära och linolja så skyddas trät mer och mer och det blir aningen mörkare varje gång. Gillar du en kulör du har fått fram så kan du fortsätta med bara linolja någon gång då och då eller bara låta det vara. Vill du ha det mörkare "på en gång" så kan du köra ren tjära i något av momenten t ex i en första strykning.
Tjära motverkar påväxt.
Tycker du det är för tjockt så slå I en skvätt t-röd så blir det lättare att stryka ut.

Linoljefärg
Grundningen har en hög andel linolja vilket med min lilla erfarenhet sugs in djupt i trät men trots det lämnar en vattenavstötande yta. Perfekt på slitet trä som torkat ut och ser lite ut som matt lasyr. Gillar man utseendet så kan man lägga på ett lager ren linolja till. Det blir blankare men det är bara första året sedan blir det matt igen.
Nästa lager ger mer heltäckande färg och tredje gör att det ser ut som vanlig färg.
Med tre lager ör underhållet att måla om ungefär var tionde år, med bara grunden när man får lust eller när det börjar se alldeles för slitet ut.
Linoljefärgen har beståndsdelar som motverkar påväxt.
En varning är att när du ser vad färgen gör med det slitna trät börjar du fundera vad det skulle göra med träfasaderna du har.

Vanlig slamförg av typen faluröd vet jag inte om det passar in med huset även om du har en svart kulör .

Sen finns det häxblabdningar som 30/30/40 av tjära, linoljefärg och linolja men det har jag aldrig använt själv.

Det ovan "andas" i mer eller mindre grad och är relativt billigt.
Tack för alla tips!
Om jag tvättar med högtryck och slipar med excenterslip, så kommer ju staketet att se någorlunda "nytt" efteråt.
Sen vill jag behandla det så det tål väder och vind men utan att förändra utseendet på trät för mycket.
Lacka? 😜 Det får nog bli en färglös olja tänker jag.
 
V viking22 skrev:
Trevligt! Har du före och efter bild? 🙂
 
  • Svart blomkruka med växter vid staket, dekorerad med ljusslinga. En vit kruka och träplanka på stenlagd yta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med trästaket, dekorerad med blommor i krukor och ljusslinga. Grönt bord och trädgårdsverktyg syns, med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träbalkong med väderbitet träräcke i närbild, solig trädgård med gräsmatta och litet skjul i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
Snyggt! 👍
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.