Hej!

Skapat ett par trådar för olika saker jag undrat om de är risk för asbest. Insett nu efter vidare läsning att det är rätt onödigt.
Har ni några tips på vad jag generellt ska kolla efter för att avgöra om ett material faktiskt är i risk-zonen att ha asbestos?

Känns ju inte hållbart att ta 100 olika prover på varje liten bräda, fog, tätning, tejpbit, papper, matta, och skicka in. Måste ju gå att göra någon form av bedömning själv först, för att avgöra vad som kräver vidare utredning?

Bilder online indikerar att det främst är "fiber" material jag bör hålla koll på. Liknande modernt material hade väl varit typ mineralull. Även svart-lim ska tydligen vara risk. Stämmer detta? Något mer?

Tack, och ursäkta de (potentiellt) dumma frågorna. Jag är den nojiga typen ;)
 
eligri eligri skrev:
Hej!

Skapat ett par trådar för olika saker jag undrat om de är risk för asbest. Insett nu efter vidare läsning att det är rätt onödigt.
Har ni några tips på vad jag generellt ska kolla efter för att avgöra om ett material faktiskt är i risk-zonen att ha asbestos?

Känns ju inte hållbart att ta 100 olika prover på varje liten bräda, fog, tätning, tejpbit, papper, matta, och skicka in. Måste ju gå att göra någon form av bedömning själv först, för att avgöra vad som kräver vidare utredning?

Bilder online indikerar att det främst är "fiber" material jag bör hålla koll på. Liknande modernt material hade väl varit typ mineralull. Även svart-lim ska tydligen vara risk. Stämmer detta? Något mer?

Tack, och ursäkta de (potentiellt) dumma frågorna. Jag är den nojiga typen ;)
Fibermaterial -ja: Inte typ gullfiber utan mycket hårdare och kortare fibrer dock
Men asbest förekommer ju genrellt mest i vissa tidsperioder i vissa material.

Typ ->60-70 talet: i lim till plastmattor, eternitfasad/tak och ventilation/viss rörisolering

Mattor, tejp, fog osv behöver du inte testa i ett vanligt hus.

Fasad/tak är rätt uppenbart om det är eternit. Det klurigaste är väl svartlim till mattor: Är det ngt område du ska testa är det väl det. Annars kan man alltid köra: Ordentligt andningsskydd + rengöring + våttorkning efteråt om man river själv och lägg i förslutna plastsäckar.

Asbets är inte någt "dundergift" utan dammet kan orsaka problem/cancer. Du kan få problem vid enstaka exponering, men risken är då mycket mycket liten. Det är främst för yrkesmän som kan exponeras mycket som det är en större hälsofara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.