Köpte en Ferm Borrhammare FBH- 850 KN SDS på Jula. Men tycker att den inte går så jämt. SDS-borrarna glappar i SDS infästningen och SDS chucken glappar också. Detta medför att borrspetsen gör mindre cirkelrörelse samtidigt som jag borrar och hela maskinen går då ojämt, vilket man märker om man håller den i en hand och bara borrar i luften. Detta medför att hålen i betong ej blir små och fina. Är detta ett problem med kinesmaskiner, så man måste gå upp i proffskvalite' för att bli nöjd? Någon med samma erfarenhet? Har inte borrat så mycket med SDS att jag kan jämföra olika maskiner.
 
De billiga är av min erfarenhet inte så jätte tajta i fästet, dock inte så mycket som din. SDS chucken är ofta bara att kasta, de är i regel värdelösa. Du ska ju tänka på, att man förlänger maskinen ytterligare och därför förstärker vingligheten.

Lämna tillbaka och testa med en CoTech från clasohlson istället. De brukar vara lite bättre.
 
Du menar att sds-chucken på kinesmaskinerna är dåliga eller rent allmänt? Jag har inga problem att borra runda fina 4mm hål med sds-chuck på min 10 år gamla hilti ;)
 
mrfrenzy skrev:
Du menar att sds-chucken på kinesmaskinerna är dåliga eller rent allmänt? Jag har inga problem att borra runda fina 4mm hål med sds-chuck på min 10 år gamla hilti ;)
Jag menar dom billiga. Själv har jag Dewalt 25405, på den bytar man ut hela chucken istället för att sätta i en adapter. Detta är klart den bästa lösningen. Iofs. använder jag aldrig denna chucken, en borrhammare är ju inte optimal att borra med i trä och metall.
 
  • dew.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då måste min ferm borrhammare vara fel tillverkad, den glappar inte vare sig i chucken eller i infästningen. Då har jag kört rätt hårt med den både med borr och bilning.
Bäst jag lämnar tillbaka den :)

I bland har man väl bara tur.
 
jag har en "vanlig" snabbchuck till hiltin, perfekt för att borra i metall när det är grövre borr och tjockare dimensioner, man får bara passa sej så man inte vrider av sej handlederna när det skär fast...
 
Har nu lämnat tillbaka Ferm:en. Får se om jag hittar en beg proffsmaskin istället eller något. Kollade även lite på Best Tools borrhammare. Har kört den en del och minns att den var rätt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.