Vilken lucka passar till

Siemens - SN63HX04ME - iQ300, helintegrerad med toppkorg & WIFI?​

Se länk här.
https://vitvaruexperten.com/diskmas...grerad-diskmaskin-60-cm#product-specification

Det är alltså en integrerad maskin som jag har tänkt ha denna lucka på från ikea.
https://www.ikea.com/se/sv/p/vallstena-doerr-vit-80541693/

Någon som vet om det funkar? Behöver man köpa till något mer? Någon skena? Vet bara maskinen i sig har fasta gångjärn. Men min amningshjärna kan ju inte tänka eller tydligen läsa mig till det. Söker hjälp då de är första gången jag köper en diskmaskin ..😅

På bild ser ni vår diskmaskin idag. Idag har vi en underbyggd. Om det skulle vara av någon nytta.
 
  • En underbyggd diskmaskin utan frontlucka, integrerad i ett kök med ljusa skåpluckor och en stenyta ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lill-Lennart Lill-Lennart skrev:
Vilken lucka passar till

Siemens - SN63HX04ME - iQ300, helintegrerad med toppkorg & WIFI?​

Se länk här.
[länk]

Det är alltså en integrerad maskin som jag har tänkt ha denna lucka på från ikea.
[länk]

Någon som vet om det funkar? Behöver man köpa till något mer? Någon skena? Vet bara maskinen i sig har fasta gångjärn. Men min amningshjärna kan ju inte tänka eller tydligen läsa mig till det. Söker hjälp då de är första gången jag köper en diskmaskin ..😅

På bild ser ni vår diskmaskin idag. Idag har vi en underbyggd. Om det skulle vara av någon nytta.
beror ju på vilken höjd du har på befintliga luckor och höjd diskbänk
men om det är köket på bilden borde det fungera fast en 80 lucka kan ju se galet ut
när det gäller disken skulle jag först försäkra mig om att den inte är tillverkad i PRC vilket flera är i IQ300serien
 
returen returen skrev:
beror ju på vilken höjd du har på befintliga luckor och höjd diskbänk
men om det är köket på bilden borde det fungera fast en 80 lucka kan ju se galet ut
när det gäller disken skulle jag först försäkra mig om att den inte är tillverkad i PRC vilket flera är i IQ300serien
Här kommer måtten på luckan samt från golv upp till diskbänken! Du har rätt 80 cm kmr ju se knasigt ut troligtvis.
 
  • En hand håller ett måttband mot en kökslucka, visande mått på 80 cm upp till diskbänken i ett kök med vitvaror i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätband som visar 90 cm från golvet upp till diskbänken i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
returen returen skrev:
beror ju på vilken höjd du har på befintliga luckor och höjd diskbänk
men om det är köket på bilden borde det fungera fast en 80 lucka kan ju se galet ut
när det gäller disken skulle jag först försäkra mig om att den inte är tillverkad i PRC vilket flera är i IQ300serien
Och varför vill jag undvika PRC? Är de ej bra? Jag vet inte vad det är hehe
 
Lill-Lennart Lill-Lennart skrev:
Och varför vill jag undvika PRC? Är de ej bra? Jag vet inte vad det är hehe
de kinesiska maskinerna de säljer är riktigt usla
 
Jag tolkar dina bilder som att de befintliga luckorna är c:a 70cm höga - det måttet hittar du nog inte på IKEA. Man kan ju köpa en 80cm lucka och kapa, men då bör man måla kapsnittet ordentligt så ingen fukt kan tränga in...
Viktigt att tänka på är att luckan/fronten inte får gå för långt ned på maskinen då den kan ta i så att det inte går att öppna luckan helt.
 
F esefrsv skrev:
Jag tolkar dina bilder som att de befintliga luckorna är c:a 70cm höga - det måttet hittar du nog inte på IKEA. Man kan ju köpa en 80cm lucka och kapa, men då bör man måla kapsnittet ordentligt så ingen fukt kan tränga in...
Viktigt att tänka på är att luckan/fronten inte får gå för långt ned på maskinen då den kan ta i så att det inte går att öppna luckan helt.
Hittade denna på ikea i bättre mått.
https://www.ikea.com/se/sv/p/aplared-front-foer-diskmaskin-vit-90431788/

Hur vet man att den ej går i? Är det därför man behöver typ någon typ av ”glid funktion” eller är det pga ngt helt annat?
Och borde vi då kanske satsa på en som ej har fasta gångjärn istället?
 
Gångjärnen på diskmaskinsluckan sitter ju inte längst ner, utan några centimeter upp från nederkanten av maskinluckan. Det gör att när man öppnar luckan så kommer den undre delen att svänga uppåt/inåt mot maskinen. Om den påmonterade fronten då är för lång, så kommer den ta i maskinen innan luckan är helt öppen.
I mitt fall har jag en Bosh integrerad maskin i ett IKEA metod kök. Luckorna är 80cm höga, men fronten jag har på diskmaskinen fick jag kapa lite i nederkant för att den inte skulle ta i. Alternativet är att montera på glidskenor som ju gör att fronten kan röra sig uppåt/nedåt gentemot maskinluckan när man öppnar/stänger.
Det bästa är att mäta på maskinen ifråga och kolla hur stort utstick nedåt du kan ha.
 
F Fredrik_hobbyist skrev:
Gångjärnen på diskmaskinsluckan sitter ju inte längst ner, utan några centimeter upp från nederkanten av maskinluckan. Det gör att när man öppnar luckan så kommer den undre delen att svänga uppåt/inåt mot maskinen. Om den påmonterade fronten då är för lång, så kommer den ta i maskinen innan luckan är helt öppen.
I mitt fall har jag en Bosh integrerad maskin i ett IKEA metod kök. Luckorna är 80cm höga, men fronten jag har på diskmaskinen fick jag kapa lite i nederkant för att den inte skulle ta i. Alternativet är att montera på glidskenor som ju gör att fronten kan röra sig uppåt/nedåt gentemot maskinluckan när man öppnar/stänger.
Det bästa är att mäta på maskinen ifråga och kolla hur stort utstick nedåt du kan ha.
Tack för svar 🙏🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.