Har någon erfarenheter av pelletskamin? Funker det bra? Är det något speciellt att tänka på vid monteringen av kaminen? Är det dyrt? Mycket tacksam för svar!
 
Jag använder en Quadrafire Mt. Vernon pelletskamin för uppvärmning av mitt hus. Kaminen som inte är vattenmantlad lyckas ändå värma upp hela mitt hus, även om jag då får acceptera att ha 24-25 grader i köket där kaminen står och som lägst 19 grader i de kallaste rummen. Det är ganska bra med tanke på att det är ett 1800-tals timmerhus i ett och ett halvt plan på 110 kvm, mer eller mindre utan isolering.

Det finns dock nackdelar med pelletskaminer, den första och mest betydande är att de för en del oväsen, min låter särskilt mycket just när den tänder, när den går så är det inte så störande men just uppstarten kan ibland ge upphov till en del vibrationer i kaminens plåtar.

Det finns pelletskaminer i alla prisklasser från cirka 20 000 och uppåt, både sådana som sprider värmen med luftfläktar och sådana som man kopplar till sitt radiatorsystem. När det gäller monteringen så är det ganska enkelt om man redan har en skorsten att koppla in kaminen, om man är någorlunda händig. Fast man måste förstås göra bygganmälan och prata med sotaren. Lättast är naturligtvis att lämna installationen till återförsäljaren men det kostar därefter.
 
Återupplivar tråden lite då jag har liknande frågor..

Håller på att renovera ett 1 1/2 plans timmerhus på en yta kring 80m2 totalt med direktverkande el, nu vet jag iof inte vad en årskostnad i elförbrukning skulle ligga på, men med tanke på att det är ett äldre hus med sparsam isolering i väggar å golv, vinden är tilläggsisolerad med ekofiber dock´i somras(07), men det lär ju gå åt en del el utan tillskott i form av eldning, LVP.

Finns ju en murstock samt en vedspis där nu samt tillgång till "gratis" ved, visst är det mysigt med en vedspis men eftersom vi har en likadan i huset vi bor i nu så är ju eldstaden relativt liten så det blir mycket spring fram å tillbaks med matning av ved samt så är väl verkningsgraden inte så himla bra på äldre spisar i det här fallet husqvarna 3027 med 3 kokplattor.

Har ju funderat en del på vilken typ av eldstad som ska ersätta vedspisen, har varit inne på skaffa en murspis så småning om men för en tid se´n stötte jag på en som hade en pelletskamin som var mycket nöjd med den så att nu börjar man snegla lite på en så´n istället som primär värmekälla då den kommer att stå centrerat och nära trapp och övriga rum.

Men frågan är ju om det passar sig med en pelletskamin(ej vattenmantlad) i ett kök, samt finns det någon kombinerad pellets/ved kamin som man kan låta gå på pellets via automatik när man inte är hemma samt när man väl är hemma elda med ved istället?

Tips på märken, modeller som man kan "lita" på? (vad gäller driftsäkerhet, utsäppskrav,p-märkning mm)

Eftersom en murspis ligger i ungefärlig kostnad i inköp som en pelletskamin så tror jag att en så´n kamin är effektivare med tanke på automatiksfunktionen, visst sén tillkommer ju pelletskostnaden iof.
 
Det finns en ved/pellets kamin som Combi Heat tillverkar och säljer, den har den funktionen som du efterlyser dvs, man eldar med ved när man har möjlighet till det och när temperaturen sjunker så startar pelletsen automatiskt.
Jag har sett den i drift i deras fabrik och den brinner väldigt bra och rent tack vare fläcktstyrd förbränning.
http://www.combiheat.se/
 
Tackar för tipset, var kanske inte världens snyggaste men är den driftsäker, samt klarar dagens utsläpps tolerans samt effektiv så får man väl överväga lite mellan en så´n samt en luft/luft VP.

Eftersom man har tillgång till "fri" ved så är det ju bara å elda med ved när man är hemma sedan när man åker iväg fylla på med pellets så är det varmt när man kommer hem, perfekt tycker jag att det verkar.

Har läst att om man har murstock så räcker en "ren" pelletskamin inte till att värma upp muren pga lägre rökgastemperatur, men eldar man med ved till och från så borde man väl kunna installera den till befintliga muren?

Någon som har en så´n kombi kamin som kan berätta hur den fungerar hos er så som sotning, värmespridning, driftsäkerhet mm?

Sist men inte minst vad kostar en så´n kamin utan vattenmantel ungefär?
 
Apropå pelletskamin. Vi har en Ecotec Tyr som huvudsaklig värmekälla i ett 137m² stort 1-planshus. Funkar alldeles förträffligt! Planlösningen i huset är tämligen öppen och med kaminen stående centralt sprids värmen bra. Ett tips kan vara att ha en vanlig simpel takfläkt i rummet för att hjälpa värmen på traven.
Oväsen från en pelletskamin? Inte mycket tycker jag. Kaminen har ett "trevligare" ljud än vad en vilt snurrande elmätare har.;)
En klar fördel med en Tyr-kamin är att man kan elda den med ved också samt att den har ett separat magasin för pellets.
 
Ytterligare en kombikamin.. Ecotecen såg ju mer trevligare ut samt ett separat pelletsmagasin verkar ju toppen.

Får väl se vad det blir i slutändan när renoveringen är klar, alltid intressant att få olika alternativ.

Resonerar ju lite så här att för de 40k ungefär som Ecotecen kostar så kan man ju få både en murspis eller vedspis samt en luft/luft värmepump, jaja tål att kluras på..
 
chaffis skrev:
Det finns en ved/pellets kamin som Combi Heat tillverkar och säljer, den har den funktionen som du efterlyser dvs, man eldar med ved när man har möjlighet till det och när temperaturen sjunker så startar pelletsen automatiskt.
Jag har sett den i drift i deras fabrik och den brinner väldigt bra och rent tack vare fläcktstyrd förbränning.
[länk]
En perfekt kamin för mig! Synd bara att designen inte föll frugan i smaken :-/
 
Jag undrar också lite med det här om pelletskaminer. Funderar på om det skulle vara värt att sätta in en vattenmantlad pelletskamin kopplat till en ackumulatortank som även går att koppla solvärme till (för tillfället är huset eluppvärmt med en kamin och en kokskamin som inte får eldas i, så tanken var att byta ut den isåfall)
Eller bara en pelletskamin. Castile-kaminerna ä ju fina, tycker om när de går lite mer i äldre stuk. http://www.solenergibolaget.com/pelletskaminercastile.html
Har även hört att norska etage-kaminer ger bra med värme.
Har ni några erfarenheter av dessa? Hur skulle ni gjort? Verkar även smidigt med de här fläktarna man kan sätta på kaminer som sätts igång när de blir varma och sprider värmen. http://www.energiexperten.se/ecofan.html
Vill helst inte sätta in något som ser väldigt nytt och platt ut, eftersom det är i ett äldre hus. Tips, idéer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.